• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
4

چین جت آموزشی پیشرفته به امارات صادر می‌کند

  • کد خبر : 4233
  • ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۳۵
چین جت آموزشی پیشرفته به امارات صادر می‌کند
چین اعلام کرد توافقی را با امارات به انجام رسانده است که به موجب آن ۱۲ فروند جت آموزشی پیشرفته L-15 به این کشور عربی صادر خواهد کرد.

این خبر یک سال پس از آن منتشر می‌شود که وزارت دفاع امارات از تصمیم خود برای خرید این هواپیماها از چین خبر داده بود. طبق این قرارداد ۳۶ فروند هواپیمای دیگر از این نوع نیز در آینده به امارات تحویل داده می‌شود.

این اولین بار است که امارات اقدام به خرید هواپیمای نظامی با بال ثابت از چین می‌کند. طرفین، ارزش این قرارداد را منتشر نکرده‌اند، اما پیش‌تر رسانه‌های امارات قیمت هر فروند را بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار اعلام کرده بودند. چین در سال ۲۰۲۱ برای نخستین بار جت آموزشی پیشرفته L-15 خود را در نمایشگاه هوایی دبی در معرض نمایش گذاشت که از آن زمان به نظر می‌رسید در صدد عرضه آن به کشورهای خاورمیانه است.

L-15 یک جت جنگنده سبک مافوق صوت بوده که برای آموزش خلبانان ساخته شده است. این هواپیمای دو سرنشینه، ایمنی بالایی را برای خلبانان فراهم کرده و هزینه‌های آموزشی را در مقایسه با رقبای خود کاهش می‌دهد. بنابر اظهارات کارشناسان چینی، این جت با جت‌های جنگنده نسل چهارم برابری می‌کند و از نظر طراحی ساختاری و آیرودینامیکی، موتور، سامانه کنترل، اویونیک و رادار، پیشرفته‌ترین جت آموزشی دنیاست.

جت L-15 که حداکثر سرعت آن به ۱.۴ ماخ می‌رسد، دارای شش نقطه خروجی برای شلیک تسلیحات بوده و عمر مفید آن ۱۰ هزار ساعت است. این هواپیمای جنگنده می‌تواند موشک‌های هوا به هوا، هوا به زمین، بمب‌های هدایت‌شونده دقیق و برخی دیگر از انواع تسلیحات را با خود حمل کند.

این جت آموزشی قادر به حمل ۳ تن محموله بوده و شرکت هوافضا و صنایع جنگ‌افزاری هانگدو (Hongdu) زیرمجموعه شرکت صنعت هوانوردی چین (AVIC) آن را ساخته است. جت L-15 اولین پرواز خود را در مارس ۲۰۰۶ به انجام رساند و در سال ۲۰۱۳ به طور رسمی معرفی شد. گفتنی است امارات پس از زامبیا دومین مشتری خارجی جت‌های L-15 محسوب می‌شود.

منبع: eurasiantimes

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4233

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.