• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
4

رکورد انتقال بیشترین ماهواره به فضا در چین شکسته شد

  • کد خبر : 4971
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
رکورد انتقال بیشترین ماهواره به فضا در چین شکسته شد
ماهواره‌بر لیجیان-۱ (Lijian-1) با انتقال ۲۶ ماهواره به فضا رکورد بیشترین تعداد ماهواره حمل‌شده در یک عملیات پرتاب در تاریخ چین را شکست.

این ماموریت روز چهارشنبه ساعت ۱۲:۱۰ به وقت پکن از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین صورت گرفت و طی آن لیجیان-۱ دومین پرتاب خود را تجربه کرد. رکورد قبلی متعلق به ماهواره‌بر لانگ مارچ-۸ (Long March-8) بود که سال گذشته میلادی ۲۲ ماهواره را به فضا فرستاد.

ماهواره‌های عملیات مذکور که به مدار خورشیدآهنگ منتقل شدند، عمدتا اهداف تحقیق و توسعه و سنجش از دور را دنبال می‌کنند. نام تعداد کمی از این ماهواره‌ها اعلام شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به دو ماهواره شی‌یان-۲۴ (Shiyan-24) و ماهواره سنجشی فوچنگ-۱ (Fucheng-1) اشاره کرد.

اولین ماهواره از سری ماهواره‌های شی‌یان سال ۲۰۰۴ به فضا پرتاب شد و از آن زمان تاکنون ده‌ها ماهواره از این سری با انواع فناوری‌های آزمایشی در مدار زمین قرار گرفته است. اهداف و مشخصات محموله‌های ماموریت‌های شی‌یان عمدتا طبقه‌بندی‌شده هستند.

فوچنگ-۱ نیز نخستین ماهواره از منظومه ماهواره‌ای موسوم به میانیانگ (Mianyang) با مجموعا ۶ ماهواره است که شرکت اسپیس‌تی (Spacety) آن را توسعه می‌دهد. فوچنگ-۱ یک ماهواره راداری با ۳۰۰ کیلوگرم وزن است و در باند C فعالیت می‌کند. این ماهواره از امکان تصویربرداری با روش تداخل‌سنجی رادار دهانه ترکیبی (InSAR) برخوردار است که در آن اندازه‌گیری تغییرات ارتفاع سطح زمین با تهیه تصاویر سه‌بعدی انجام می‌‌شود.

ماهواره‌بر لیجیان-۱

لیجیان-۱ که با نام کینتیکا-۱ (Kinetica-1) نیز شناخته می‌شود، در حال حاضر بزرگترین ماهواره‌بر سوخت جامد چین است. این ماهواره‌بر متعلق به شرکت سی‌ای‌اس اسپیس (CAS Space) بوده و اولین پرتاب آن در ژوئیه ۲۰۲۲ صورت پذیرفت که طی آن ۶ ماهواره به فضا منتقل شدند.

لیجیان-۱ با طول ۳۰ متر، قطر ۲.۶۵ متر و وزن ۱۳۵ تن، دارای ۴ مرحله است. ماهواره‌بر مورد بحث می‌تواند ۱.۵ تن محموله را به مدار خورشیدآهنگ در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری زمین و ۲ تن محموله را به مدار لئو منتقل کند.

منبع: spacenews

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4971

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.