• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5

پیام حمایتی دولت چین به بخش‌های فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی و انرژی‌های جدید

  • کد خبر : 3159
  • ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۰۷
پیام حمایتی دولت چین به بخش‌های فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی و انرژی‌های جدید
در بحبوحه تشدید تنش‌های فناوری بین چین و ایالات متحده، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین پیام حمایتی به بخش‌های فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی (AI) و انرژی‌های جدید این کشور ارسال کرد و آنها را «موتورهای» جدید رشد آینده نامید.

شی در یک سند ۷۲ صفحه‌ای که مبنای سخنرانی وی در بیستمین کنگره حزب بود، گفت چین باید توسعه یکپارچه “صنایع نوظهور استراتژیک” را ترویج کند و “گروه جدیدی از موتورهای رشد” را که شامل بیوتکنولوژی، مواد جدید، تجهیزات پیشرفته و محصولات سبز می‌شود را توسعه دهد.

رهبر چین درباره سیاست‌های حمایتی مشخصی توضیحی نداد، اما گفت چین همچنان در مسیر ترویج «انواع جدید صنعتی‌سازی» و تبدیل شدن به کشوری قدرتمند در «تولید، کالاهای با کیفیت بالا، اکتشاف فضا، حمل‌ونقل، فضای سایبری و دیجیتالی‌سازی» قرار دارد.

این پیام حمایتی در زمانی منتشر شد که واشنگتن تلاش‌های خود را برای مهار توسعه فناوری چین افزایش می‌دهد و دولت بایدن مقررات جدیدی را برای محدود کردن دسترسی چین به فناوری‌های تراشه‌های پیشرفته وضع کرده است. در حالی که شی به طور مستقیم به ایالات متحده یا جنگ فناوری اشاره نکرد، اما گفت چین باید در زمینه‌های مربوط به “امنیت توسعه” پیشی بگیرد.

سهام تعدادی از شرکت‌های چینی مرتبط با فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی پس از سخنرانی شی افزایش یافت. تاک‌وب، یک شرکت نرم افزاری، در شنژن به سقف روزانه ۱۰ درصد رسیده، در حالی که هایت ویژن، سازنده صفحه نمایش‌های هوشمند، و جی وای دی، یک شرکت داده‌های بزرگ و هوش مصنوعی مستقر در پکن، نیز شاهد رشد سهام بودند.

بنا بر نظر کارشناسان اقتصادی، چین قصد دارد رشد شرکت‌های فناوری محلی خود را دو برابر کند. از آنجایی که محرک‌های رشد قدیمی به تدریج قدرت خود را از دست می‌دهند، افزایش بهره‌وری از طریق نوآوری و پیشرفت مداوم در توسعه فناوری، کلید رشد مستمر است.

ارتقای تولید همچنان در کانون توجه باقی خواهد ماند و افزایش سیاست‌های حمایتی در حوزه‌های فناوری اصلی به پیشبرد توسعه فناوری کمک خواهد کرد.

شی همچنین گفت چین «اقتصاد دیجیتال» خود را برای ارتقای یکپارچگی بین بخش‌های «واقعی» و «دیجیتال» اقتصاد و ایجاد یک «خوشه اقتصاد دیجیتال با رقابت بین‌المللی» سرعت خواهد بخشید.

پیام شی ادامه سیاست اینترنت پلاس است که دولت چین از سال ۲۰۱۵ آن را ترویج می‌کند، به موجب آن فناوری‌های اینترنتی برای بهبود کارایی در مشاغل سنتی ترویج می‌شوند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3159

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.