• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5

استفاده از روش‌های ژنتیکی برای افزایش تقویت آهن در ذرت

  • کد خبر : 6198
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
استفاده از روش‌های ژنتیکی برای افزایش تقویت آهن در ذرت
دانشمندان چینی از ژنتیک برای تقویت آهن ذرت استفاده می‌کنند و به مبتلایان به کم خونی در سراسر جهان امید می‌دهند.

تیم تحقیقاتی متشکل از دانشمندان چینی بیان داشتند که روش مبتنی بر ژن می‌تواند میزان آهن را در مقایسه با انواع ذرت موجود بیش از ۲ برابر کند.

دانشمندان چینی گفته‌اند که یک روش جدید برای افزایش محتوای آهن ذرت می‌تواند به طور بالقوه کمبود این ماده معدنی ضروری را در سراسر جهان برطرف کند.

با توجه به گزارشات، غلات غنی شده به صورت آزمایشی در استان مرکزی هنان کشت داده شده است و امیدی برای برداشت‌های آینده با محصول بالا و غنی از آهن خواهد بود.

به گفته محققان، روش مبتنی بر ژن آنها به افزایش محتوای آهن در دانه‌های ذرت به ۷۰٫۵ میلی گرم در کیلوگرم یا بیش از ۲ برابر انواع موجود کمک کرد.

تیمی از مؤسسه علوم زراعی در آکادمی علوم کشاورزی چین و دانشگاه کشاورزی هنان یافته‌های خود را در مجله معتبر ساینس منتشر کرده‌اند.

آهن یک ماده مغذی کلیدی برای رشد و رشد سلولی در سیستم ایمنی و عصبی و همچنین در تنظیم متابولیسم انرژی است. مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده توصیه می‌کند که مردان روزانه ۸ میلی گرم و زنان ۱۸ میلی گرم آهن مصرف کنند.

کمبود آهن شایع‌ترین علت کم خونی است، وضعیتی که در آن بدن گلبول‌های قرمز سالم کافی ندارد. این می‌تواند ناشی از مصرف ناکافی آهن در رژیم غذایی، افزایش نیاز در طول دوره‌های رشد و از دست دادن خون در اثر عفونت کرم انگلی یا قاعدگی در نوجوانی باشد.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که حدود ۴۰ درصد از کودکان شش ماهه تا پنج ساله کم خون هستند، همانطور که بیش از یک سوم از مادران باردار و ۳۰ درصد از زنان بین ۱۵ تا ۴۹ سال کم خون هستند. علائم و نشانه‌های کمبود آهن بسته به شدت کم خونی، میزان رشد آن، سن و وضعیت فعلی سلامتی متفاوت است. در برخی موارد، افراد هیچ علائمی را تجربه نمی‌کنند.

انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد که یکی از آنها کم خونی ناشی از فقر آهن: شایع‌ترین نوع آنمی است و زمانی رخ می‌دهد که در خون آهن کافی وجود نداشته باشد. وجود آهن برای تشکیل هموگلوبین ضروری است. گلبول‌های قرمز با استفاده از پروتئینی به نام «هموگلوبین»، اکسیژن را در سراسر بدن حمل می‌کنند. اگر تعداد این سلول‌ها یا مقدار این پروتئین کافی نباشد، کم خونی ایجاد می‌شود.

در مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شده، تیم چینی ژنی را شناسایی کردند که غلظت آهن را در دانه‌های ذرت تنظیم می‌کند و دریافتند که افزایش سطح بیان آن باعث افزایش محتوای آهن می‌شود.

نویسنده اصلی این مقاله و رئیس تحقیقات اصلاح مولکولی ذرت در مؤسسه علوم زراعی، گفت که این تیم توانسته است آهن را بدون کاهش عملکرد در دانه‌های ذرت بارگیری کند و در نتیجه یک مشکل طولانی مدت را حل کند.

افزایش محتوای آهن محصولات روزانه می‌تواند به طور اساسی وضعیت تغذیه آهن جمعیت گسترده‌ای را با هزینه کم بهبود بخشد، که برای کشورهای در حال توسعه که ذرت غذای اصلی آنها است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بررسی‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که ذرت بعد از برنج و گندم سومین غذای اصلی پرمصرف در جهان است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6198

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.