• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7

دستیابی دانشمندان چینی به اندازه گیری کوانتومی فراتر از حد هایزنبرگ

  • کد خبر : 4848
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰۲
دستیابی دانشمندان چینی به اندازه گیری کوانتومی فراتر از حد هایزنبرگ
تیمی از دانشگاه علم و صنعت چین برای دستیابی به اندازه‌گیری دقیق کوانتومی فراتر از حد هایزنبرگ با استفاده از نظم علّی عدم قطعیت کوانتومی تحقیقاتی را انجام داده‌اند که نتایج آن در مجله بین المللی Nature Physics  منتشر شده است.

اندازه گیری دقیق کوانتومی منوط به استفاده از اصول مکانیک کوانتومی در کارهای اندازه گیری مختلف است تا به دقت اندازه گیری فراتر از محدودیت‌های کلاسیک دست یابد. حد هایزنبرگ حد نهایی است که می‌توان با استفاده از روش‌ها و منابع کوانتومی به دست آورد.

پیش از این، آثاری در سطح بین‌المللی وجود داشت که ادعا می‌کردند از حد هایزنبرگ فراتر رفته‌اند. با این حال، آنها از اثرات غیرخطی استفاده می‌کردند یا شامل همیلتون‌های وابسته به زمان می‌شدند، که باعث بحث‌های گسترده‌ای شد و در نهایت از لحاظ نظری ثابت شد که وقتی با معادل‌سازی انرژی به‌عنوان منبع عادی‌سازی تعریف می‌شود، همچنان از حد هایزنبرگ پیروی می‌کند.

محققان چینی یک دستگاه کوانتومی هیبریدی جدید طراحی کرده‌اند که از یک بیت کوانتومی گسسته برای کنترل زمان‌بندی تکامل دو گروه از متغیرهای پیوسته در فوتون‌ها استفاده می‌کند. این آزمایش به ترتیب علّی نامشخص دست یافت و بنابراین اندازه گیری دقیق فاز هندسی فراتر از حد هایزنبرگ ایجاد شده توسط تکامل انجام شد.

این آزمایش از یک فوتون منفرد به عنوان کاوشگر استفاده می‌کند و هیچ برهمکنشی بین فوتون‌ها وجود ندارد. انرژی مورد نیاز برای یک اندازه گیری منفرد از انرژی یک فوتون تجاوز نمی‌کند، بنابراین به اولین کار آزمایشی که از حد هایزنبرگ در تعریف منبع نرمال شده فراتر می‌رود، دست می‌یابد.

محققان بیان کردند که این نتیجه تجربی پیامدهای مهمی برای درک ترتیب علّی نامشخص و اندازه‌گیری دقت کوانتومی دارد.

منبع: pandaily

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4848

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.