• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

تامین مالی چین در حوزه انرژی پاک برای شرکای کمربند و جاده

  • کد خبر : 6573
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۱۵
تامین مالی چین در حوزه انرژی پاک برای شرکای کمربند و جاده
با وجود اشتباهات صورت گرفته در طول تلاش‌های زیرساختی قبلی در آفریقا، خاورمیانه و آسیای مرکزی، چین اکنون سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در انرژی سبز در آن مناطق انجام می‌دهد و مشتریان خوبی برای این حوزه پیدا می‌کند.

شرکت‌ها با حمایت طیف وسیعی از کشورهای میزبان از جمله مصر، موریس، قطر و امارات متحده عربی، در تولید برق و تولید تجهیزات انرژی خورشیدی گام‌ برمی‌دارند. سال ۲۰۲۳ پروژه‌های مورد حمایت چین از نظر دلاری، با سرعتی منحصر به فرد رشد کردند.

در آفریقا، اقدامات چین در انرژی‌های جایگزین در سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد تاریخی یعنی حدود ۲٫۷ میلیارد دلار رسید. ارزش کار انرژی جایگزین چین در خاورمیانه از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ بالغ بر ۹٫۴۸ میلیارد دلار بوده است. آسیای مرکزی در سال گذشته با ۱٫۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری از طرف چین رکورد خود را به ثبت رساند.

به گفته تحلیلگران، سرمایه‌گذاران چینی می‌توانند با هزینه و مقیاس پروژه‌های بزرگ مراحل اولیه طرح کمربند و جاده، بدون نگران کردن کشورهای میزبان، از انرژی سبز کسب درآمد کنند.

این ابتکار ۱۱ ساله با هدف هموارسازی تجارت محدود به چین از طریق شبکه‌های زیرساختی به هم پیوسته، بر پروژه‌هایی که مقامات پکن آن را «کوچک اما زیبا» می‌نامند متمرکز شده است. آنها برای کاهش آلودگی و در عین حال کسب درآمد برای میزبانان و سرمایه گذاران طراحی شده‌اند. شرکت‌های چینی فعال در انرژی‌های تجدیدپذیر معمولاً به دنبال بازدهی مالی قوی هستند.

پروژه‌های قبلی در کنیا، میانمار و سریلانکا باعث ایجاد بدهی یا نگرانی‌های زیست محیطی شد. این ابتکار زمانی بندرها، جاده‌ها و فرودگاه‌ها را در اولویت قرار داده بود.

کشورهای آسیای مرکزی، خاورمیانه، و آفریقا – به ویژه کشورهای فقیرتر – گرمای ناشی از تغییرات آب و هوایی را احساس می‌کنند، به طوری که رویدادهای آب و هوایی شدید باعث اصلاحات اساسی در تولید برق برای کاهش انتشار کربن تا ۴۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ مطابق با اهداف سازمان ملل شده است.

چین مزیت رقابتی خود را در ثبات سیاستی حفظ کرده و هزینه‌های سرمایه را برای رهبری بازار جهانی در صادرات انرژی خورشیدی و بادی پایین نگه داشته است. برای مثال، در قطر، یک شرکت چینی ایستگاه فتوولتائیک ۸۰۰ مگاواتی را در سال ۲۰۲۲ به عنوان اولین نیروگاه غیرفسیلی این کشور نفت خیز خاورمیانه راه اندازی کرد. گرمای زیاد و شن‌های زرد در ماه‌های گرم‌تر قطر، انعکاس‌پذیری ایستگاه را در ۸۰ کیلومتری دوحه پایتخت افزایش می‌دهد. جمع آوری انرژی خورشیدی که از زمین منعکس می‌شود، تولید برق را ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش می‌دهد. ایستگاه خورشیدی همکاری بیشتری با چین در زمینه انرژی‌‌های تجدیدپذیر ایجاد خواهد کرد.

انرژی خورشیدی بخشی از سرمایه گذاری ۶ میلیارد دلاری چین در مصر را نیز تشکیل می‌دهد و دو کشور انتظار دارند هیدروژن تجدیدپذیر را با هم اکتشاف کنند.

از ۵۱۰ گیگاوات (GW) ظرفیت انرژی تجدیدپذیر نصب شده در جهان در سال گذشته، بیش از نیمی از آن سهم چین بوده است. چین به یک نیروی ضروری برای پیشبرد توسعه انرژی پاک جهان تبدیل شده است.

امارات متحده عربی فناوری‌های سبز از چین را به عنوان منبع “پتانسیل قابل توجهی برای رشد” شناسایی کرده است. کشور جزیره‌ای آفریقایی کوچک موریس سرمایه‌گذاری‌های چینی در انرژی خورشیدی را می‌پذیرد تا به هدف کاهش کربن خود تا سال ۲۰۳۰ دست یابد. در مناطق دیگر آفریقا، شرکت چینی جیانگشی برای همکاری‌های اقتصادی و فنی بین‌المللی و سازمان انرژی روستایی کنیا یک ایستگاه برق فتوولتائیک غیرمعمول بزرگ ساخته‌ است.

در ازبکستان، پانل‌های فتوولتائیک چین به یک پروژه ۱ گیگاواتی که برای استفاده از آفتاب فراوان این کشور آسیای مرکزی برای ۲٫۴ میلیارد کیلووات ساعت انرژی پاک در سال ساخته شده کمک می‌کند. انتظار می‌رود این پروژه انتشار کربن را تا ۲٫۴ میلیون تن کاهش دهد.

منبع:‌ scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6573

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.