• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
6

تسلط چین بر بازار انرژی خورشیدی جهان با ۸۰ درصد ظرفیت تولید تا ۲۰۲۶

  • کد خبر : 6161
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۱۳
تسلط چین بر بازار انرژی خورشیدی جهان با ۸۰ درصد ظرفیت تولید تا ۲۰۲۶
توسعه حیرت‌انگیز تولید انرژی خورشیدی چین بر زنجیره تامین انرژی خورشیدی جهانی چیره خواهد شد.

طبق گزارش اخیر وود مکنزی، چین در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار در صنعت خورشیدی سرمایه گذاری کرد. در نتیجه، بیش از ۸۰ درصد از ظرفیت تولید پلی سیلیکون، ویفر، سلول و ماژول جهان را از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۶ در اختیار خواهد داشت.

پیش بینی می‌شود چین تا سال ۲۰۲۴ بیش از ۱ تراوات (TW) ظرفیت ویفر، سلول و ماژول ایجاد کند. این بدان معناست که ظرفیت این کشور برای پاسخگویی به تقاضای جهانی سالانه تا سال ۲۰۳۲ کافی است.

گسترش تولید خورشیدی به دنبال ارتقاء فناوری و حمایت از سیاست‌های دولتی انجام شده و باوجود ابتکارات قوی دولت برای توسعه تولیدات محلی در بازارهای خارج از کشور، چین همچنان بر زنجیره تامین انرژی خورشیدی جهانی تسلط خواهد داشت و به گسترش فاصله فناوری و هزینه با رقبا ادامه می‌دهد.

چین نیروگاه خورشیدی جهان است

ایالات متحده، اروپا و سایر بازارها، تلاش زیادی را برای تولید خورشیدی بی‌سابقه‌ای آغاز کرده‌اند. ایالات متحده و هند در مجموع بیش از ۲۰۰ گیگاوات (GW) ظرفیت ماژول برنامه ریزی شده را از سال ۲۰۲۲ اعلام کرده‌اند. اما آنها هنوز در مقایسه با عرضه چین از نظر هزینه رقابتی نیستند. بر اساس این گزارش مکنزی، یک ماژول ساخته شده در چین ۵۰ درصد ارزان‌تر از ماژول تولید شده در اروپا و ۶۵ درصد ارزان‌تر از ایالات متحده است.

با وجود برنامه‌های قابل توجه توسعه ماژول، بازارهای خارج از کشور هنوز نمی‌توانند وابستگی خود را به چین برای ویفرها و سلول‌ها در سه سال آینده از بین ببرند.

وقتی صحبت از نوآوری در فناوری می‌شود، چین همچنان پیشتاز خواهد بود. این کشور بنا دارد بیش از ۱۰۰۰ گیگاوات ظرفیت سلولی نوع N بسازد که نسل بعدی فناوری بعد از نوع P است. (سلول‌های نوع N عمر حامل طولانی‌تر و کارایی بالاتری دارند.)

با این حال رقابت شدید و عرضه بیش از حد در بازار چین وجود دارد و انتظار نمی‌رود که شرایط به این زودی‌ها تغییر کند. در نتیجه برخی از برنامه‌های توسعه در حال لغو شدن است.

در خطوط تولید قدیمی که محصولاتی با راندمان پایین‌تر تولید می‌کنند، مانند سلول‌های نوع P و M6، مشکل مازاد عرضه وجود دارد. تقاضا برای سلول‌های نوع P در سال جاری کاهش داشته و تحلیلگران انتظار دارند این نوع سلول‌ها تا سال ۲۰۲۶ تنها ۱۷ درصد از عرضه را تامین کند.

​منبع: electrek

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6161

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.