• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

بازدید رئیس‌جمهور چین از سازنده تجهیزات لیزری و تأکید دولت بر خودکفایی فناوری

  • کد خبر : 2602
  • ۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۹:۱۲
بازدید رئیس‌جمهور چین از سازنده تجهیزات لیزری و تأکید دولت بر خودکفایی فناوری
شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین از تجهیزات ساخت لیزری در ووهان بازدید داشت و این اقدام نشان دهنده اهمیتی است که رهبری چین برای چنین فناوری‌های پیشرفته‌ای قائل شده تا بخش تولید گسترده این کشور را به‌روزرسانی کند.

شرکت مهندسی لیزری هواگونگ تنها شرکت فناوری بود که شی جین پینگ در جریان سفر به ووهان از آن بازدید کرد. بازدید وی از خطوط تولید این کشور برای تجهیزات برش لیزری که در نیمه‌رساناها، صنایع اتومبیل و لوازم الکتریکی مصرفی کاربرد دارد، مشوقی برای این شرکت بود تا در پی پیشرفت و کسب جایگاه برتر در این حوزه باشد.

شی جین پینگ در جریان این بازدید به مدیر کارخانه گفت چین باید تحقیق و توسعه این قبیل فناوری‌ها را تعمیق بخشد و از جایگزین‌های داخلی بیشتری برای محصولات خارجی استفاده کند و به فناوری‌های کلیدی برای انتقال و به‌روزرسانی بخش تولید دست یابد.

ریشه شرکت مهندسی لیزر هواگونگ به زمان انقلاب فرهنگی در سال ۱۹۷۱ برمی‌گردد، زمانی که چین اقتصاد دستور و کنترل را در میان انزوای بین‌المللی عملی کرد. آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دولتی در دانشگاه علم و فناوری (HUST) در سال ۱۹۹۷ به یک نهاد تجاری تغییر ساختار دادند زیرا چین اصلاحات بازار را برای تجاری‌سازی فناوری‌ها پذیرفت

این شرکت تجهیزات برش لیزری را به برخی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان چین می‌فروشد. شرکت مادر آن، گروه HGTECH، تجهیزات برش لیزر استرالیایی Farley Laserlab را در اوایل دهه ۲۰۰۰ خریداری کرد و شبکه بازاریابی جهانی آن را در اختیار گرفت. این اقدام به شرکت کمک کرد تا محصولات خود را به بیش از ۳۰ کشور بفروشد.

جاه‌طلبی بین‌المللی این شرکت در دسامبر ۲۰۲۰ با شکست مواجه شد، چرا که دو آزمایشگاه در HUST، مالک نهایی آن، همراه با ۱۸ دانشگاه چینی دیگر، توسط وزارت بازرگانی ایالات‌متحده به دلیل دخالت ادعایی در فعالیت‌هایی که به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا دیده می‌شود، به لیست سیاه تجاری افزوده شدند.

تحریم‌ها دسترسی این کشور را به فناوری پیشرفته منشاء آمریکا قطع کرد. HGTECH در مارس ۲۰۲۱ بازسازی شد و کمیسیون نظارت و اداره دارایی‌های ایالت ووهان جایگزین HUST شد تا مالک نهایی شرکت شود.

چین برای به دست آوردن خودکفایی بیشتر در بسیاری از فناوری‌های پیشرفته، مبارزه سختی در پیش رو دارد و ابزارهای خانگی چین برای تولید هوشمند هنوز ناکافی هستند. لیزرهای متوسط و کم‌توان نسبتاً کافی هستند، اما لیزرهای پیشرفته‌تر با توان بالا و حسگرهای هوشمند هنوز به شدت به واردات وابسته هستند.

بازدید شی جین پینگ، دومین بار در یک ماه گذشته بود که یک رهبر ارشد چین از شرکت‌های داخلی بازدید کرد و از آن‌ها خواست تا با تنگناهای فناوری مقابله کنند. در ۸ ژوئن، شی از XGimi، یک شرکت تولیدکننده پروژکتور و تلویزیون لیزری مستقر در استان سیچوان غربی بازدید کرد. بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، این شرکت برندهای غربی پروژکتور مانند اپسون و سونی را شکست داده و در چهار سال گذشته به پرفروش‌ترین محصول چین تبدیل شده است.

سفرهای شی به شرکت‌های فناوری داخلی اغلب به عنوان نشانه‌ای از برنامه‌های او برای ارتقاء بخش فناوری کشور تلقی می‌شود. در سال ۲۰۱۸، پس از اینکه طرح جامع «ساخت چین ۲۰۲۵» به نیمه‌هادی‌ها اشاره کرد، شی از یک تولیدکننده تراشه در ووهان بازدید کرد و گفت چین باید فناوری‌های اصلی را توسعه دهد و برای رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان ابتکار عمل را به دست بگیرد.

در سال ۲۰۱۹ و با تشدید جنگ تجاری با ایالات‌متحده، شی به استان جیانگشی جنوبی سفر و از یکی از تأسیسات اصلی استخراج و فرآوری خاک‌های کمیاب کشور بازدید کرد.

منبع:‌ scmp

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2602

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.