• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2

صندوق ۲۷ میلیارد دلاری تراشه چین برای مقابله با محدودیت‌های آمریکا

  • کد خبر : 6606
  • ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۰۱
صندوق ۲۷ میلیارد دلاری تراشه چین برای مقابله با محدودیت‌های آمریکا
چین در حال جمع آوری بیش از 27 میلیارد دلار برای بزرگترین صندوق تراشه خود است که در جهت توسعه فناوری‌های پیشرفته و مقابله با محدودیت‌های ایالات متحده تاسیس شده است.

صندوق ملی سرمایه گذاری صنعت مدار یکپارچه، به دنبال جمع آوری سرمایه از دولت‌های محلی و شرکت‌های دولتی است. این صندوق تحت حمایت دولت که با نام صندوق بزرگ (big fund) شناخته می‌شود، سرمایه خود را زمانی افزایش می‌دهد که ایالات متحده محدودیت‌های فناوری برای محدود کردن پیشرفت تراشه‌های چینی و هوش مصنوعی را به شدت افزایش داده است.

پکن به دنبال خوداتکایی است و ایالات متحده از متحدان خود از جمله هلند، آلمان، کره جنوبی و ژاپن می‌خواهد محدودیت‌های دسترسی چین به فناوری نیمه‌رساناها را تشدید کنند و به همین دلیل، این صندوق برای چین بسیار مهم است.

دولت‌های شانگهای و سایر شهرها، هلدینگ چنگ تونگ (Chengtong) و شرکت توسعه و سرمایه گذاری ایالتی از جمله سرمایه گذارانی هستند که میلیاردها یوان به این صندوق اختصاص دادند.

این صندوق به تأمین مالی سه تا چهار مجموعه سرمایه که توسط شرکای عمومی دیگر تحت «صندوق وجوه» مدیریت می‌شوند، کمک می‌کند تا به استراتژی‌های منبع‌یابی و سرمایه‌گذاری تنوع بخشد. صندوق مستقیماً از شرکت‌های محلی نیز حمایت خواهد کرد. مذاکرات درباره جمع آوری کمک مالی همچنان ادامه دارد و ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا نهایی شود.

صندوق بزرگ ابزار اصلی چین برای ارائه کمک‌های مالی به سازندگان تراشه‌های محلی است که در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد، و حدود ۴۵ میلیارد دلار سرمایه جذب کرد و از چندین شرکت از جمله قهرمانان محلی تولید تراشه SMIC و یانگ تسه Memory Technologies Co حمایت کرده است.

شرکت SMIC مستقر در شانگهای، سازنده اصلی تراشه هواوی است و در سال ۲۰۲۳ با موفقیت یک پردازنده ۷ نانومتری برای Mate 60 Pro ساخت، شاهکاری که ایالات متحده تصور می‌کرد خارج از دسترس چین است.

فاز دوم این صندوق که در سال ۲۰۱۹ ایجاد شد، اکنون در ۴۸ شرکت تراشه‌های محلی سهام دارد.

نهادهایی که از صندوق بزرگ سرمایه دریافت می‌کنند، تأییدیه رسمی از پکن دارند که این امر به باز کردن درها به روی سایر سرمایه گذاران و سیاست‌های حمایتی بیشتر کمک می‌کند.

با این حال، این صندوق عمدتاً در پشت صحنه فعالیت می‌کند و استانداردهای سرمایه‌گذاری را از دید عموم دور نگه داشته است، که به نظر برخی منتقدان این کار مسئولیت‌پذیری را تضعیف می‌کند.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6606

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.