• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
7

شرکت چینی تاسیسات تولید حامل فضایی افتتاح کرد

  • کد خبر : 4057
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۹:۰۴
شرکت چینی تاسیسات تولید حامل فضایی افتتاح کرد
شرکت سی‌ای‌اس اسپیس (CAS Space) چین ضمن افتتاح فاز اول تاسیسات تولید حامل فضایی خود، برنامه‌هایش را برای توسعه مجموعه‌ای از حامل‌های سوخت جامد و قابل استفاده مجدد ارائه داد.

مسئولان سی‌ای‌اس اسپیس در مراسم افتتاحیه این تاسیسات در منطقه نانشا (Nansha) شهر گوانگژو (Guangzhou) اعلام کردند این پایگاه قادر به تولید ۳۰ حامل در سال خواهد بود. آن‌ها همچنین هدف از توسعه حامل‌ها را ارائه خدمات پرتاب و گردشگری فضایی عنوان کردند.

شرکت مذکور اکنون در حال توسعه مجموعه‌ای از حامل‌ها به نام لیجیان (Lijian) است که از سوخت مایع بهره می‌برند و قابل استفاده مجدد هستند. اظهارات مسئولان سی‌ای‌اس اسپیس در مراسم افتتاحیه، حاکی از تصمیم آن‌ها برای توسعه حامل‌هایی سبک‌تر است که از سوخت جامد استفاده می‌کنند.

این شرکت همچنین برنامه دارد یک حامل زیرمداری را برای ارائه خدمات گردشگری فضایی بسازد. به علاوه، سی‌ای‌اس اسپیس در نظر دارد از حامل‌های خود به عنوان برای حمل و نقل به ایستگاه فضایی ملی چین موسوم به تیانگونگ (Tiangong) استفاده کند.

اکنون مونتاژ نهایی و آزمایش دومین حامل سوخت جامد لیجیان-۱ در تاسیسات جدید در حال انجام است تا طی ماه‌های آینده از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین به مدار زمین برود. اولین حامل لیجیان-۱ سال گذشته میلادی با موفقیت شش ماهواره را به فضا فرستاد. سی‌ای‌اس اسپیس سه ماموریت پرتاب را برای این حامل در سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی کرده و اخیرا نیز پرتاب آن از روی یک پلتفرم دریایی متحرک در استان شاندونگ (Shandong) تایید شده است.

بزرگترین و قدرتمندترین حاملی که پیش‌تر این شرکت از توسعه آن خبر داده بود، حامل سنگین وزن لیجیان-۳/پی‌آر-۳ (Lijian-3/PR-3) است که می‌تواند در حالت عادی ۱۳.۸ تن را به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری و در حالت قابل استفاده مجدد ۱۰.۵ تن را به همان ارتفاع بفرستد. لیجیان-۳/پی‌آر-۳ به طول ۵۰ متر دارای سه مرحله با قطر ۳.۸ متر خواهد بود که نیروی خود را به وسیله سوخت مایع تامین می‌کند و قرار است سال ۲۰۲۶ اولین پرتاب آن انجام شود.

سی‌ای‌اس اسپیس همچنین اعلام کرده در حال حاضر چندین قرارداد پرتاب به ارزش ۲۳۷ میلیون دلار امضا کرده است. این قراردادها با هفت مشتری برای پرتاب ۲۰۰ ماهواره با مجموع جرم ۴۰ تن منعقد شده‌اند.

منیع: spacenews

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4057

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.