• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

سپر هوشمند ارتش چین برای بی‌اثر کردن سلاح‌های لیزری

  • کد خبر : 3924
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۰۱
سپر هوشمند ارتش چین برای بی‌اثر کردن سلاح‌های لیزری
محققان نظامی در جنوب شرقی چین ماده‌ای ساخته‌اند که می‌تواند از کور شدن موشک‌ها توسط سیستم‌های دفاع لیزری جلوگیری کند و در عین حال دید واضحی از هدف خود داشته باشد.

بسیاری از سخت‌افزارهای نظامی با ارزش – از هلیکوپترهای تهاجمی آپاچی گرفته تا ایر فورس وان – مجهز به سلاح‌های لیزری هستند که می‌توانند پرتوی را برای منحرف کردن موشک‌ها شلیک کنند.

بیشتر این سیستم‌های دفاعی نمی‌توانند خود موشک را از بین ببرند، اما پرتو می‌تواند تابش شدیدی را روی حسگر مادون قرمز خود ایجاد کند و باعث شود موشک هدف خود را از دست بدهد.

محققین چینی یک فیلم هوشمند ساختند که وقتی روی لنز یک حسگر مادون قرمز اعمال می‌شود کاملاً شفاف است اما در مسدود کردن نور مضر بسیار مؤثر است.

به گفته آنها، زمانی که موشک پرتو لیزر را حس می‌کند، فیلم به یک سپر فلزی تبدیل می‌شود که می‌تواند بیشتر انرژی پرتو را مانند یک آینه منعکس کند. این ویژگی تغییر فاز می‌تواند از سیستم‌های تصویربرداری حرارتی مادون قرمز در برابر تداخل لیزر محافظت کند.

پوشش ضد لیزر برای سنسورها دهه‌هاست که وجود داشته و در برخی کشورها، از جمله ایالات متحده، برای سخت افزار نظامی مورد نیاز است.

موادی مانند سرامیک می‌توانند انرژی تیر را به طور موثر جذب کنند. اما بیشتر پوشش‌ها فقط در محدوده باریکی از طول موج لیزر کار می‌کنند. افزودن لایه‌های پوشش‌های مختلف می‌تواند کمک کند، اما همچنین می‌تواند دید موشک را مسدود و برد تشخیص و دقت سنسور را کاهش دهد.

پوشش جدید تیم چینی از وانادیوم استفاده می‌کند، فلزی شبیه نقره که عمدتاً در چین، روسیه و آفریقای جنوبی یافت می شود. هنگامی که وانادیوم گرم می‌شود، می‌تواند پوشش را از شفاف و نیمه رسانا به حالتی فلزی مسدود کننده نور تبدیل کند.

تیم‌های تحقیقاتی دیگر قبلاً پوشش‌های وانادیوم مشابهی را توسعه داده‌اند، اما تغییر فاز در این نمونه‌های اولیه آهسته و غیرقابل اعتماد بود زیرا دما توسط یک منبع گرمایی خارجی مانند سیم‌های الکتریکی کنترل می‌شد.

برای حل این مشکل، محققان چینی یک لایه نازک وانادیوم بر روی یک کامپوزیت ساخته شده از نیترید گالیوم (GaN)، یک ماده نیمه هادی با کارایی بالا که در گوشی‌های هوشمند ۵G و سایر لوازم الکترونیکی مصرفی استفاده می شود، ایجاد کردند.

لایه زیرین GaN می‌تواند دقیقا دمای لایه وانادیوم را کنترل کند تا از پاسخ سریع به تهدید لیزر اطمینان حاصل یابد.

آزمایش‌های آزمایشگاهی نشان داد که این فیلم می‌تواند ۹۰ درصد انرژی لیزر را از حسگر منحرف کند. به گفته محققان، این بدان معناست که تابش خیره کننده‌ای که تقریباً منطقه دید سنسور موشک را پر می‌کند، می‌تواند به یک نقطه روشن کوچک کاهش یابد.

اگرچه این انرژی هنوز تا حدی تصویرگر حرارتی را اشباع می‌کند، ناحیه اشباع کوچک است و تصویرگر حرارتی همچنان می‌تواند مشاهدات تصویربرداری موثری از ناحیه مورد نظر انجام دهد.

یک محقق مستقر در پکن که روی فناوری ضد لیزر مطالعه می کند، گفت که استفاده از پوشش وانادیوم ایده جدیدی نیست. برخی از پنجره های هوشمند از فناوری مشابهی استفاده کرده‌اند. اما ساخت آن در طول جنگ در شرایط پیچیده و به سرعت در حال تغییر یک چالش بزرگ باقی مانده است.

به عنوان مثال، این حسگر هنوز هم می‌تواند دید واضح و دقیقی از هدف را زمانی که سپر وانادیوم فعال می‌شود داشته باشد.

کاهش اندازه تابش خیره کننده تنها اولین قدم در خنثی کردن سیستم‌های دفاع لیزری است. با نزدیک شدن موشک به سمت هدف، پالس‌های لیزری می‌توانند رشته‌ای از لکه‌های نوری را روی تصویر گرما ایجاد کنند و این نقاط با کاهش فاصله به‌طور قابل توجهی تغییر می‌کنند. به گفته این محقق، این اختلالات همچنین می‌تواند باعث سردرگمی موشک و از دست دادن هدف شود.

با داغ شدن رقابت تسلیحاتی بین چین و غرب، فناوری تسلیحات لیزری به پیشرفت خود ادامه داده و چالش‌های جدیدی را برای حسگرهای موشکی به همراه دارد.

تعدادی از کشورها در حال آزمایش دستگاه‌های لیزری فشرده جدید با توان خروجی بالا هستند. در فاصله نزدیک، این سلاح‌ها ممکن است قادر به تولید انرژی کافی برای سوزاندن از طریق آینه باشند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3924

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.