• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
4

چین و عربستان به دنبال پیدا کردن زمینه‌هایی فراتر از نفت برای همکاری

  • کد خبر : 5617
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
چین و عربستان به دنبال پیدا کردن زمینه‌هایی فراتر از نفت برای همکاری
«عمر الرفایی» صادرکننده خرمای عربستان سعودی، بار دیگر در اوایل ماه جاری، این بار با امیدهای بیشتری نسبت به سفر قبلی خود پا به چین گذاشت، زیرا او به دنبال فروش به پرجمعیت ترین بازار جهان بود.

رفایی که بیش از ۵۵۰۰ کیلومتر (۳۴۱۸ مایل) از ریاض را برای شرکت در یک نمایشگاه تجاری در لانژو، مرکز استان گانسو در شمال غربی چین پرواز کرده بود، گفت: می‌دانم، وقتی چینی‌ها به عربستان سعودی فکر می‌کنند، فقط در مورد نفت می‌دانند. اما ما همچنین خرماهای زیادی داریم.

رفایی که آخرین بار در سال ۲۰۱۹ به چین سفر کرده بود، اما پس از پیدا نکردن واردکننده، دست خالی آنجا را ترک کرده بود، افزود: هیچ کشوری نمی‌تواند همه اینها را مصرف کند، به جز چین.

رفائی بخشی از هیئت عربستان سعودی بود که شامل نمایندگانی از ادارات سرمایه گذاری و انرژی می‌شدند که به نمایشگاه سرمایه گذاری و تجارت ۵ روزه لانژو دعوت شده بود. رفایی در این باره گفت: احساس می‌کنم راهنمایی‌ها، کمک‌ها و حمایت‌های بیشتری از سوی دولت برای کمک به بزرگ‌تر شدن فرصت‌های تجاری ما در چین صورت گرفته است.

پس از سفر رسمی شی جین پینگ رئیس جمهور چین به ریاض در ماه دسامبر، چین و عربستان سعودی بارها روابط دوجانبه را در «بهترین حالت تاریخ» توصیف کرده‌اند، آنهم  در بحبوحه تیرگی روابط خود با ایالات متحده. در این سفر، ۵۰ میلیارد دلار توافقنامه‌های سرمایه‌گذاری بین دو کشور امضا شد.

قراردادهای ۱۰ میلیارد دلاری دیگری نیز در کنفرانس تجاری اعراب و چین در ماه ژوئن در ریاض امضا شد که فناوری، انرژی‌های تجدیدپذیر، کشاورزی، املاک و مستغلات، مواد معدنی، لجستیک، گردشگری و مراقبت‌های بهداشتی را شامل می‌شود.

دولت محلی استان گانسو با قرار دادن عربستان سعودی به همراه تایلند به عنوان میزبان مشترک برای نمایشگاه تجاری سالانه لانژو، درخواست پکن را برای تقویت همکاری در سطح استانی اجابت کرد.

وزرای هر دو طرف گفته‌اند که چین و عربستان سعودی می‌توانند زمینه مشترکی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و مبارزه با بیابان‌زایی پیدا کنند، زیرا هر دو دارای مناطق خشک مشابهی هستند.

«صالح علی خبطی»، معاون وزیر سرمایه گذاری عربستان سعودی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: عربستان مشتاق و آماده همکاری با شرکت‌های چینی است که علاقه‌مند به کشف فرصت‌های متنوع در داخل مرزهای ما هستند. من به شما اطمینان می‌دهم، ما شروع به ایجاد یک محیط حمایتی برای سرمایه گذاران و مشاغل چینی کرده‌ایم. ما برای کشف و ایجاد مسیرهای جدید همکاری، نه تنها در لانژو، بلکه در سراسر چین هیجان‌زده هستیم.

خبطی افزود که عربستان سعودی به ویژه علاقه‌‎مند به همکاری در زمینه فناوری، انرژی‌های تجدیدپذیر، توسعه زیرساخت‌ها و معدن است. ما در همکاری خود به گشاده رویی نیاز خواهیم داشت و مایلیم که مشاغل چینی با ما در زمینه انتقال فناوری همکاری کنند و سرمایه گذاری‌های مشترک سودمندی را ایجاد کنند. ما مشتاقیم از تخصص چینی‌ها در بخش‌های مختلف بیاموزیم.

چین با توجه به بحث انرژی برای یک دهه بزرگترین شریک تجاری عربستان سعودی بوده، و عربستان هم از سال ۲۰۰۱ بزرگترین شریک تجاری چین در خاورمیانه بوده است. ارزش تجارت دوجانبه در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۰۶ میلیارد دلار بود که بر اساس گزارش هر دو دولت ۳۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

«وینسنت یان»، مدیر عامل چینی یکی از بزرگترین شرکت‌های ریاض، گروه Ajlan & Bros، گفت که افزایش سرمایه‌گذاری چین در عربستان سعودی در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است و هر دو طرف فرصت‌های جدیدی را در حوزه‌هایی به جز تجارت انرژی پیدا کرده‌اند. یان که دفاتر خود را در پکن، شانگهای، شنژن و هنگ کنگ اداره می‌کند، گفت: سیگنال‌های دولت‌ها بسیار قوی است و صرف نظر از بخش خصوصی یا شرکت‌های دولتی، ما شاهد افزایش منافع هستیم.

