• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
4

استفاده خودروسازان چینی از شناورهای بزرگ برای صادرات

  • کد خبر : 6322
  • ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
استفاده خودروسازان چینی از شناورهای بزرگ برای صادرات
چین بزرگترین کشتی خود را برای حمل و نقل خودرو در سراسر جهان راه اندازی کرده است، یک شرکت حمل و نقل بزرگ که انتظار می‌رود به خودروسازان چینی کمک کند تا با افزایش صادرات جدید این کشور یعنی خودرو، همگام شود.

«جی‌یانگ بلوسوم» (Jiuyang Blossom)، ساخت کرواسی و خریداری شده از یک شرکت نروژی به مبلغ ۶۳ میلیون دلار، از شانگهای حرکت کرد. این کشتی موسوم به Ro-ro که مخفف کلمه شناور رو رو (roll-on/roll-off) است، محموله‌های چرخدار را حمل می‌کند که به راحتی می‌توان روی کشتی وارد و خارج کرد.

این یک کشتی ۵۵۷۷۵ تنی است که ۱۳ عرشه و در مجموع ۶۰ هزار متر مربع (۶۴۵۸۳۴ فوت مربع) وسعت دارد و بزرگترین شناور رو رو است که توسط یک شرکت چینی اداره شده است. این کشتی برای حمل بیش از ۷ هزار وسیله نقلیه به مقاصد دوردست طراحی شده است.

صادرات خودروی چین به طور سرسام آوری افزایش یافته و در عرض تنها دو سال از ژاپن و آلمان پیشی گرفته است، یعنی تقریباً مدت زمانی که معمولاً برای طراحی و ساخت یک کشتی مدرن رورو به طول می‌انجامد.

طبق آمار انجمن خودروسازان، چین در ۱۰ ماهه اول سال جاری ۳٫۹۲ میلیون دستگاه خودرو صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۹٫۷ درصد افزایش داشته است و انتظار می‌رود که مجموع سالانه از مرز ۵ میلیون عبور کند.

در حال حاضر خودروهای برقی حدود ۴۰ درصد از کل تحویل‌های خارجی را به خود اختصاص می‌دهند، زیرا چین در زمینه برقی‌سازی بخش جهانی خودرو پیشتاز است.

اما علیرغم اینکه چین بزرگترین سازنده کشتی در جهان از نظر تعداد است، در تلاش است تا با تقاضا همگام شود. اولین کشتی رو-رو تولید داخل با ظرفیت مشابه تا پس از سال ۲۰۲۴ به دریا نخواهد رفت.

اپراتورهای ژاپنی و کره‌ای که به خودروسازان هموطن خود خدمات می‌دهند، همچنان در راس ظرفیت حمل‌ونقل جهانی موجود هستند و در مجموع سهمی معادل ۷۰ درصد در سال ۲۰۲۲ دارند.

در نتیجه استفاده از شناورهای موجود،  صادرکنندگان خودروی چینی را در جنگ قیمت‌ها در مقابل یکدیگر قرار داده و هزینه‌های اجاره روزانه کشتی‌های رو-رو در ماه سپتامبر به ۱۱۰ هزار دلار رسید که تقریبا دو برابر میانگین سال قبل است.

برخی از خودروسازان چینی نیز به دنبال روش‌های جایگزین مانند بهسازی یا تغییر کاربری کشتی‌های کانتینری بوده‌اند.

غول‌های خودروسازی چینی نیز برای کشتی‌های خود هزینه می‌کنند. در اکتبر ۲۰۲۲، بی‌وای‌دی، بزرگترین سازنده خودروهای برقی جهان، قراردادهایی به ارزش ۵ میلیارد یوان (۷۰۰ میلیون دلار) با یک کشتی‌ساز در استان شرقی شاندونگ برای شش شناور حمل‌ونقل خودرو که هر کدام ظرفیت ۷۷۰۰ خودرو دارند، منعقد کرد.

خودروسازی SAIC Motor که در سال ۲۰۲۲ بیش از یک میلیون دستگاه خودرو صادر کرد، در دو شرکت دریایی با ناوگانی متشکل از ۲۲ کشتی نیز سهام کنترلی دارد و با کشتی‌سازی جیانگ‌نان CSSC همکاری می‌کند تا کشتی‌های رو-رو سفارشی با قابلیت حمل ۹ هزار خودرو را تا سال ۲۰۲۶ طراحی، ساخت و راه‌اندازی کند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6322

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.