• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

طرح اتحادیه اروپا در قبال چین؛ هوش مصنوعی و تراشه‌ها در مرکز توجه

  • کد خبر : 6441
  • ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۱۴
طرح اتحادیه اروپا در قبال چین؛ هوش مصنوعی و تراشه‌ها در مرکز توجه
اتحادیه اروپا در حالی که به دنبال کاهش ریسک در روابط با چین است، چهار فناوری حیاتی خود را معرفی کرده است.

بروکسل اعلام کرد نیمه هادی‌های پیشرفته، هوش مصنوعی، فناوری‌های کوانتومی و بیوتکنولوژی تمرکز اولیه یک استراتژی امنیتی اقتصادی خواهند بود، زیرا آنها “جدی‌ترین و فوری‌ترین خطرات” را برای امنیت و انعطاف پذیری اتحادیه به همراه دارند.

به نظر می‌رسد که چهار دسته‌بندی فناوری گسترده به‌عنوان مواردی در نظر گرفته می‌شوند که به احتمال زیاد صنایع و ارتش رقبا را تقویت می‌کنند و حقوق بشر را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

تیری برتون، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا در این باره گفت: اروپا در حال تطبیق با واقعیت‌های ژئوپلیتیکی جدید است، به عصر ساده انگاری پایان می‌دهد و به عنوان یک قدرت ژئوپلیتیک واقعی عمل می‌کند.

در گزارشی که اتحادیه اروپا منتشر کرد، نامی از چین ذکر نشده است، و اتحادیه اروپا تاکید می‌کند که این استراتژی نگاه به داخل دارد. برتون در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که این علیه کسی نیست. این علیه هیچ قاره، کشور یا هر چیز دیگری نیست، برای ما در اروپاست. ما برای منافع عمومی هموطنانمان کار می‌کنیم.

اما مقامات به طور خصوصی اعتراف می‌کنند که چین کانون اصلی سیاستی است که طی سخنرانی اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در ماه مارس ۲۰۲۳ در مورد تهدید پکن مطرح شد. دیگر بازیگران مانند روسیه و کره شمالی، دسترسی راحت به فناوری اتحادیه اروپا ندارند و به همان اندازه که به سهولت در اختیار چین قرار می‌گیرد، به ایران آزادانه سرازیر نمی‌شود.

با این حال، اعتقاد بر این است که تمرکز بر چین، به دلیل متقاعد کردن گروهی از کشورهای برجسته عضو که معتقدند ریسک زدایی در این زمینه ضروری است را دشوارتر خواهد کرد. در نهایت، می‌توان بر صادرات یا سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های اروپایی در بخش‌های فرعی فناوری پیشرفته که به‌عنوان پرخطر شناسایی می‌شوند، محدود شود. این سیاست همچنین می‌تواند منجر به اختصاص بودجه اتحادیه اروپا برای تقویت صنایعی شود که در معرض تهدید هستند.

آگاته دمارایس، کارشناس ژئواکونومیک در شورای روابط خارجی اروپا، این فهرست را سیگنال کلیدی از تمایل و توانایی اتحادیه اروپا برای پیگیری تلاش‌ها به‌منظور کاهش خطر چین توصیف کرد. او گفت: این بینش‌های مشخصی را در مورد تفکر اتحادیه اروپا در مورد خطر تجارت با چین ارائه می‌کند و افزود که فهرست محدودیت‌های اتحادیه اروپا، موضع بروکسل را تکرار می‌کند که مایل است از خطرات چین بکاهد، نه اینکه بطور کامل از آن جدا شود.

۶ فناوری دیگر در بهار آینده بررسی خواهند شد که عبارتند از: اتصالات پیشرفته، ناوبری و فناوری دیجیتال – از جمله اینترنت اشیا و فناوری مربتط با بلاک چین – فناوری سنجش پیشرفته، فناوری فضا و نیروی محرکه، فناوری انرژی، روباتیک و مواد پیشرفته.

به گفته منابع مطلع، با این حال، تلاش‌ها برای تهیه این فهرست با چانه‌زنی داخلی میان جناح‌های طرفدار تجارت و محافظه‌کاران روبرو بوده است. اختلاف نظرهایی در مورد میزان کنترل اتحادیه اروپا بر شرکت‌های خصوصی وجود دارد. کمیسیون اروپا اکنون ارزیابی ریسک را با ۲۷ کشور عضو خود انجام خواهد داد تا ببیند که چگونه و در کجا در معرض امنیت فناوری و نشت فناوری‌های حیاتی قرار می‌گیرند.

در حالی که کشورهای عضو حمایت لفظی خود را از طرحی برای “ریسک زدایی” روابط با چین انجام داده‌اند، انسجام کمی در مورد چگونگی انجام این کار وجود دارد. به عنوان مثال، فرانسه برای تحقیق در مورد یارانه‌های چین برای خودروهای الکتریکی که توسط اتحادیه اروپا چندی پیش اعلام شد، فشار وارد می‌کند اما آلمان با آن مخالفت می‌کند. اولاف شولز، صدراعظم آلمان در پاسخ به سوالی در مورد خطر جنگ تجاری ناشی از این تحقیقات، گفته بود: “بدیهی است که این اتفاق نخواهد افتاد.”

در همین حال، چین بارها هشدار داده است که ریسک زدایی یک تعبیر برای جداسازی است.

والدیس دامبروسکیس، کمیسر تجارت اروپا در سفر چندی پیش خود به پکن تاکید کرد که این اتحادیه می‌خواهد روابط تجاری قوی با چین حفظ کند، اما تصریح کرد که ماهیت این روابط باید تغییر کند. به گفته افراد نزدیک به وی، در جلسات خصوصی، گفتگوکنندگان چینی بیشتر نگران ممنوعیت ۵G و بررسی خودروهای الکتریکی بودند تا امنیت اقتصادی.

همچنین چندی قبل، پارلمان اروپا طرحی به نام «ابزار ضد اجبار» را تصویب کرد، یک سلاح تجاری قدرتمند که به بروکسل اجازه می‌دهد تا تعرفه‌ها، سهمیه‌ها، کنترل‌های صادراتی یا توقف بازار را بر کشورهایی که به نظر می‌رسد به دنبال تحمیل مقاصد خود در زمینه اقتصادی بر اعضای اتحادیه اروپا هستند، اعمال کند.

این رای با قاطعیت به تصویب رسید و تعدادی از قانونگذاران اعلام کردند که این ابزار برای مقابله با اجبار اقتصادی چین علیه لیتوانی در سال ۲۰۲۱ مفید بوده است. صادرکنندگان لیتوانیایی پس از استقبال این کشور از گشایش دفتر دولت تایوان در ویلنیوس پایتخت این کشور، از بازار چین خارج شدند. مارکتا گرگورووا، نماینده چک پارلمان اروپا، گفت که این ابزار پاسخی مستقیم به تهدیدات چین و اجبار لیتوانی، یکی از کشورهای عضو است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6441

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.