• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5

فضاپیمای سرنشین‌دار جدید چین تا ۲۰۲۸ به فضا پرتاب می‌شود

  • کد خبر : 5244
  • ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
فضاپیمای سرنشین‌دار جدید چین تا ۲۰۲۸ به فضا پرتاب می‌شود
چین در حال برنامه‌ریزی برای پرتاب نسل بعدی فضاپیمای سرنشین‌دار است که قادر به حمل فضانوردان به ماه و فراتر از آن خواهد بود.

این فضاپیمای جدید بخشی از برنامه چین برای استقرار دو فضانورد در ماه تا سال ۲۰۳۰ است. به گفته یانگ لیوی (Yang Liwei)، معاون طراح برنامه پروازهای فضایی انسانی چین، تخمین زده می‌شود اولین پروازها بین سال‌های ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸ صورت بگیرد.

این فضاپیما تا حدی قابل استفاده مجدد خواهد بود و یک حامل فضایی جدید به نام لانگ مارچ ۱۰ (Long March 10) برای پرتاب آن در حال توسعه است.

نسخه فضای عمیق فضاپیما قادر خواهد بود سه فضانورد را به مدار انتقال ماه ببرد؛ در حالی که یک نسخه مدار پایین زمین می‌تواند چهار تا هفت فضانورد را به ایستگاه فضایی تیانگونگ (Tiangong) چین منتقل کند.

چین در سال ۲۰۲۰ نسخه‌ای از این فضاپیما را به عنوان بخشی از پرتاب آزمایشی جهت جابجایی ماژول‌های ایستگاه فضایی آزمایش کرد.

لانگ مارچ ۱۰

لانگ مارچ ۱۰ یک حامل فضایی فوق سنگین ۳ مرحله‌ای برای ماموریت‌های قمری سرنشین‌دار و در دست توسعه است. این حامل مانند لانگ مارچ ۵، بدنه‌ای با قطر ۵ متر دارد و از موتورهای YF-100K استفاده می‌کند. وزن پرتاب برنامه‌ریزی‌شده حامل مذکور ۲۱۸۷ تن است و می‌تواند ۲۷ تن محموله را جهت ورود به مدار انتقال ماه جابجا کند. ورود به مدار انتقال ماه یک مانور پیشرانه مداری است که از آن برای تنظیم مسیر پیمایش یک فضاپیما در مسیر منتهی به ماه استفاده می‌شود.

در ماموریت قمری سرنشین‌دار از دو فروند لانگ مارچ ۱۰ با سوخت مایع استفاده خواهد شد. اولین پرواز این حامل فضایی سه هسته‌ای سال ۲۰۲۷ انجام می‌شود. آکادمی فناوری حامل فضایی چین (China Academy of Launch Vehicle Technology) سازنده این حامل فضایی است.

منبع: space

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5244

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.