• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
9

نتایج مثبت کارآزمایی بالینی دانشمندان برای تماس نزدیک با بیماران مبتلا به جذام

  • کد خبر : 5888
  • ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
نتایج مثبت کارآزمایی بالینی دانشمندان برای تماس نزدیک با بیماران مبتلا به جذام
بر اساس مقاله انتشار شده در مجله معتبر پزشکی نیواینگلند، دانشمندان چینی گزارش کرده‌اند که داروی ریفاپنتین تک دوز در تماس‌های خانگی بیماران مبتلا به جذام مفید می‌باشد.

نیوانگلند ژورنال آو مدیسین یا نشریه پزشکی نیوانگلند از مشهورترین و کهن‌ترین مجلات پزشکی جهان است، هم‌چنین هر ساله، در میان نشریات پزشکی بهترین ژورنال پزشکی و جراحی جهان شناخته‌ می‌شود. این نشریه تخصصی پزشکی در ماساچوست، ایالات متحده آمریکا چاپ می‌شود و از سال ۱۸۱۲ در گردش بوده ‌است. مقالات منتشر شده در این ژورنال بالاترین اعتبار علمی را دارا هستند.

مطالعات قبلی نشان داده است که یک دوز واحد از ریفامپین اثرات محافظتی در برابر جذام در تماس نزدیک بیماران مبتلا به این بیماری دارد. نشان داده شد که ریفاپنتین در مدل‌های جذام موش، فعالیت باکتری‌کشی بیشتری بر مایکوباکتریوم لپره نسبت به ریفامپین دارد، اما اطلاعاتی در مورد اثربخشی آن در پیشگیری از جذام وجود نداشت.

محققین چینی با حمایت وزارت بهداشت چین و آکادمی علوم پزشکی چین یک کارآزمایی کنترل‌شده تصادفی  برای بررسی اینکه آیا ریفاپنتین تک دوز در پیشگیری از جذام در تماس‌های خانگی بیماران مبتلا به جذام مؤثر است یا خیر را انجام داده‌اند. این مطالعه در شهرستان‌ها یا مناطقی در جنوب غربی چین انجام شد.

در مجموع ۲۰۷ گروه متشکل از ۷۴۵۰ نفر در معرض تماس این بیماری تحت این کارآزمایی، بصورت تصادفی سازی قرار گرفتند. ۶۸ گروه داروی ریفاپنتین، ۷۱ گروه داروی ریفامپین را دریافت کردند و ۶۸ گروه به گروه کنترل اختصاص داده شد.

در مجموع ۲۴ مورد جدید جذام در طی ۴ سال پیگیری مشاهده شد (گروه دریافت کننده ریفاپنتین ۲ مورد، گروه دریافت کننده ریفامپین ۹ مورد و گروه بدون مداخله ۱۳ مورد). نتیجه گیری این کارآزمایی نشان داد که بروز جذام در افراد خانوار در طی ۴ سال با تک دوز ریفاپنتین کمتر از بدون مداخله بود.

«جذام» یا «لِپرِسی (Leprosy)» که در گذشته به آن «خُوره» نیز گفته می‌شد، نوعی بیماری عفونی است که باعث ضایعه‌های پوستی حاد و تغییر شکل‌دهنده و همچنین آسیب عصبی در دست و پا و نواحی دیگر بدن می‌شود. این بیماری همچون گذشته شیوع پیدا نمی‌کند، اما همچنان مواردی از آن در کشورهای مختلف دنیا دیده می‌شود و بیشترین مبتلایان ساکنان بخش‌هایی از هند، ژاپن، مصر، نپال، چین و برخی نقاط دیگر هستند.

جذام قابل درمان است. طی ۲۰ سال اخیر، ۱۶ میلیون نفر مبتلا به جذام درمان شده‌اند. سازمان بهداشت جهانی برای همه‌ی افراد مبتلا به جذام درمان رایگان را در دسترس قرار داده است.

سازمان بهداشت جهانی نیز گزارش داده است که سالانه ۵۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار مورد جدید بیماری جذام در سراسر جهان تشخیص داده می‌شود. همچنین این سازمان اعلام کرده که از سال ۱۹۸۵ تاکنون، حدود ۱۶ میلیون مورد ابتلا به بیماری جذام درمان شده‌اند.

منبع: nejm

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5888

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.