• امروز : چهارشنبه - ۲ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 22 May - 2024
1

ساخت میکرو ربات شناگر برای شناسایی ویروس‌ها

  • کد خبر : 6737
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
ساخت میکرو ربات شناگر برای شناسایی ویروس‌ها
ربات چینی مانند دلفین شنا می‌کند و می‌تواند سارس، کووید و سایر ویروس‌ها را شناسایی کند.

دانشمندان چینی دستگاه بی‌سیمی ساخته‌اند که می‌تواند شنا کند و به محیط تسلط داشته باشد و داده‌ها را به صورت واقعی به گوشی هوشمند ارسال کند. این ربات می‌تواند برای شناسایی طیفی از آلاینده‌های شیمیایی، ویروسی و غیره کاربرد داشته باشد.

دانشمندان بیان داشتند که این ربات شناگر الکترومغناطیسی نرم، بی‌سیم و بدون باتری است که می‌تواند به مکان‌های صعب العبور برود و مولکول‌های شیمیایی و ویروسی از جمله ویروس عامل کووید-۱۹ را شناسایی کند.

داشمندان برای ساخت این ربات نرم و برگ شکل، از دم دلفین الهام گرفته‌اند و می‌تواند برای ردیابی آلاینده‌ها به طور مستقیم به منبع استفاده شود.

بر اساس مقاله‌ای که در یکی از مجلات معتبرعلمی منتشر شده است، وزن این ربات ۵٫۳ گرم و از جنس آمونیوم است، این ربات قادر است که کلرید و ذرات ویروس سارس و کرونا را در لوله‌های شبیه سازی شده در طول آزمایش شناسایی و اندازه گیری کند.

محققان گفتند که نظارت بر فضاهای محدود مثل لوله‌های فاضلاب می‌تواند سلامت عمومی را بهبود بخشد، اما اغلب به نمونه برداری دستی در خروجی‌ها محدود می‌شود و ردیابی منشاء خاص آلودگی را دشوار می‌کند.

نویسنده اصلی مقاله، بیان داشت که این ربات می‌تواند برای نظارت بر مولکول‌های مختلف از جمله فلزات سنگین، ذرات بیولوژیکی و آلاینده‌های هسته‌ای سازگار باشد و در حالی که ربات‌های کوچک و متحرک قبلاً می‌توانستند وظایفی را در فضاهای باریک انجام دهند که انسان‌ها نمی‌توانستند، اما اکثر آنها فاقد قابلیت‌های تشخیص هستند.

دانشمندان بیان داشتند که دستگاه به‌دست‌آمده کارایی و انعطاف‌پذیری سیستم‌های نظارت الکترونیکی سیار را افزایش می‌دهد، بدون اینکه عملکرد در فضاهای محدود باریک را به خطر بیندازد.

نیروی محرکه “دم” ربات توسط یک سیستم تحریک الکترومغناطیسی ارائه می‌شود که آهنرباهایی را کنترل می‌کند که باعث می‌شود ربات در آب شنا کند.

حسگرهای الکترود روی دستگاه را می‌توان برای تشخیص مولکول‌های مختلف بر اساس نیازهای بهداشت عمومی طراحی کرد که می‌تواند به جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی و عفونت‌های ویروسی کمک کند.

برای اینکه ربات تا حد امکان سبک باشد، محققان تصمیم گرفتند از باتری‌ها به عنوان منبع انرژی چشم پوشی کنند و به جای آن از فرکانس رادیویی استفاده کنند و انرژی را از میدان‌های الکترومغناطیسی ساطع شده توسط یک سیم پیچ بیرونی جمع آوری کنند. یک آنتن و ماژول دریافت برق تمام آن چیزی است که دستگاه برای شارژ کردن نیاز دارد و این ربات می‌تواند در محیط‌های حلقه‌ای و بسته مانند لوله‌های دایره‌ای بدون گره خوردن در کابل‌ها نیز کار کند.

دانشمندان چینی در حال کشف فناوری برای ربات‌هایی هستند که بتواند براحتی برای تشخیص آ‌ب‌های عمیق استفاده شود.

دانشمندان چینی همچنین بیان داشتند که این دستگاه حتی می‌تواند برای استفاده در بدن انسان، مانند نظارت بر اسیدهای معده در داخل معده یا انجام درمان با تحریک الکتریکی، سازگار شود.

میکروباتیک یا میکرو رباتیک شاخه‌ای از رباتیک است که با مطالعه و کاربری ربات‌های مینیاتوری مانند ربات‌های متحرک در ابعاد میکرومتر سر و کار دارد.

ساخت ربات‌های کوچک که می‌توانند در بدن انسان حرکت کنند و بیماری‌ها را تشخیص دهند و اعضای بدن را ترمیم کنند، همواره موضوع جالب و مورد علاقه دانشمندان بوده ‌است.

میکربات‌ها می‌توانند درون بدن یا بر روی پوست تعبیه شوند تا علایم حیاتی و سلامت فرد را پس از انجام عمل‌های جراحی سنگین به طور مستمر به اطلاع پزشک معالج برسانند تا در صورت بروز علائم خطرناک، در سریع‌ترین زمان ممکن اقدامات لازم برای پیشگیری از رخدادهای ناگوار انجام شود.

استفاده اصلی میکربات‌ها در پزشکی، درمان سرطان خواهد بود. داروهای درمان سرطان که امروزه به کار می‌روند، در کل بدن گردش می‌کنند و علاوه بر سلول‌های سرطانی، سلول‌های سالم را هم از بین می‌برند. دانشمندان می‌توانند به وسیله میکروبات‌های قابل دفع، دارو را به تومور برسانند و آن را آزاد کنند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6737

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.