• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
3

قدرت محاسباتی قوی‌تر، پایه محکمی برای اقتصاد دیجیتال چین

  • کد خبر : 6680
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
قدرت محاسباتی قوی‌تر، پایه محکمی برای اقتصاد دیجیتال چین
هوش مصنوعی (AI) و غول گفتار هوشمند چین iFLYTEK نسخه جدیدی از مدل زبان بزرگ مجهز به هوش مصنوعی خود را به نام Spark Desk 3.5 عرضه کرده که کاملاً توسط قدرت محاسباتی داخلی آموزش دیده است.

این مدل جدید، یک ارتقاء اساسی در ۷ قابلیت از جمله ریاضیات، درک زبان و کدنویسی داشته است.

قدرت محاسباتی، الگوریتم‌ها و داده‌ها به عنوان اساس اقتصاد دیجیتال در نظر گرفته می‌شوند. بر اساس چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه اقتصاد دیجیتال صادر شده توسط شورای دولتی، تا سال ۲۰۲۵، ارزش افزوده صنایع اصلی اقتصاد دیجیتال ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل خواهد داد. با توجه به نیازهای اقتصاد دیجیتال پررونق و مدل‌های زبانی بزرگ، توسعه قدرت محاسباتی قوی‌تر به کانون طرح‌های استراتژیک چین تبدیل شده است.

کامپیوتر کوانتومی ابررسانا نسل سوم چین (Origin Wukong) که به طور مستقل توسعه یافته، در ۶ ژانویه ۲۰۲۴ در هفی، استان آنخویی در شرق چین به بهره برداری رسید. این کامپیوتر کوانتومی توسط Wukong، یک تراشه کوانتومی ابررسانا بومی ۷۲ کیوبیتی تغذیه می‌شود و جدیدترین و پیشرفته‌ترین رایانه کوانتومی ابررسانا قابل برنامه ریزی چین است. چندی پیش همچنین، Jiuzhang 3.0 یک نمونه اولیه محاسبات کوانتومی رونمایی شد که قادر به حل مسائل بوزون گاوسی (Gaussian boson) 10 کوادریلیون برابر سریع‌تر از سریع‌ترین ابررایانه‌های موجود جهان بود.

بر اساس یک گزارش صنعتی، مقیاس قدرت محاسباتی هوشمند چین در سال ۲۰۲۲ به ۲۶۰ EFLOPPS رسید و انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۷ به ۱۱۱۷ EFLOPS برسد و نرخ رشد مرکب سالانه ۳۳٫۹ درصد را تحقق بخشد. قدرت محاسباتی قوی‌تر با صنایع مختلف ادغام شده و انگیزه جدیدی را به اقتصاد دیجیتال تزریق کرده است.

مدل‌های بزرگ مقیاس در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، مالی، آموزشی، انرژی و حوزه پزشکی برای دستیابی به طراحی، تولید و خدمات هوشمندتر و با راندمان بالا استفاده شده است.

مناطق مختلف در سراسر چین، مجموعه‌ای از اقدامات را برای تقویت توسعه زیرساخت‌های نیروی محاسباتی اجرا کرده‌اند. به عنوان مثال، شانگهای پلتفرم تجارت قدرت محاسباتی و پلتفرم خدمات عمومی قدرت محاسباتی را راه اندازی کرده است. استان گوئیژو در جنوب غربی چین قصد دارد پایگاهی ایجاد کند که قدرت محاسباتی را برای کل کشور فراهم می‌کند.

محاسبات کوانتومی قدرت محاسباتی را بیشتر تقویت می‌کند و نیروهای مولد جدیدی را در آینده هدایت می‌کند. هدف آینده چین این است که محاسبات کوانتومی بتواند قدرت محاسباتی پایدارتر و عملی‌تری را فراهم کند.

منبع: cn

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6680

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.