از زمان تأسیس دفاتر در سال ۲۰۱۷، گروه Ajlan & Bros 9 سرمایه گذاری مشترک در بخش‌های مختلف در زمینه هوش مصنوعی، فین تک، مراقبت‌های بهداشتی، تولید صنعتی و خدمات پیک ایجاد کرده است.

یان می‌گوید که صنعت فناوری یکی از محورهای اصلی سرمایه گذاری آنها باقی خواهد ماند، زیرا استراتژی آنها با برنامه توسعه ملی ریاض منسجم خواهد بود.

روابط چین و عربستان سعودی در جریان دیدار محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از پکن در فوریه ۲۰۱۹ گرمتر شد. در طول این سفر، دو طرف توافق کردند که طرح توسعه کمربند و جاده شی جین پینگ را با طرح تنوع اقتصادی سلمان، معروف به چشم‌انداز ۲۰۳۰، همسو کنند.

در حالی که عربستان سعودی از صادرات نفت خام ثروت کلانی به دست آورده است، بن سلمان در طرح خود بر نیاز به «نوآوری» و «مدرن سازی» به منظور «اصلاح اقتصادی و اجتماعی متحول کننده» برای اقتصادی که به شدت به نفت متکی است، تاکید دارد.

برای چین، بزرگترین واردکننده انرژی در جهان، عربستان سعودی به همراه روسیه یکی از تامین کنندگان اصلی آن بوده است. اما به دور از نفت، شرکت‌های چینی اخیراً پس از سه سال اقتصاد داخلی راکد که هنوز بهبود نیافته است، به دنبال بازارهای جدید و رو به رشد هستند. شرکت‌های فناوری از جمله هوآوی و علی بابا نیز بر خلاف غربی‌ها، مورد استقبال ریاض قرار گرفته‌اند.

از نظر همکاری‌های سنتی اقتصادی هم آرامکو بزرگترین صادرکننده نفت جهان، دو پروژه سرمایه گذاری در چین را به ارزش ۵۰ میلیارد یوان (۷ میلیارد دلار) اعلام کرده است. یکی شامل طرحی برای ساخت یک کارخانه بزرگ پالایش و پتروشیمی در پانجین، استان لیائونینگ است و دیگر هم قراردادی است که آرامکو قصد دارد ۱۰ درصد از سهام غول پالایشگاه رونگشنگ پتروشیمی تحت کنترل خصوصی را به مبلغ ۲۴٫۶ میلیارد یوان خریداری کند.

«هشام الحجیری»، معاون خدمات صنعتی جاده ابریشم عربستان سعودی، می‌گوید: در حالی که علاقه فزاینده‌ای به همکاری و تجارت وجود دارد، چالش‌هایی نیز برای شرکت‌ها به منظور بومی سازی در میان است. هجیری که شرکتش خدمات مشاوره تجاری را به سرمایه گذاران هر دو طرف ارائه می‌دهد، گفت: من فکر می‌کنم بخشی از آن تفاوت‌های فرهنگی و همچنین استعدادیابی است.

وی افزود: در حالی که ما برخی از شرکت‌های فناوری چینی را مجبور به ورود به عربستان سعودی کردیم، استعدادهای محلی مناسب نیز باید جذب شوند، و بنابراین این نیز بسیار چالش برانگیز است و شرکت‌های چینی را ملزم به انجام آن می‌کند. تامین مواد خام برای برخی از کارخانه‌ها نیز یکی از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم. با این حال، من فکر می‌کنم اینها واقعاً مشکلات بزرگی نیستند، تا زمانی که رفت و آمدها و ارتباطات بیشتر وجود داشته باشد، می‌توانیم آنها را حل کنیم.

یکی از شرکت‌کنندگان عربستانی در نمایشگاه لانژو نیز می‌گوید که چالش دیگر برای همکاری اقتصادی این است که بسیاری از پروژه‌ها به شدت توسط دولت تسهیل می‌شوند، و این بدان معناست که شرکت‌های کوچک و متوسط احتمالاً برای ورود به بازارهای یکدیگر مشکل خواهند داشت.

این فرد که خواست نامش فاش نشود گفت: ما درک می‌کنیم که برای چین، آنچه برای همکاری شرکت‌ها با ما لازم است فشار از سوی دولت است، بنابراین گاهی اوقات این موضوع مهم نیست که چقدر تلاش می‌کنیم تا کسب و کارهای چینی را برای راه اندازی کارخانه در کشورمان ترغیب کنیم، بلکه موضوع این است که آیا دولت چین چراغ سبز نشان داده است، به ویژه به این دلیل که بسیاری از بخش‌های مورد علاقه ما تحت کنترل دولت هستند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5617

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.