• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
8

پیشی گرفتن چین از سایر رقبا برای تأمین لیتیوم از آفریقا

  • کد خبر : 5226
  • ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۱۲
پیشی گرفتن چین از سایر رقبا برای تأمین لیتیوم از آفریقا
اقدامات زودهنگام چین برای بهره‌برداری از مراکز جدید تامین لیتیوم در سرتاسر آفریقا به ثمر نشسته و به برترین تولیدکننده باتری خودروهای الکتریکی در جهان کمک می‌کند تا در تنگنای عرضه محدود و تقاضای بسیار زیاد بازار این فلز بسیار مهم، موفق باشد.

بر اساس گزارش S&P Global Commodity Insights، پیش‌بینی می‌شود با توجه به یورش شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری‌ در معادن قاره آفریقا، تولید مواد اولیه لیتیوم تا سال ۲۰۲۷ بیش از ۳۰ برابر نسبت به سال گذشته افزایش یابد. تا آن زمان، آفریقا ۱۲ درصد از تقاضای لیتیوم جهان را  (در مقایسه با ۱ درصد در سال۲۰۲۲)  تامین خواهد کرد.

تنوع بخشیدن به منابع تامین کننده این فلز، به تلاش چین برای حفظ سلطه خود در فرآوری فلزات مورد استفاده در خودروهای الکتریکی -از جمله تبدیل مواد اولیه مانند لیتیوم، نیکل و کبالت به مواد شیمیایی مورد استفاده در قطعات باتری – کمک خواهد کرد. ایالات متحده هم تلاش می‌کند با شرکای تجاری و متحدانش مانند کانادا و استرالیا شبکه تامین لیتیوم خود را توسعه دهد.

پنگ ژو، تحلیلگر بلومبرگNEF در پکن می‌گوید: «مطمئن است آفریقا نقش مهمی برای چین ایفا خواهد کرد»، به ویژه به عنوان منبع جایگزین برای مواد اولیه استرالیا که در حال حاضر بزرگترین تامین‌کننده بازار جهانی است و ممکن است به دلیل آغاز به کار کارخانه‌های داخلی، صادرات خود را محدود کند. طبق داده‌های بلومبرگNEF کشورهای مالی، جمهوری دموکراتیک کنگو و زیمبابوه می‌توانند تا پایان دهه به صفوف تولیدکنندگان برتر لیتیوم بپیوندند.

ظرفیت استخراج و/یا پالایش برنامه‌ریزی شده

 

اولین محموله کنسانتره لیتیوم ماه گذشته از یک پروژه در زیمبابوه به شرکت Zhejiang Huayou Cobalt تحویل شد و شرکت Chengxin Lithium Group اعلام کرد معدن لیتیوم Sabi Star تولید خود را در زیمبابوه آغاز کرده است.

شرکت Ganfeng Lithium Group در معدن Goulamina در کشور مالی سرمایه‌گذاری کرده و کارخانه شرکت Contemporary Amperex Technology از پروژه‌ای در جمهوری دموکراتیک کنگو پشتیبانی می‌کند. شرکت Sichuan Yahua Industrial Group هم در یک پروژه در اتیوپی صاحب سهام است.

مارتین جکسون، رئیس واحد مواد اولیه باتری شرکت CRU که در لندن مستقر است، می‌گوید: “سرمایه‌گذاری چین در آفریقا بدون شک، بزرگترین سرمایه‌گذاری برای تامین مواد باتری در سال‌های اخیر است.” او افزود سرمایه‌گذاری در مناطق جدید برای زنجیره تامین چین بسیار مهم است تا این کشور هم بتواند با تقاضای تولیدکنندگان خود همراه شود.

به گفته بلومبرگ NEF در ماه گذشته، شرکت‌های تولیدکننده باتری چین به رهبری  CATL و BYD، ظرفیت تولید خود را در سال ۲۰۲۲ به ۱ تراوات ساعت رسانده‌اند و همچنان به توسعه خود ادامه می‌دهند.

آلیس یو، تحلیلگر حوزه فلزات و معادن درمجله S&P Global Commodity Insights در این رابطه می‌گوید: ایالات متحده نیز در حال بررسی گزینه‌های تامین مواد اولیه از آفریقا است، اما تاکنون تنها به چند طرح آزمایشی از جمله انعقاد قراردادهای همکاری اولیه با جمهوری دموکراتیک کنگو و زامبیا اکتفا کرده است. او افزود: ” آفریقا برای اینکه به عنوان یک تامین‌کننده مناسب در معاملات تجاری لحاظ شود، به انجام تحقیقات و بررسی‌های بیشتری نیازمند است.”

افزایش اهمیت تأمین مواد اولیه از آفریقا

 

بلومبرگ NEF در گزارشی در ۳۰ ژوئن اعلام کرد پیش‌بینی می‌شود عرضه جهانی مواد اولیه لیتیوم در سال جاری ۳۵ درصد افزایش یابد که حدود نیمی ازاین رقم، حاصل از بهر‌ه‌برداری‌های کاملاً جدید است. بازار منابع لیتیوم در سال جاری و در سال ۲۰۲۴ همچنان در تنگنا خواهد بود، اما انتظار می‌رود از سال ۲۰۲۵ با راه‌اندازی پروژه‌های بیشتری از جمله در آفریقا و کانادا، گشایشی حاصل شود.

با این حال، احتمالاً کشورهای آفریقایی نیز مانند سایرکشورها، به دنبال ایجاد درآمد بیشتری از منابع لیتیوم خود هستند و با افزودن کارخانه‌های فرآوری و پالایشگاه‌ها ارزش صادرات خود را افزایش خواهند داد.

اخیراً زیمبابوه و نامیبیا اقداماتی را برای جلوگیری یا ممنوعیت صادرات سنگ معدن خام لیتیوم انجام داده‌اند. در حال حاضر مراکش با برخورداری از مزایایی مانند نزدیکی به اروپا و فراوانی فسفات مورد نیاز در سلول‌های لیتیوم آهن فسفات یا LFP و همچنین،  قرارداد تجارت آزادی با ایالات متحده منعقد کرده، به عنوان یک مرکز بالقوه برای تولید باتری‌های خودروهای الکتریکی مطرح شده است.

دولت این کشور در اوایل سال جاری اعلام کرد شرکت سازنده باتری‌های چینی Gotion High-Tech به یک توافقنامه اولیه برای ساخت اولین کارخانه بزرگ تولید باتری‌های الکتریکی در آفریقا با ظرفیت سالانه ۱۰۰ گیگاوات دست یافته و به سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد یورویی (۶٫۵ میلیارد دلاری) نیازمند است.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5226

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.