• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

ثبت توالی ژنتیکی جدیدی برای گروه خونی نادر p در چین

  • کد خبر : 6312
  • ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
ثبت توالی ژنتیکی جدیدی برای گروه خونی نادر p در چین
بیمارستانی در چین در طی آزمایشات روتین توالی ژنتیکی جدیدی برای گروه خونی نادر p پیدا کرد.

گروه‌بندی خون برای تعیین گروه خونی، روشی است که برای طبقه‌بندی خون بر اساس وجود یا عدم وجود آنتی‌ژن‌های خاص روی سطح گلبول‌های قرمز خون و آنتی‌بادی‌های مربوطه در پلاسما استفاده می‌شود. این طبقه‌بندی ضروری است زیرا سازگاری خون را برای انتقال خون و روش‌های مختلف پزشکی تعیین می‌کند.

در سیستم ABO، خون به چهار نوع اولیه  A، B، AB  و O تقسیم می‌شود. این طبقه بندی بر اساس وجود یا عدم وجود دو آنتی ژن A و B بر روی سطح گلبول‌های قرمز و آنتی بادی‌های مربوط به آنها است.

علاوه بر سیستم ABO، سیستم Rh یکی دیگر از سیستم‌های مهم گروه خونی است. این بر اساس وجود یا عدم وجود فاکتور Rh است که به عنوان آنتی ژن D نیز شناخته می‌شود. به افرادی که دارای این آنتی ژن هستند Rh مثبت می‌گویند، در حالی که کسانی که این آنتی ژن را ندارند Rh منفی می‌باشند.

سیستم گروه خونی P نیز وجود دارد که این سیستم خون را بر اساس آنتی ژن‌های کربوهیدرات نوع P طبقه بندی می‌کند. آنتی ژن‌های مهم در این سیستم عبارتند از P1، P2 و PK که در شرایط خاص می‌تواند منجر به واکنش‌های انتقال خون و اریتروبلاستوز جنینی شود.

چین تنها حدود ۱۲ مورد ثبت شده از افراد با گروه خونی p دارد، گونه‌ای که فراوانی آن کمتر از یک در میلیون است.

بر اساس گزارشات خبری چین، ترکیب جدیدی از برخی از مولکول‌های ضروری برای زندگی انسان در نمونه‌ای از یک گروه خونی بسیار نادر در بیمارستانی در شرق چین شناسایی شده است. این در حالی است که توالی نوکلئوتیدی ناشناخته قبلی در فردی با گروه خونی نادر p، طی آزمایشات معمول خون سال گذشته در بیمارستانی در استان جیانگ سو، پیدا شده بود.

در ماه دسامبر مرکز ایالات متحده اعلام  کرد که توالی نوکلئوتیدی موجود در نمونه، قبلاً در هیچ کجای جهان شناسایی نشده بود. نوکلئوتیدها یکی از بسیاری از مولکول‌های کوچکی هستند که DNA و RNA را تشکیل می‌دهند، اسیدهای نوکلئیک حامل اطلاعات ژنتیکی می‌باشند.

دانشمندان چینی متخصص انتقال خون که نمونه نادری را شناسایی کردند، بیان داشتند که برای افراد دارای این گروه خونی غیرمعمول، تشخیص زودهنگام به آنها کمک کرد تا برای انتقال خون و بحران‌های احتمالی مرتبط با آن آماده شوند. برای مثال، گروه‌های خونی p فقط می‌توانند از همان نوع گروه خونی، خون دریافت کنند.

دانشمندان بیان کردند که وجود آنتی بادی طبیعی علیه گروه خونیP، در مورد افراد مونث با این گروه خونی، وجود آنتی بادی‌هایی که مستقیماً به جفت حمله می‌کنند می‌تواند منجر به سقط مکرر و مرده‌زایی شود.

بیشتر جمعیت جهان در سیستم‌های گروه خونی ABO و Rh قرار دارند، اما گروه‌های خونی کمتر رایج دیگری مانند سیستم آنتی ژن Hh/Bombay و همچنین گروه خونی P وجود دارد.

در چین، خون Rh منفی، همچنین به عنوان “خون پاندا” شناخته می‌شود که حدود ۰٫۴ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهد. حدود ۱۰۰ نفر در چین دارای گروه خونی Hh/Bombay هستند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6312

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.