• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6

احتمال گشایش دفتر منطقه‌ای جدید “اینوست سعودی” در چین

  • کد خبر : 5697
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
احتمال گشایش دفتر منطقه‌ای جدید “اینوست سعودی” در چین
به گفته یکی از مقامات بلندپایه، سازمان ترویج سرمایه گذاری عربستان سعودی قصد دارد با گشایش دفتری در منطقه خلیج بزرگ (GBA)، حضور خود در جنوب چین برای جذب سرمایه، فناوری و نخبگان را با هدف حمایت از چشم انداز2030 عربستان سعودی تقویت کند.

به گفته صالح الخبتی، معاون وزیر سرمایه گذاری عربستان (MISA) در امور سرمایه‌گذاری، شرکت اینوست سعودی که زیر نظر این وزارتخانه فعالیت می‌کند، ممکن است دفتری را در یکی از نقاط منطقه خلیج بزرگ (منطقه‌ای متشکل از هنگ کنگ، ماکائو و نه شهر استان گوانگدونگ) افتتاح کند تا ماموریت ترویجی این شرکت که در حال حاضر در دفتر پکن در حال انجام است، توسعه یابد.

پس از میزگردی که همزمان با اجلاس سران کمربند و جاده در هنگ کنگ، در انجمن آسیا و پشت درهای بسته برگزار شد، صالح اظهار کرد: «برای دستیابی به آرمان‌هایمان… باید در همه شهرهای بزرگ چین حضور داشته باشیم. باید در برقراری حضور خود بسیار سنجیده عمل کنیم تا مطمئن شویم با تمام سرزمین اصلی چین در ارتباطیم.»

هدف چشم‌انداز ۲۰۳۰ که برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ اعلام شد، تنوع بخشیدن به اقتصاد وابسته به نفت کشور با تزریق ۲۷ تریلیون ریال (۷٫۲ تریلیون دلار) از طریق هزینه‌های عمومی و سرمایه‌گذاری در ده‌ها برنامه و پروژه زیربنایی در دوره ده ساله پیش روست. وزارت سرمایه‌گذاری عربستان سعودی، وزراتخانه‌ای جامع است که عهده‌دار جذب سرمایه‌گذاری، بودجه و فناوری برای حمایت از این تحول است.

در پی سفرهای متقابل رهبران چین و عربستان سعودی، تجارت بین دو کشور در سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته و به ۱۰۶ میلیارد دلار رسیده است. چین بزرگترین شریک تجاری عربستان سعودی است و عربستان هم بزرگترین تامین کننده نفت برای تامین انرژی دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

صالح افزود: «ما به دنبال سرمایه گذاری‌های برون‌مرزی بزرگتری هستیم. شرکت‌های چینی از دانش لازم برخوردارند و در بیست سال گذشته نشان داده‌اند که قادر به اجرای پروژه‌های بزرگ هستند. ما مشتاقانه منتظریم شرکت‌های چینی در تحول بزرگی که در عربستان سعودی در حال رخ دادن است، مشارکت کنند.»

گرم شدن روابط بین ریاض و پکن به انجام معاملات واقعی تبدیل شده است. سه ماه پیش، شرکت‌های چینی به توافقاتی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در عربستان دست یافتند که از جمله آنها، امضای یک قرارداد ۵٫۶ میلیارد دلاری برای ساخت خودروهای برقی در این کشور با هدف صادرات بود.

در حالی که دانشمندان به دنبال یافتن راه‌حل‌های میکروبیولوژیکی برای تضمین امنیت غذایی هستند، یک شرکت آمریکایی-چینی اعلام کرد که کارخانه‌ای در عربستان سعودی با پنج برابر ظرفیت سالانه آزمایشی کارخانه چونگ کینگ، احداث خواهد کرد که می‌تواند از باکتری‌ها برای تبدیل متان به خوراک دام استفاده کند.

یک ماه قبل از آن، شرکت Baosteel موافقت کرد که ۴۳۷٫۵ میلیون دلار در شرکت مشترک خود با شرکت نفتی آرامکو و صندوق ثروت ملی عربستان سرمایه‌گذاری کند تا تولید ورق‌های فولادی ضخیم با انتشار کربن پایین را آغاز کند.

صالح گفت: «رشد باید ادامه یابد» زیرا «برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران چینی، ایفای نقش بزرگی [در چشم‌انداز سعودی ۲۰۳۰] در نظر گرفته شده است». «همه‌گیری کووید سرعت ما را کند کرد، اما در حال حاضر تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم».

اقتصاد عربستان سعودی به سرمایه‌گذاری در همه زمینه‌ها در صنایع مختلف از هوش مصنوعی گرفته تا امنیت غذایی و زیرساخت‌های ارتباطات نیازمند است. به گفته او، یکی از فرصت‌های قابل توجه همکاری میان دو کشور، گردآوری و جذب سرمایه است، اما مقامات سعودی بر این باورند که حتی پس از افتتاح اخیر اولین شعبه بانک چین در ریاض، بانک‌های چینی به اندازه کافی مشارکت نکرده‌اند.

صندوق ثروت ملی عربستان در یک دهه آینده، ۳ تریلیون ریال به هزینه‌های دولت کمک خواهد کرد. برای کمک به جذب سرمایه برای تحولات آتی، در ماه‌های اخیر قراردادهایی بین اپراتورهای بازار سهام هنگ‌کنگ، شانگهای و بورس اوراق بهادار عربستان سعودی (تداول) امضا شده است تا در حوزه‌های جذب سرمایه و پذیره‌نویسی سهام اوراق بهادار همکاری کنند.

صالح با یادآوری دوره پانزده ساله تصدی خود در آرامکو که با شعبه بین‌المللی بانک چین و شرکت سرمایه‌گذاری بین‌المللی چین همکاری می‌کرد، گفت: بانک‌های هنگ کنگ، از جمله واحدهای محلی بانک‌ها و موسسات مالی چینی، در بهترین جایگاه قرار دارند تا به شرکت‌های سعودی «در درک فرصت‌های [تامین مالی] پیش رو» کمک کنند.

وی افزود: «بانک‌ها و جامعه تجاری هنگ‌کنگ باید به ایفای نقش مترجم بودن ادامه دهند و به کسب و کارهای سعودی در یافتن فرصت‌ها در چین کمک کنند. هنگ کنگ همچنان چراغ راهنمای جامعه تجاری است. اگرچه مناطق اقتصادی قدرتمند بسیاری در استان‌های مختلف سر برآورده‌اند، اما هنگ‌کنگ همچنان « موقعیتی خاص» دارد و منطقه خاورمیانه را درک می‌کند».

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5697

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.