• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
4

نوآوری‌های فناوری پیشرفته موهبتی برای رقابت جهانی چین

  • کد خبر : 6507
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۱۷
نوآوری‌های فناوری پیشرفته موهبتی برای رقابت جهانی چین
پکن در مواجهه با تلاش‌های واشنگتن برای مهار فناوری، از یک استراتژی جدیدی رونمایی کرده تا نوآوری‌های داخلی به محصولات تجاری‌سازی شده‌ای تبدیل شوند که امیدوار است با محصولات بین‌المللی رقابت کند.

این طرح بلندپروازانه، حول تشکیل پنج مرکز تولید آزمایشی پیشرفته خواهد بود که هدف آن کمک به چین در صعود به زنجیره ارزش جهانی و تثبیت موقعیت خود به عنوان برترین تولیدکننده جهان است.

تولید در مقیاس آزمایشی فرآیندی است که تحقیقات آزمایشگاهی را با تولید انبوه پیوند می‌دهد و پکن این امر را حیاتی می‌داند و تلاش می‌کند تا غول‌های تخصصی مختلف را برای تقویت انعطاف‌پذیری زنجیره‌های تامین خود تقویت کند و همچنین در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و تولید زیست‌پزشکی پیشی بگیرد.

در این طرح افزوده شده که باید مواد، محصولات و تجهیزات آزمایشی را با چشم‌اندازهای کاربردی عمده و [مزایای] با ارزش افزوده بالا برای بازسازی صنعتی در اولویت قرار داد. همچنین، از تولیدکنندگان خواسته شد تا استفاده خود را از یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی و فناوری‌های دیجیتال در آزمایش‌ها افزایش دهند و داده‌ها را با تامین‌کنندگان به اشتراک بگذارند تا ضمن کاهش هزینه‌های مرتبط، چرخه‌های تحقیق و توسعه را کوتاه کنند.

آزمایش‌ها گامی مهم در جهت تبدیل تحقیقات علمی به تولید واقعی هستند. چین دارای رتبه برتر مقالات منتشر شده در جهان و اختراعات متعدد برای اختراعات است، اما آنها بدون برنامه‌های کاربردی، بلا استفاده خواهند بود.

چین مدت‌ها تلاش کرده تا توسعه صنعتی خود را افزایش دهد، که به تبدیل این کشور به کارخانه‌ جهان کمک کرد و محصولات ساخت چین را به هر گوشه از جهان فرستاد.

اما در چند سال اخیر، چالش‌ها تشدید شده است. بسیاری از تولیدکنندگان در صنایع پایین‌رده به سمت کشورهای همسایه مقرون‌ به‌صرفه‌تر مانند ویتنام و هند روی می‌آورند، در حالی که ایالات متحده و متحدانش محدودیت‌های فناوری را تشدید کرده‌اند، همانطور که در محدودیت‌های اعمال شده بر روی محموله‌های تراشه‌های پیشرفته دیده می‌شود.

در حال حاضر، تنها ۳۷٫۳ درصد از شرکت‌های صنعتی چین با درآمد سالانه بیش از ۲۰ میلیون یوان (۳٫۰۷ میلیون دلار آمریکا) فعالیت‌های تحقیقاتی و آزمایشی انجام داده‌اند. بر اساس داده‌های ارائه شده توسط اداره ملی آمار، هزینه‌های ملی در تحقیق و توسعه ۲٫۶۴ درصد از تولید ناخالص داخلی چین در سال گذشته را تشکیل می‌دهد. در مقایسه، بر اساس آخرین داده‌های موجود بانک جهانی، این درصد کمتر از ۳٫۴۶ درصد در ایالات متحده و ۴٫۹۳ درصد در کره جنوبی در سال ۲۰۲۱ است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6507

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.