• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7

هوش مصنوعی مولد، محاسبات ابری و فناوری‌های امنیتی روندهای برتر سال ۲۰۲۳

  • کد خبر : 4183
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۰۶
هوش مصنوعی مولد، محاسبات ابری و فناوری‌های امنیتی روندهای برتر سال ۲۰۲۳
به گفته آکادمی علی بابا، انتظار می‌رود هوش مصنوعی مولد (AI)، هوش تصمیم گیری، رایانش ابری و امنیت،  برترین روندهای فناوری برای سال 2023 باشند.

آکادمی همچنین گرایش‌هایی مانند مدل‌های پایه چندوجهی، تراشه‌ها، پردازش در حافظه، معماری محاسبات ابری یکپارچه سخت افزار-نرم افزار، تصویربرداری محاسباتی را شناسایی کرد.

با نگاهی به سال ۲۰۲۳میتوان دریافت که کاربرد گسترده فناوری‌ها، گسترش هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های دیجیتال را در تسهیل می‌کند و همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی و افراد در فناوری امنیتی و مدیریت امنیت را ارتقا می‌دهد. نوآوری ناشی از پیشرفت فناوری‌ها و کاربردهای خاص صنعت آنها به یک روند برگشت ناپذیر تبدیل شده است.

این پیش بینی شامل تجزیه و تحلیل اوراق عمومی و پرونده‌های ثبت اختراع در سه سال گذشته و انجام مصاحبه با تقریباً ۱۰۰ دانشمند، کارآفرین و مهندس در سراسر جهان می‌شود.

هوش مصنوعی مولد محتوای جدیدی را بر اساس مجموعه ای از متون، تصاویر یا فایل‌های صوتی ایجاد می‌کند و در حال حاضر، عمدتاً برای تولید نمونه‌های اولیه و پیش نویس استفاده می‌شود و در بازی، تبلیغات و طراحی گرافیک کاربرد دارد. هوش مصنوعی که می‌تواند تصاویر را بر اساس ورودی چند خط متن توصیفی ارائه دهد، یکی از ۱۰ گرایش فناوری برتر سال ۲۰۲۳ است که از سوی MIT معرفی شده است.

در سه سال آینده، شاهد ظهور مدل‌های کسب‌وکار و بلوغ اکوسیستم‌ها با بازاریابی گسترده هوش مصنوعی خواهیم بود. مدل‌های هوش مصنوعی مولد تعاملی‌تر، ایمن‌تر و هوشمندتر خواهند بود و به انسان‌ها در تکمیل کارهای خلاقانه مختلف کمک می‌کنند.

هدف هوش تصمیم گیری غلبه بر محدودیت‌های تصمیم گیری سنتی، مانند رسیدگی به مشکلات با عدم قطعیت‌های زیاد و پاسخ آهسته آن به مشکلات در مقیاس بزرگ است. گنجاندن یادگیری ماشین در بهینه سازی تصمیم گیری، سرعت و کیفیت تصمیم گیری را بهبود می‌بخشد.

مدل‌های پایه چندوجهی، یکی دیگر از پیش‌بینی‌های آینده است که می‌توانند دانش را از روش‌های مختلف کسب و بر اساس یک چارچوب یادگیری یکپارچه ارائه کنند. طراحی مبتنی بر تراشه به سازندگان اجازه می‌دهد تا یک سیستم روی یک تراشه (SoC) را به چند تراشه تقسیم، تراشه‌ها را به طور جداگانه با استفاده از فرآیندهای مختلف تولید و در نهایت آنها را از طریق اتصالات و بسته‌بندی در یک SoC ادغام کنند.

پردازش در فناوری حافظه عبارت است از ادغام یک واحد پردازش مرکزی و حافظه بر روی یک تراشه واحد که امکان پردازش مستقیم داده‌ها را در حافظه فراهم می‌کند. معماری محاسبات ابری یکپارچه سخت‌افزار-نرم‌افزار به تسریع برنامه‌های ابری کمک و در عین حال انعطاف‌پذیری و سرعت بالا را برای توسعه برنامه‌های ابری حفظ می‌کند.

سیلیکون سفارشی و تراشه‌های ساخته شده برای هدف در یک پیش بینی جداگانه توسط خدمات وب آمازون به عنوان یکی از پنج روند برتر فناوری در سال ۲۰۲۳ شناسایی شدند. یک استاندارد باز برای معماری نیمه هادی به نام RISC-V – یا “ریسک-پنج” – یکی از این موارد خواهد بود.

در این گزارش آمده است که پردازشگر زیرساخت ابری به “استاندارد واقعی محاسبات ابری نسل بعدی تبدیل خواهد شد و فرصت‌های توسعه جدیدی را برای نرم افزار اصلی [تحقیق و توسعه] و طراحی تراشه اختصاصی به ارمغان می‌آورد.”

بر اساس این گزارش، امنیت بومی ابری در سه تا پنج سال آینده «چندکاره‌تر خواهد شد و می‌تواند راحت‌تر با معماری‌های چند ابری سازگار شود». همچنین فضا برای ساختن سیستم‌های امنیتی که پویا، سرتاسر، دقیق و قابل استفاده در محیط‌های ترکیبی هستند، مساعدتر می‌شود.

تصویربرداری محاسباتی بر خلاف تکنیک‌های تصویربرداری سنتی، از مدل‌های ریاضی و قابلیت‌های پردازش سیگنال استفاده می‌کند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4183

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.