• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

بازماندن آمریکا در رقابت با چین بر سر فناوری کوانتومی

  • کد خبر : 6570
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۰۳
بازماندن آمریکا در رقابت با چین بر سر فناوری کوانتومی
واشنگتن گام‌های اولیه را برای جلوگیری از دسترسی چین به فناوری کوانتومی آمریکا – حوزه‌ای نوظهور با کاربردهای نظامی - برداشته است، اما چین از قبل در رقابت این بخش، به‌ویژه در هزینه‌های تحقیقاتی، از آن پیشی گرفته است.

بر اساس قانونی که توسط وزارت بازرگانی ایالات متحده در ماه سپتامبر نهایی شد، بودجه و تراشه‌های فناوری کوانتومی نمی‌تواند به کشورهایی که در مورد آنها نگرانی وجود دارد، کمک کند. چنین اقداماتی تحت قانون تراشه‌ها و علم ۲۰۲۲ قرار می‌گیرد و نشان‌دهنده حرکت‌ها و اقدامات بیشتری در آینده است. در این سند با عنوان بهینه‌سازی کنترل‌های صادراتی ایالات متحده برای فناوری‌های حیاتی و نوظهور آمده است: این سیاست، هرچند جزئی، می‌تواند نشانه‌ای از تمایل آتی این وزارتخانه برای جلوگیری از ورود فناوری کوانتومی به چین باشد، و منعکس کننده کنترل‌های صادرات نیمه‌رساناست.

فناوری کوانتومی حوزه‌ای از فیزیک است که رفتار ذرات زیر اتمی را بررسی می‌کند. برخلاف کامپیوترهای معمولی که محاسبات را یکی یکی انجام می‌دهند، یک کامپیوتر کوانتومی می‌تواند بسیاری از محاسبات را به طور همزمان انجام دهد. انتظار می‌رود این فناوری، ناوبری، امنیت داده‌ها و قدرت محاسباتی را بهبود بخشد و می‌تواند به ارتش کمک یا سیستم‌های امنیتی دیجیتال را تهدید کند.

چین در حوزه نیمه هادی، در سال ۲۰۲۳ با تشدید تحریم‌های آمریکا مواجه شد که دسترسی این کشور به ابزارهای پیشرفته ساخت تراشه و پردازنده‌های هوش مصنوعی را تحت تاثیر قرار داد.

در سال ۲۰۲۰، رئیس جمهور شی جین پینگ بر ارزش استراتژیک فناوری کوانتومی تاکید کرد و چین ۱۵٫۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری عمومی در تحقیقات مرتبط به آن انجام داده است، در حالی که سهم آمریکا تنها ۳٫۷ میلیارد دلار بوده است. چین همچنین در برخی از مواد خام کوانتومی و قطعات ارزان قیمت برای پشتیبانی از این فناوری برتری دارد. فناوری کوانتومی در برنامه توسعه پنج ساله چین برای سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۵ اولویت اصلی تلقی شده است. سیاست‌های چین نشان دهنده اهمیت توسعه فناوری کوانتومی است.

با توجه به اینکه فناوری کوانتومی اکنون در خط مقدم امنیت ملی قرار دارد، مقامات آمریکایی باید روابط خود را با اروپا در این حوزه تقویت کنند. تجهیزاتی مانند دیودهای لیزری، یخچال‌های رقیق‌سازی و ابزارهای لیتوگرافی نوری در دست چند شرکت مستقر در کشورهایی است که ایالات متحده با آنها رابطه مستحکمی دارد. بنابراین ایالات متحده باید گفت‌وگوی دائمی با این کشورها و شرکت‌ها برای ایجاد ظرفیت و هماهنگ کردن محدودیت‌های احتمالی صادرات در آینده داشته باشد.

دولت بایدن در یک فرمان اجرایی در سال ۲۰۲۲ محدودیت کوانتومی برای «برخی فناوری‌های امنیت ملی» و «کشورهای مورد نگرانی» را آغاز کرد. واشنگتن به ویژه نگران است که اگر کشورهای دیگر در این حوزه برتری پیدا کنند، ممکن است بتوانند رمزگذاری پیچیده انجام شده توسط رایانه‌های معمولی را دور بزنند.

محدودیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی هدفمند، که در دستور اجرایی دولت بایدن به کار می‌روند، باید به اندازه‌ای استفاده شود تا صنعت کوانتومی ایالات متحده و متحدانش که شاید در برخی زمینه‌ها عقب‌تر از چین هستند را از بین نبرد.

فناوری کوانتومی تا زمانی که ایالات متحده و چین اختلافات دیگری مانند تایوان یا نفوذ چین در بخش‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی داشته باشند، می‌تواند به یک مسئله بزرگ تبدیل شود.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6570

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.