• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

قرارداد فضایی جیبوتی در شاخ آفریقا با یک شرکت هنگ کنگ

  • کد خبر : 4414
  • ۰۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۹:۰۶
قرارداد فضایی جیبوتی در شاخ آفریقا با یک شرکت هنگ کنگ
جیبوتی کشور کوچک شاخ آفریقا، جایی که چین در آن منافع تجاری و نظامی گسترده دارد، می‌تواند میزبان اولین فضاپیمای مداری این قاره باشد.

این امر پس از آن صورت می‌گیرد که جیبوتی یک قرارداد اولیه یک میلیارد دلاری با یک شرکت مستقر در هنگ کنگ برای ساخت تاسیسات پرتاب ماهواره و موشک امضا کرد، این کشور نزدیک استوا برای جذب سرمایه گذاری در صنعت فضایی موقعیت مناسبی دارد.

جیبوتی که در تقاطع دریای سرخ و خلیج عدن قرار دارد، محور اصلی طرح‌های ابتکاری کمربند و جاده دریایی چین و از سال ۲۰۱۷ تاکنون میزبان تنها پایگاه دریایی چین در خارج از کشور بوده است.

طبق یک یادداشت تفاهم (MOU) برای پروژه پنج ساله که در به تازگی با گروه فناوری هوافضای هنگ کنگ با امضا شد، یک فرودگاه فضایی تجاری در جیبوتی ساخته خواهد شد.

فناوری هوافضای هنگ کنگ، که در سرزمین اصلی چین نیز فعالیت دارد، ماهواره تولید و پرتاب می‌کند.

دولت جیبوتی پس از امضای تفاهم نامه گفت: «جیبوتی برای میزبانی این پروژه بر اساس موقعیت جغرافیایی آن در نزدیکی استوا انتخاب شده که برای گرفتن عکس‌های با وضوح بالا در مأموریت‌های رصد و تحلیل موشک‌های ماهواره‌ای و هوافضا مناسب است».

پروژه پرتاب ماهواره و موشک همچنین شامل ساخت بندر و بزرگراه بین‌المللی در منطقه شمالی اوبوک برای انتقال مواد لازم برای توسعه سایت‌های هوافضا می‌شود.

سرمایه گذاران همچنین زیرساخت‌های انرژی از جمله انرژی خورشیدی، بادی و برق آبی را برای تامین انرژی تاسیسات فضایی توسعه خواهند داد.

گروهی از فناوری هوافضای هنگ کنگ از جیبوتی بازدید کردند تا در مورد همکاری تجاری گفتگو کنند.

آنها همچنین با سفیر چین، ملاقات کردند که از شرکت خواست تا در همکاری چین و جیبوتی مشارکت کند، و این سفارت فعالانه حمایت و تضمین لازم را ارائه خواهد کرد.

دولت جیبوتی موافقت کرده است که زمین‌های لازم – حداقل ۱۰ کیلومتر مربع (۳٫۹ مایل مربع) – را تحت اجاره نامه‌ای که حداقل به مدت ۳۵ سال اجرا می‌شود، برای این پروژه فراهم کند.

برای کشوری با بیش از ۱ میلیون نفر جمعیت میزبانی ماهواره و سکوی پرتاب موشک، یک شاهکار بزرگ است و این شاهدی بر دموکراتیک شدن فضا در سطح جهانی است.

برخی از کشورهای آفریقایی در طراحی و ساخت ماهواره‌ها وعده همکاری داشته‌اند، اما هیچ یک از ۵۴ ماهواره پرتاب شده توسط کشورهای آفریقایی در واقع از این قاره پرتاب نشده است. این امید وجود دارد که این اقدام بتواند اولین ماهواره ساخت آفریقا را از خاک آفریقا پرتاب کند.

در صورت موفقیت، این پروژه بر صنعت فضایی چندین کشور تأثیر مثبت خواهد گذاشت و منجر به تأسیس شرکت‌های جدید خواهد شد و در نهایت نقشی کلیدی در اجرای یک برنامه فضایی قاره‌ای خواهد داشت.

چندین مهندس و تکنسین از جیبوتی، مستعمره سابق فرانسه، از سال ۲۰۲۰ به دوره‌های آموزشی در مرکز فضایی دانشگاه مونپلیه فرانسه پیوسته‌اند تا در مورد فضا و ماهواره‌ها بیاموزند. یکی از اهداف کشور پرتاب دو نانوماهواره (Djibouti 1A و Djibouti 1B) در سال جاری است.

حرکت به سمت میزبانی یک مرکز پرتاب موشک [تنها تأسیسات پرتاب موشک فعال در آفریقا] داستانی باورنکردنی ایجاد می‌کند، اما فراتر از این، نشان می‌دهد که فضا به یک اولویت برای دولت جیبوتی تبدیل شده است.

مرکز آزمایش وسایل نقلیه ویژه میان ارتشی (Center Interarmées d’Essais d’Engins Spéciaux) که توسط فرانسوی‌ها در سال ۱۹۴۷ در الجزایر – یکی دیگر از مستعمرات سابق آنها – راه اندازی شد، اولین سایت پرتاب موشک در آفریقا بود.

چین از منظر تجاری نقش مشارکتی در جاه طلبی‌های فضایی آفریقا ایفا می‌کند.

شرکت‌های چینی چندین قرارداد پروژه ماهواره‌ای را در آفریقا برنده شدند، چین تسهیلات وام برای تأمین مالی پروژه‌های ماهواره‌ای در آفریقا ارائه می‌دهد، و همچنین به یک کشور آفریقایی [اتیوپی] یک ماهواره هدیه داده است.

در نهایت، روابط چین با کشورهای آفریقایی به نفع هر دو طرف بوده است.

آفریقا به یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای انجام تجارت فضایی در سطح جهانی تبدیل شده و کشورهای آن سرمایه‌گذاری‌های فضایی خود را دو برابر کرده‌اند و محیط‌های مناسبی را برای رونق کسب‌وکار ایجاد می‌کنند.

جیبوتی به دلیل موقعیت استراتژیک خود در تنگه باب المندب شاخ آفریقا که خلیج عدن را از دریای سرخ جدا می‌کند و مسیرهای کانال سوئز را کنترل می کند، دارای اهمیت است.

این شهر همچنین دارای یک بندر عمیق در دریای سرخ است و سرمایه‌گذاری‌های عظیم چینی را در مناطق دریایی و تجاری آزاد خود جذب کرده است.

به غیر از چین، ایالات متحده یک پایگاه نظامی در جیبوتی دارد که بزرگترین تأسیسات این کشور در آفریقا است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4414

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.