• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
7

دانشمندان چینی به‌دنبال استفاده از مواد طبیعی برای افزایش عمر باروری

  • کد خبر : 5864
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
دانشمندان چینی به‌دنبال استفاده از مواد طبیعی برای افزایش عمر باروری
دانشمندان چینی امیدوارند با استفاده از مواد طبیعی عمر باروری زنان را افزایش دهند. ماده‌ای به نام اسپرمیدین در بهبود باروری در موش‌ها موثر است و ممکن است برای استفاده انسان مناسب باشد.

تیمی از دانشمندان چینی ماده‌ای طبیعی را شناسایی کرده‌اند که ممکن است با بهبود کیفیت تخمک به افزایش طول عمر باروری زنان کمک کند و احتمالاً شانس درمان موفقیت آمیز IVF را افزایش دهد.

ماده‌ای که به نام اسپرمیدین شناخته می‌شود، به طور طبیعی در تخمدان ها وجود دارد و ابتدا در مایع منی انسان شناسایی شد، اما بعداً مشخص شد که در سلول‌های همه موجودات زنده منتشر شده است.

اسپرمیدین یک پلی آمین طبیعی است که در همه موجودات زنده یافت می‌شود و نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای سلولی مانند حفظ پایداری DNA، کپی کردن DNA به RNA و جلوگیری از مرگ سلولی دارد. علاوه بر این، اسپرمیدین برای کاهش بسیاری از بیماری‌های مرتبط با افزایش سن، از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، مفید است.

در طول فرآیند پیری، سطح اسپرمیدین کاهش می‌یابد و در نتیجه شرایط مرتبط با افزایش سن ایجاد می‌شود. بنابراین، حفظ سطوح بهینه اسپرمیدین در طول زندگی برای کاهش ابتلا به بیماری‌ها و افزایش طول عمر پیشنهاد شده است.

سطح اسپرمیدین را می‌توان با افزایش غذاهای غنی از اسپرمیدین، مکمل‌های اسپرمیدین و تولید اسپرمیدین توسط باکتری‌های داخل روده افزایش داد. باکتری‌های روده مقدار کمی اسپرمیدین را سنتز می‌کنند که بعید است مقدار توصیه شده روزانه را تامین کند. دو راه مطمئن برای افزایش اسپرمیدین از طریق رژیم غذایی و مکمل‌ها هستند، اما در مطالعات نشان داده شده است که تنها اسپرمیدین رژیمی باعث افزایش طول عمر می‌شود.

مصرف غذاهای سرشار از اسپرمیدین مکمل طیف کاملی را فراهم می‌کند، زیرا آنها پلی آمین‌های اضافی را فراهم می‌کنند که بدن می‌تواند از آن برای سنتز اسپرمیدین استفاده کند. غذاهای دارای بالاترین اسپرمیدین عبارتند از گندم و غلات کامل، کلم بروکلی و گل کلم، قارچ، نخود فرنگی، انبه، سویا و فرآورده‌های سویا و جوجه می‌باشند.

محققان دریافتند که این دارو با موفقیت باروری موش‌های ماده مسن را بهبود بخشیده است و امیدوارند که بتواند کیفیت تخمک‌های انسانی سلول‌های تخمدان که تبدیل به تخمک می‌شوند را افزایش دهد.

تیمی از دانشگاه کشاورزی نانجینگ در مقاله‌ای عنوان کردند: یافته‌های ما نشان می‌دهد که مکمل‌های اسپرمیدین می‌تواند یک استراتژی درمانی برای بهبود کیفیت تخمک و در نتیجه تولید مثل در افرادی باشد که سعی در باردار شدن در سنین بالا دارند.

افزایش میانگین سن مادر شدن در سراسر جهان چالش‌هایی را برای پزشکی باروری ایجاد کرده است زیرا سن بالا منجر به کاهش ذخایر تخمدان و کاهش کیفیت تخمک می‌شود.

در چین، میانگین سنی زنانی که اولین فرزند خود را به دنیا می‌آورند از ۲۶٫۴ در سال ۲۰۱۹ به ۲۷٫۴ در سال ۲۰۲۲ رسیده است، و این در حالی که این آمار در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ به ۲۹٫۷ رسید و ایتالیا و اسپانیا نیز با ۳۱٫۶ سال در این زمینه پیشتاز هستند.

در کره جنوبی که دارای کمترین نرخ باروری در جهان با ۰٫۷۸ است، زنان اولین فرزند خود را در سال گذشته به طور میانگین در ۳۳ سالگی به دنیا آوردند.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در این باره گفته است که تمام ۳۸ کشور عضو آن شاهد افزایش میانگین سنی زنانی که اولین فرزند خود را به دنیا می‌آورند در این قرن بوده‌اند که اکثر آنها حداقل ۲ سال افزایش داشته‌اند.

استاد کالج علوم و فناوری حیوانات دانشگاه کشاورزی نانجینگ که در تحقیقات تولید مثل انسان و حیوان تخصص دارد، در این باره می‌گوید: سن، سلامت کلی و بیماری‌ها، ژنتیک و آلودگی محیطی از جمله عواملی هستند که بر کیفیت تخمک تأثیر می‌گذارند.

کیفیت تخمک برای انجام لقاح آزمایشگاهی (IVF) کلیدی است، درست مانند کاشت یک بذر با کیفیت برای شکوفه دادن آن، به همین دلیل است که ما نیاز به بهبود و بازیابی کیفیت تخمک‌ها داریم.

این تیم به کار بر روی تحقیق و طراحی آزمایشات بالینی برای تعیین اینکه آیا این درمان می‌تواند به طور ایمن و موثر بر روی انسان با دوز مطلوب اعمال شود، ادامه خواهد داد.

با افزایش سن زنان، کیفیت و تعداد تخمک‌های موجود برای لقاح، چه در زمینه درمان باروری مانند IVF و چه در حین تلاش برای لقاح طبیعی، کاهش می‌یابد.

در حالی که پیشرفت‌های فوق‌العاده در درمان‌های باروری در چند دهه گذشته منجر به بهبود چشمگیر میزان موفقیت IVF شده است، سن زنان همچنان مانع اصلی موفقیت است زیرا IVF نمی‌تواند با تأثیرات سن بر کیفیت و کمیت تخمک‌هایی که می‌توان به دست آورد، مقابله کند.

یک رژیم غذایی متعادل غنی از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل می‌تواند به طور طبیعی منابع اسپرمیدین را تامین کند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5864

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.