• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
1

برآورد ماهواره‌های چینی از میزان تخریب گسترده غزه

  • کد خبر : 6756
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۳۰
برآورد ماهواره‌های چینی از میزان تخریب گسترده غزه
بر اساس تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای چینی ارائه شده در یک کنفرانس فضایی، حدود 60 درصد از کل ساختمان‌های غزه در 6 ماه گذشته آسیب دیده‌اند.

این اولین تخمینی است درباره میزان خسارات در غزه که از چین می‌آید و تخریب را با جزئیات در طول زمان بررسی می‌کند.

لی درن، استاد سنجش از دور دانشگاه ووهان، در کنفرانس فضایی چین گفت: تحلیل مقایسه‌ای نشان می‌دهد که تا ۲ مارس ۲۰۲۴ (۱۲ اسفند ۱۴۰۲)، ۵۸٫۴ درصد از ساختمان‌ها و ۳۴٫۱ درصد از زمین‌های کشاورزی در نوار غزه آسیب دیده‌اند.

این تخمین بر اساس مقایسه مشاهدات ماهواره‌های Luojia-3 و Dongfang Huiyan Gaofen01 انجام شده است که از ۱۷ اکتبر قبل از حمله نیروهای اسرائیلی به نوار غزه انجام شده است.

ماهواره‌ها با استفاده از الگوریتم‌های تشخیص خودکار پیشرفته، آسیب‌های وارده به انواع مختلف سازه‌ها از جمله مدارس، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و اماکن مذهبی را شناسایی و ارزیابی کرده و سپس تخریب را دسته بندی کرده‌اند.

لی در ادامه می‌گوید که قبل از ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان ۱۴۰۲)، ۱۸٫۷ درصد از ساختمان‌ها در غزه آسیب دیده بودند. این رقم تا ۲۹ نوامبر (۸ آذر ۱۴۰۲) به ۳۲٫۶ درصد و تا ۲۲ ژانویه (۲ بهمن ۱۴۰۲) به ۵۶ درصد افزایش یافت، قبل از اینکه تا ماه مارس (اسفند تا فروردین ۱۴۰۳) به ۵۸٫۴ درصد برسد.

به گفته محققان دانشگاه سیتی نیویورک و دانشگاه ایالتی اورگان، ۵۵٫۹ درصد از ساختمان‌ها در غزه، یا حدود ۱۶۰۸۰۰ سازه، در اثر بمباران اسرائیل تا ۲۹ نوامبر (۸ آذر ۱۴۰۲) آسیب دیده یا تخریب شدند.

شبکه خبری بی‌بی‌سی هم در دوم دسامبر (۱۱ آذر ۱۴۰۲) گزارش داد که حدود ۱۰۰۰۰۰ ساختمان ویران شده است.

محققان چینی همچنین توانستند مکان، اندازه و تعداد حفره‌هایی که اصابت موشک ایجاد کرده را شناسایی کنند و در مجموع ۳۷۴۷ حفره در منطقه غزه را تا ۲ مارس (۱۲ اسفند) شناسایی کردند.

وسعت ۳۶۵ کیلومتر مربعی نوار غزه تقریباً به اندازه ناکازاکی است، شهر ژاپنی که در سال ۱۹۴۵ هدف بمب اتمی آمریکا قرار گرفت و با این انفجار، حدود ۳۹ درصد از ساختمان‌های شهری آن آسیب دید یا ویران شد ولی با این حال سطح تخریب غزه به مراتب بالاتر از شهر ناکازاکی است و خسارات وارده از آن فراتر رفته است.

برآورد چینی‌ها به محاسبه میزان خسارت در غزه کمک می‌کند، در حالی که بررسی‌های روی زمین امکان‌پذیر نیست. برای مثال، تصاویر ماهواره‌ای گوگل، میزان تخریب غزه را نشان نمی‌دهد، زیرا خیابان‌ها و ساختمان‌های این شهر در نقشه‌های آن دست نخورده به نظر می‌رسند.

چین دارای برخی از بزرگترین شبکه‌های رصد زمین در جهان است و مقامات چینی می‌گویند که رصدهای فضایی آنها به دلیل “گستره وسیع، به موقع بودن و استقلال ژئوپلیتیکی” داده‌ها در حال افزایش است.

لی درن استاد سنجش از دور دانشگاه ووهان در این باره می‌گوید: در طول دهه گذشته، ماهواره‌های سنجش از راه دور چین دستخوش تحولاتی شده‌اند و از مراحل آزمایشی به استفاده عملیاتی و تجاری پیش رفته‌اند، و انتظار می‌رود پیشرفت‌های بیشتری با تصویربرداری مکرر، مناطق تحت پوشش بزرگ‌تر و انتقال سریع‌تر داده‌ها انجام شود.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6756

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.