• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

جزئیات حامل فضایی چین برای سفر به ماه و مریخ منتشر شد

  • کد خبر : 3970
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
جزئیات حامل فضایی چین برای سفر به ماه و مریخ منتشر شد
چین جزئیات جدیدی را از حامل فضایی فوق سنگین در حال توسعه این کشور به نام لانگ مارچ-۹ (Long March 9) ارائه کرد. قرار است از این حامل قابل بازیابی برای سفر به اعماق فضا از جمله ماه و مریخ استفاده شود.

به گفته گو مینگکن (Gu Mingkun)، از آکادمی فناوری حامل فضایی چین (China Academy of Launch Vehicle Technolog)، نسخه اولیه لانگ مارچ-۹ یک حامل سه مرحله‌ای با طول حدودا ۱۱۰ متر است که قطر مرحله اصلی آن تقریبا ۱۰ متر خواهد بود. به علاوه، وزن برخاست این حامل حدود ۴ هزار تن بوده و با نیروی رانش نزدیک به ۶ هزار تن می‌تواند محموله‌ای با وزن ۵۰ تن را به قمر زمین منتقل کند.

مینگکن اظهار داشت: «علاوه بر نسخه اولیه که به عنوان مدل پایه در نظر گرفته می‌شود، طرح نسخه دیگری از این حامل برای پرواز به مدار لئو نیز توسط محققان مشخص شده است. نسخه دوم دارای دو مرحله بوده که در نتیجه ارتفاع کمتری خواهد داشت.» وی ادامه داد: «مرحله اول این حامل‌ها که بیشترین قدرت را دارد، در هر دو مدل قابل استفاده مجدد خواهد بود و این امر هزینه‌های عملیاتی را به میزان زیادی کاهش می‌دهد.»

حامل‌های فضایی موجود در چین تنها یک بار قادر به انتقال محموله به فضا هستند و پس از آن هنگام بازگشت به زمین از بین می‌روند. از آنجایی که ساخت حامل‌های فضایی هزینه بسیار بالایی دارد، بازگشت آن‌ها و فرود روی زمین که امکان استفاده مجدد را فراهم می‌سازد، اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل کشورهای مختلف در صدد توسعه چنین حامل‌هایی هستند که اولین آن‌ها حامل فالکون-۹ (Falcon-9) شرکت آمریکایی اسپیس‌ایکس است.

هم‌اکنون لانگ مارچ-۵ قدرتمندترین حامل فضایی در حال خدمت چین محسوب می‌شود که برای مقایسه، ظرفیت حمل لانگ مارچ-۹ بیش از پنج برابر لانگ مارچ-۵ خواهد بود. لانگ مارچ-۵ با طول حدودا ۵۷ متر، یک حامل سوخت مایع دو مرحله‌ای است که می‌تواند ۲۵ تن محموله را به مدار لئو و ۵ تن محموله را به مدار ژئو منتقل کند.

گفتنی است در حال حاضر، بزرگترین و قدرتمندترین حامل در حال خدمت جهان، حامل SLS ناسا است که اولین پرواز خود را ۱۶ نوامبر سال گذشته میلادی انجام داد.

منبع: spacedaily

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3970

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.