• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2

با شارژرهای سیار خودروهای الکتریکی بیشتر آشنا شوید

  • کد خبر : 6214
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۱۵
با شارژرهای سیار خودروهای الکتریکی بیشتر آشنا شوید
در حال حاضر، در ایالات متحده در برابر 145 هزار جایگاه پمپ بنزین برای خودروهای بنزینی، تنها در حدود 50 هزار ایستگاه شارژ برای خودروهای الکتریکی وجود دارد و نگرانی از تمام شدن شارژ در میانه سفر، عامل اصلی ایجاد اضطراب و نگرانی برای صاحبان خودروهای الکتریکی است.

نگرانی رانندگان فعلی و بالقوه خودروهای الکتریکی تنها به پیدا کردن ایستگاه شارژ خلاصه نمی‌شود. دلهره بعدی آنها، خارج از سرویس بودن زیرساخت‌ ایستگاه شارژ است. بر اساس مطالعات ‌انجام شده توسط شرکت تجزیه و تحلیل داده J.D Power، بیش از ۲۰ درصد از رانندگان خودروهای برقی در ایالات متحده توانسته‌اند خود را به ایستگاه شارژ برسانند، اما به دلیل خرابی تجهیزات، نتوانسته‌اند خودروی خود را شارژ کنند.

تعداد زیادی از استارت‌آپ‌ها با توسعه شارژرهای سیار، از جعبه‌های فلزی سنگین چرخ‌دار گرفته تا روبات‌های شیک آماده به حرکت در پارکینگ‌ها، سعی در حل این مشکل دارند. ایده اولیه این استارت‌آپ‌ها، از سوی ناوگان خودروها که اغلب در جایی پارک می‌کنند که زیرساخت شارژ در دسترس نیست، مورد استقبال واقع شده و ممکن است در آینده، این فناوری برای رانندگان عادی نیز فراگیر شود.

آلن جن، استادیار موسسه مطالعات حمل و نقل در دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: شبکه ایستگاه‌های شارژی که در حال حاضر در سرتاسر ایالات متحده ساخته می شود، به مثابه “ستون فقراتی” برای اطمینان خاطر رانندگان است که “اطمینان داشته باشند می‌توانند از یک وسیله نقلیه الکتریکی برای طی مسافت‌های طولانی استفاده کنند. تجربه شارژ با شارژرهای سیار، کمی متفاوت است و چنین چیزهایی بالاخره جایگاه خود را پیدا خواهند کرد.”

لایتنینگ ای‌موتورز، سازنده خودروهای الکتریکی، شارژر سیاری به نام لایتنینگ موبایل ساخته است که ۴۵۰۰ کیلوگرم وزن و بیش از ۳۰۰ هزار دلار قیمت دارد. دقیقاً  نمی‌توان آن را «سیار» دانست، زیرا بیشتر شبیه یک ژنراتور عمل می‌کند که می‌تواند در هر محلی که زیرساخت شارژ وجود ندارد مانند مکان‌های دورافتاده نصب شود و حداکثر چهار خودرو می‌توانند همزمان به آن متصل شوند.

به گفته نیک بتیس، معاون فروش و بازاریابی این شرکت، لایتنینگ موبایل چند سالی است که در بازار وجود دارد و شرکت لایتنینگ ای‌موتورز اخیراً شاهد افزایش علاقه و تقاضای مصرف‌کنندگان برای این محصول بوده است، به ویژه در ساحل غربی کشور که خودروهای الکتریکی به سرعت در حال گسترش هستند.

به گفته ست لایتمن، کارشناس خودروهای الکتریکی، راه‌حل‌هایی مانند این، که امکان شارژ مقیاس‌پذیر از خارج از شبکه را فراهم می‌کنند، می‌تواند به رانندگان کمک کند تا از مناطق بدون ایستگاه شارژ و در امتداد جاده‌های بزرگ بدون زیرساخت شارژ عمومی مانند مسیر آپالاچی یا جاده ۶۶ عبور کنند.

بتیس افزود این شارژرها می‌توانند در مواقع قطعی برق پس از بلایای طبیعی یا خاموشی شبکه نیز نقش مهمی ایفا کنند.

