• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
2

درخواست دولت چین از خودروسازان برقی برای استفاده از تراشه‌های ساخت داخل

  • کد خبر : 6707
  • ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۰۳
درخواست دولت چین از خودروسازان برقی برای استفاده از تراشه‌های ساخت داخل
دولت چین از خودروسازان الکتریکی از شرکت بی‌وای‌دی گرفته تا جیلی خواسته تا از سازندگان تراشه داخلی خرید کنند و این تصمیم در راستای اقدامات کاهش وابستگی به واردات غربی و تقویت صنعت نیمه‌هادی‌های داخلی چین اتخاذ شده است.

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین از خودروسازان خواسته تا خرید قطعات داخلی خود را برای تسریع در پذیرش تراشه‌های چینی گسترش دهند. پیش از این نیز یک هدف غیررسمی برای خودروسازان تعیین شده بود که تا سال ۲۰۲۵ یک پنجم تراشه‌های خود را به صورت محلی تهیه کنند. این وزارتخانه اکنون مستقیماً به شرکت‌ها دستور می‌دهد تا در صورت امکان از نیمه‌هادی‌های خارجی اجتناب کنند.

این تحولات منعکس‌کننده تلاش‌های پکن برای تقویت بخش فناوری خود است که پاسخی به اقدامات ایالات‌متحده برای محدود کردن توسعه تراشه‌های چین از طریق تحریم‌ها و محدودیت‌های فروش فناوری پیشرفته به شمار می‌رود. این دستورات چین ابهاماتی را در مورد تجارت با شرکت‌هایی نظیر انویدیا، شرکت نیمه هادی ان ایکس پی، رونسانس الکترونیکس ایجاد می‌کند. این شرکت‌ها با شرکت‌های محلی برای تأمین بزرگ‌ترین بازار خودروهای برقی جهان رقابت می‌کنند.

بسیاری از برندهای محلی قطعات مختلف از تراشه‌های مدیریت انرژی گرفته تا میکروکنترلرها و آی‌سی‌های نمایشگر را خریداری می‌کنند. برخی از خودروسازان نظیر بی‌وای‌دی و نیو به پردازنده‌های انویدیا برای هماهنگ کردن عملکردها در خودروهای اتصالی و پیشرفته خود متکی هستند.

پکن قصد دارد از صنعت داخلی تراشه حمایت کند که می‌داند از رقبای خارجی عقب مانده است، اما برای حمایت از اقتصاد و حفظ مزیت ژئوپلیتیکی آن حیاتی است. این دستورالعمل مطابق با تعهدات دولت برای بسیج همه ابزارهای موجود به منظور سلب برتری فناوری از ایالات‌متحده و سایر کشورها است.

پکن تحت نظارت شی جین پینگ، کنترل دولتی مناطق استراتژیک از تولید نیمه‌هادی تا محاسبات کوانتومی را گسترش داده است. در عین حال چین تلاش‌های قهرمانان محلی مانند شرکت فناوری هوآوی را از طریق یارانه‌ها و سیاست‌های هدفمند تأیید کرده و در حال تأسیس صندوقی به ارزش ۲۷ میلیارد دلار است تا سرمایه‌گذاری در تراشه و افزایش هزینه‌های تحقیقاتی در سراسر چین را به بیش از ۵۱ میلیارد دلار برساند.

بزرگ‌ترین ارائه دهندگان تراشه و نرم‌افزار در چین عبارت‌اند از هوآوی، لونگ سان، گیگادیوایس و وین تک. بسیاری از شرکت‌ها نظیر نووسنس و استارپاور ظرفیت چشم‌گیری برای ساخت گره‌های به اصطلاح بالغ یا پایین دارند.

در همین حال، ایالات‌متحده و متحدان اروپایی آن از هجوم چین به تراشه‌های نسل قدیمی‌تر نگران شده‌اند. دولت بایدن در حال بررسی تعرفه‌ها بر این قطعات و سایر ابزارهای تجاری است، اما قصد ندارد آن‌ها را با استفاده از کنترل‌های صادراتی محدود کند.

در حالی که قوانین ایالات‌متحده که در سال ۲۰۲۲ معرفی شدند، توسعه قابلیت‌های پیشرفته ساخت تراشه چین را کند کرد، اما توانایی این کشور برای استفاده از تکنیک‌های قدیمی‌تر از ۱۴ نانومتر تا حدی باقی‌مانده است. این امر باعث شده که شرکت‌های چینی سریع‌تر از هر جای دیگری در جهان کارخانه‌های جدید بسازند.

پیش‌بینی می‌شود چینی‌ها تا سال ۲۰۲۶، ۲۶ کارخانه تولید تراشه بسازند که از ویفرهای ۲۰۰ میلی‌متری و ۳۰۰ میلی‌متری استفاده می‌کنند. این عدد در قاره آمریکا ۱۶ عدد خواهد بود.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6707

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.