• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

ماهواره تحقیق و توسعه چین به فضا پرتاب شد

  • کد خبر : 3557
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۸:۴۸
ماهواره تحقیق و توسعه چین به فضا پرتاب شد
چین پس از شکست در پرتاب جدیدترین مدل ماهواره‌بر تجاری کوآیژو (Kuaizhou) موفق شد آن را برای نخستین بار به فضا پرتاب کند.

نسخه جدید کوآیژو موسوم به کوایژو-۱۱ در این عملیات که روز چهارشنبه ۷ دسامبر (۱۶ آذر) ساعت ۰۱:۱۵ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین صورت گرفت، یک ماهواره تحقیق و توسعه را در مدار خورشیدآهنگ قرار داد.

این ماهواره موسوم به جیائوتونگ وی‌دی‌ای‌اس (Jiaotong VDES) برای مدیریت ترافیک دریایی و هوایی به فضا فرستاده شد، حامل یک رابط رادیویی VDES (سرواژه VHF Data Exchange System) است. VDES شامل سامانه شناسایی خودکار (AIS) و سامانه ASM (سرواژه Application Specific Messages) می‌شود.

AIS یک سامانه ردیابی خودکار بوده که از فرستنده و گیرنده در کشتی‌ها استفاده می‌کند و اطلاعات آن در کنار رادارهای دریایی همچنان روش اصلی جلوگیری از برخوردها در حمل و نقل آبی است. ASM نیز سامانه‌ای برای تبادل داده میان کاربران متصل دو یا چند ایستگاه AIS است.

کوآیژو یک ماهواره‌بر چهار مرحله‌ای است که سه مرحله اولش از سوخت جامد و مرحله چهارم آن از سوخت مایع استفاده می‌کنند. این ماهواره‌بر را شرکت چینی اکس‌پِیس (ExPace) زیرمجموعه شرکت علوم و صنایع هوافضای چین (China Aerospace Science and Industry Corporation) ساخته است.

ماموریت پرتاب اولین نمونه این ماهواره‌بر موسوم به کوآیژو-۱ در سال ۲۰۱۳ آغاز شد و در سال ۲۰۱۷ نسخه کوایژو-۱آ اولین محموله را با موفقیت به فضا فرستاد؛ ماهواره‌بری که قادر به حمل ۲۰۰ کیلوگرم محموله به ارتفاع ۷۰۰ کیلومتری زمین است. همچنین کوآیژو-۱۱ که در این ماموریت به فضا پرتاب شد، نمونه بزرگتر آن‌‌ها به‌شمار می‌رود و با وزن برخاست بالغ بر ۷۰ تن قادر به حمل ۱۵۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو است.

اکس‌پِیس برنامه دارد دو نسخه دیگر از این ماهواره‌بر به نام‌های کوایژو-۲۱ و کوایژو-۳۱ را توسعه داده و در سال‌های آتی اولین ماموریت آن‌ها را انجام دهد. این دو ماهواره‌بر به ترتیب قادر به حمل ۲ تن و ۷ تن محموله به مدار لئو هستند. ماهواره‌برهای سری کوآیژو با احتساب این ماموریت تاکنون ۲۳ بار به فضا پرتاب شده‌اند که سه مورد آن‌ها ناموفق بوده است.

منابع: chinadaily

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3557

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.