یکی دیگر از راه‌حل‌های جدید، ربات متحرک چرخ داری به نام ZiGGY است که در حال حاضر توسط استارتاپ EV Safe Charge در لس آنجلس در حال توسعه است. این ربات برای کار در پارکینگ‌ها و گاراژها طراحی شده و راننده می‌تواند آن را از طریق یک اپلیکیشن رزرو کند. سپس در یک محل پارک مشخص در پارکینگ مورد نظر، مستقر می‌شود و به محض ورود راننده به عنوان یک شارژر سیار عمل می‌کند. این استارت‌آپ اخیراً در مسابقه‌ای که در بارسلونا برگزار شد، برنده شد و قرار است ZiGGY در پارکینگ‌های این شهر به طور آزمایشی مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته لایتمن، این نوع شارژر سیار که قابل استفاده در فضاهای شهری، مانند ساختمان‌های آپارتمانی یا فرودگاه‌هایی است که قیمت زمین در آنها بسیار بالا است، می‌تواند معادلات بازی را تغییر دهد. با اینکه تولید این شارژر هنوز به مرحله تجاری نرسیده، کارادوک ارنهالت مدیر عامل شرکت اظهار کرده که در حال برنامه‌ریزی برای استقرار این شارژرها در سرتاسر جهان “در کوتاه‌ترین زمان ممکن” است.


کسب‌وکارهایی که نیاز به شارژر سیار دارند از انبارها گرفته تا مکان‌های برگزاری رویدادها، می‌توانند به شارژر سیار Roadie Portable که توسط شرکت اسپارک شارژ در ماساچوست توسعه پیدا کرده، اعتماد کنند. این شارژر سیار دقیقاً در پشت خودروی الکتریکی قرار می‌گیرد. به گفته این شرکت، این دستگاه می‌تواند تا ۲۰ کیلووات، ۱۴ ساعت برق خودرو را با واحدهای باتری اضافی خود تامین کند. (این واحدها قابل تنظیم هستند، که  بر قیمت محصول تأثیر می‌گذارد. جزئیات قیمت‌گذاری خاصی از طرف شرکت منتشر نشده است.)

جاشوا آویو، مدیر عامل اسپارک شارژ می‌گوید: «صنایع مختلف، به طور روزافزون، خود را درگیر صنعت خودروهای الکتریکی کرده‌اند و به شدت به دسترسی فوری به امکانات شارژ نیاز دارند. “همین موضوع تضمین می‌کند که رانندگان خودروهای الکتریکی می‌توانند وسایل نقلیه خود را در هر زمان و هر مکانی شارژ کنند و در نهایت به فرآیند گذار به یک آینده پایدار،  شتاب دهند.»

حتی اگر بدون یک ربات یا شارژر سیار در جاده بیابانی خلوتی مانده باشید، شارژر سیار این شرکت می‌تواند به سراغ شما بیاید.

AAA برنامه امداد جاده‌ای را در ۲۴ شهر، از دنور تا نشویل، برای کمک به رانندگان خودروهای الکتریکی که شارژ آنها تمام شده است، اجرا کرده است. این شرکت می‌تواند شارژرهای سیار را برای رانندگان ارسال کند و این امکان را فراهم می‌کند تا خودروی الکتریکی آنها به اندازه کافی شارژ شده و به مقصد یا ایستگاه شارژ بعدی برسند.

گرگ بنن، مدیر تحقیقات مهندسی خودرو در AAA می‌گوید: «ما می‌خواهیم اعضایمان خاطر جمع باشند که می‌توانند خودروهای سنتی خود را به خودروهای الکتریکی تغییر دهند و مطمئن باشند که AAA پشتیبان آنها خواهد بود».

به نظر می‌رسد با ادامه بهبود زیرساخت های شارژ عمومی، تقاضا برای شارژرهای سیار در آینده کاهش یابد. به گفته جن، یکی از چالش‌هایی که باید پشت سر گذاشته شود، ساخت شارژرها به صورت سیار و داشتن یک واحد باتری اضافی است، که بسیار گران تمام شود. «به همین دلیل، فکر نمی‌کنم که لزوماً این راه‌کار‌ها  فراگیر شوند.»

به گفته آرکادی سوسینوف، مدیر عامل فری وایر تکنولوجیز،که در زمینه ارائه راهکارهای شارژ خودروهای الکتریکی فعالیت می‌کند، تا زمانی که رانندگان خودروهای الکتریکی نسبت استفاده از شبکه شارژعمومی اطمینان لازم را پیدا کنند، شارژرهای چرخدار متحرک می‌توانند به عنوان یک راهکار موقتی عمل ‌کنند.

با این حال چنانچه شرکت‌های تولید کننده شارژرهای سیار، برنامه‌های مناسبی برای شارژ کردن خارج از شبکه پیدا کنند، می‌توانند موفق باشند. به گفته جن، خانه‌های چند واحدی که نصب زیرساخت‌های شارژ ثابت در آن‌ها چالش‌برانگیز است، می‌تواند موقعیت مناسبی باشد.

او افزود: «وضعیت کنونی فناوری و زیرساخت شارژ خودروهای الکتریکی،  در حکم غرب وحشی است! هنوز همه دارند چیزهای زیادی در مورد اینکه چه راهکاری مؤثر است و چه راه حلی مفید نیست، یاد می‌گیرند. من هم نمی‌توانم اینقدر سریع، چیزی را رد کنم.»

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6214

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.