• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
3

درمان آنوریسم و تومور مغز با استفاده از میکرو ربات‌ها

  • کد خبر : 6730
  • ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
درمان آنوریسم و تومور مغز با استفاده از میکرو ربات‌ها
دانشمندان چینی ربات کوچکی ساخته‌اند که می‌تواند به درمان آنوریسم و تومور مغز کمک کند.

این دانشمندان یک ربات مغناطیسی میکروفیبر ساخته‌اند که به گفته آنها می‌تواند خطر خونریزی آنوریسم مغزی و تومورهای مغزی را کاهش دهد. این ربات نرم این کار را با قطع جریان خون به آنوریسم یا تومور انجام می‌دهد.

شکل مارپیچ آن کنترل و دقت بیشتری نسبت به سایر روش‌های کم تهاجمی که برای درمان این بیماری‌ها استفاده می‌شود را داراست و محققان می‌گویند آزمایش‌های انجام‌شده بر روی مدل‌های رگ‌های خونی خرگوش‌ها امیدوارکننده‌ بوده و برای استفاده بالینی مناسب است.

آنوریسم‌ها و تومورهای مغزی شرایط تهدید کننده زندگی هستند که سالانه بیش از ۷۵۰۰۰۰ نفر را به کام مرگ می‌کشند.

آمبولیزاسیون برای توقف جریان خون یکی از اولین درمان‌ها است. این روش کم تهاجمی معمولاً با وارد کردن کاتتر در شریان فمورال و حرکت آن از طریق رگ‌های خونی تا رسیدن به محل مورد نظر انجام می‌شود، جایی که عوامل آمبولیک برای بستن رگ تحویل داده می‌شود. محققان معتقدند اما این روش «اغلب به دلیل هدایت ضعیف کاتتر در شبکه‌های عصبی عروقی پیچیده، محدود می‌شود وآنها بیان داشتند که در این روش، جراحان  برای مدت طولانی در معرض تشعشع قرار می‌گیرند زیرا این روش به صورت دستی و تحت اشعه ایکس انجام می‌شود.

در حالی که ربات‌هایی که پیشنهاد شده‌اند کاتتر را از راه دور حرکت می‌دهند، در این راستا، تیمی از دانشگاه علم و صنعت در ووهان، دانشگاه علم و فناوری چین، و دانشگاه شانگهای یک ربات نرم بدون اتصال و کنترل مغناطیسی طراحی کردند.

مطالعه آنها نشان داد که می‌تواند آمبولیزاسیون رباتیک را در شاخه‌های رگ‌های خونی انجام دهد که کاتترهای معمولی قادر به رسیدن به آنها نیستند.

این ربات‌های پیشنهادی جایگزین قابل کنترلی برای آمبولیزاسیون مبتنی بر کاتتر معمولی ارائه می‌کنند.

ربات کوچک است حدود نیم میلی متر و می‌تواند با دراز شدن یا جمع شدن شکل آن را تغییر دهد و با استفاده از میدان‌های مغناطیسی می‌توان آن را به سمت بالا و پایین هدایت کرد. و از آنجایی که برای رسیدن به رگ‌های خونی مورد نظر باید مسیر طولانی را طی کند، تیم پیشنهاد کرد که از آن به عنوان مکمل آمبولیزاسیون مبتنی بر کاتتر برای “به حداکثر رساندن اثربخشی بالینی آنها” استفاده شود.

دانشمندان از یک کاتتر برای نزدیک شدن به هدف استفاده می‌کنند و سپس ربات از طریق کاتتر به رگ خونی تزریق می‌شود و با استفاده از تصویربرداری اشعه ایکس به جایی که باید برود هدایت می‌شود.

این تیم می گوید: اگر ربات میکروفیبر وارد یک رگ انشعاب اشتباه شود، می‌توان آن را به راحتی به مسیر درست تغییر جهت داد. هنگامی که ربات به هدف رسید، می‌تواند آمبولیزاسیون را انجام دهد.

ربات می‌تواند در یک شاخه رگ جمع شود و شکل محکمی ایجاد کند که مانع از جریان خون می‌شود. این می‌تواند خونریزی ناشی از آنوریسم را کاهش دهد و جریان خون را به تومورهای مغزی متوقف کند.

محققان گفتند که استفاده از چندین ربات برای این درمان امکان پذیر است زیرا میدان‌های مغناطیسی که دیگران را هدایت می‌کند باعث حرکت یک ربات تجمعی نمی‌شود.

آمبولیزاسیون تومور مغزی همچنین می‌تواند با فرستادن ذرات به یک شاخه عروق برای تجمع و گرسنگی تومور برای برداشتن سریع” انجام شود. بر اساس این مقاله، قطع جریان خون به تومور باعث توقف رشد آن می‌شود و حتی می‌تواند با از بین بردن سلول‌ها، تومور را کوچک کند.

این ربات‌ها روی پاهای عقب خرگوش‌ها آزمایش شدند. به گفته محققان، سه هفته پس از آمبولیزاسیون، ربات‌ها به مسدود کردن جریان خون ادامه دادند و آزمایش‌های روی اندام‌های خرگوش «هیچ التهاب یا ناهنجاری پاتولوژیک» را نشان نداد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6730

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.