• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5

افزایش ۱۰ برابری سرعت انتقال داده از فضا به زمین

  • کد خبر : 5117
  • ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۵۱
افزایش ۱۰ برابری سرعت انتقال داده از فضا به زمین
چین فناوری ارتباطات ماهواره‌ای پرسرعت از طریق لیزر را با موفقیت آزمایش کرد که طی آن انتقال داده از فضا به زمین با سرعت ۱۰ برابر بیشتر از امواج مایکروویو صورت گرفت.

تیم پژوهشی از آکادمی علوم چین (CAS) با این روش توانستند به کمک ماهواره‌های منظومه سنجشی جیلین-۱ (Jilin-1) سرعت انتقال داده را به ۱۰ گیگابیت بر ثانیه برسانند. به گفته طراحان این منظومه ماهواره‌ای، آزمایش مذکور نخستین عملیات انتقال داده بسیار پرسرعت برای کاربردهای تجاری در چین است.

ارتباطات ماهواره‌ای عمدتا با بهره‌گیری از امواج مایکروویو انجام می‌شود، اما از آنجایی که طیف فرکانس‌های مایکروویو محدود است، سرعت انتقال اطلاعات نیز محدود می‌شود. در مقابل، فناوری لیزر با طیف بسیار گسترده‌تر، امکان انتقال داده‌های بیشتری را فراهم می‌کند و پهنای باند آن نیز به چند صد گیگاهرتز می‌رسد.

با این نوع فناوری ارتباطی امکان انتقال یک فیلم با کیفیت بالا در یک ثانیه فراهم می‌شود که ۱۰ تا ۱۰۰۰ برابر سریع‌تر از انتقال داده به وسیله امواج مایکروویو است. از سویی دیگر، اندازه، وزن و مصرف انرژی فرستنده‌های لیزری ماهواره‌ای به میزان قابل توجهی کمتر از فرستنده‌های مایکروویو است. فناوری لیزر همچنین دارای قابلیت‌های قوی ضد تداخل الکترومغناطیسی است که امنیت ارتباطات از زمین به فضا را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد.

گفتنی است منظومه جیلین-۱ متعلق به شرکت چینی فناوری ماهواره چانگ گوانگ (Chang Guang) است. جیلین-۱ که ماهواره‌های آن در مدار لئو قرار دارند، بزرگترین منظومه ماهواره‌ای سنجشی جهان به شمار می‌رود و از اطلاعات آن در حوزه‌های مختلف سنجش از دور مانند پایش منابع زمین، برنامه‌ریزی‌های شهری و کمک به مقابله با بلایا استفاده می‌شود.

شایان ذکر است آژانس فضایی آمریکا نیز پژوهش‌های مشابهی را برای استفاده از فناوری لیزر در انتقال داده‌های ماهواره‌ای پیش می‌برد و مدتی پیش با محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) توانسته است به سرعت تبادل داده ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه دست یابد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5117

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.