• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1

آمار و ارقام رونق انرژی‌های تجدیدپذیر در چین

  • کد خبر : 6682
  • ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۰۱
آمار و ارقام رونق انرژی‌های تجدیدپذیر در چین
چین و ایالات متحده در سال جاری و پیش از کنفرانس آب و هوا COP28 توافق کردند که از یک هدف جهانی برای سه برابر کردن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر جهانی تا سال 2030 حمایت کنند.

بر اساس توافق این دو ابرقدرت، جایگزینی برای تولید زغال سنگ، نفت و گاز سرعت می‌یابد، اما آنها به حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی اشاره نکردند، هدفی که چین آن را «غیر واقعی» توصیف کرده است. چین بزرگترین مصرف کننده زغال سنگ در جهان است، اما همچنین بزرگترین تولید کننده انرژی‌های تجدیدپذیر نیز به شمار می‌رود.

ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در چین چقدر است؟

چین بزرگ‌ترین و سریع‌ترین تولیدکننده انرژی تجدیدپذیر در جهان برای بیش از یک دهه بوده و پیشتازی آن با افزایش ظرفیت انرژی خورشیدی و بادی در سال‌های اخیر، افزایش یافته است. به گفته مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک، این کشور در سال ۲۰۲۴ به اندازه کل ظرفیت نصب شده در ایالات متحده، ظرفیت خورشیدی جدیدی خواهد ساخت.

سوخت‌های فسیلی اکنون کمتر از نیمی از کل ظرفیت نصب شده چین برای تولید برق را تشکیل می‌دهند. پکن در سال ۲۰۲۰، متعهد شد که تا سال ۲۰۳۰، ۱۲۰۰ گیگاوات ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر داشته باشد، اما در مسیر رسیدن به این هدف پنج سال جلوتر است.

بنا بر نظر تحلیلگران، چین می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۶ هزار گیگاوات انرژی خورشیدی از یازده هزار گیگاوات مورد نیاز جهان برای دستیابی به اهداف توافق پاریس تا سال ۲۰۳۰ را در اختیار داشته باشد.

چرا بخش تجدیدپذیر چین در حال رشد سریع است؟

اعلامیه سال ۲۰۲۰ چین مبنی بر اینکه تا سال ۲۰۶۰ به کربن صفر دست خواهد یافت، یک سیگنال سیاسی قدرتمند به نفع سرمایه گذاری‌های تجدیدپذیر بود. عوامل کلان اقتصادی نیز در این میان نقش داشتند. قطع وام دهی بیش از حد به بخش املاک و مستغلات از سال ۲۰۲۰ که همزمان با اقدامات محرک دوران همه گیری بود، به سرمایه گذاری بیشتر در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر کمک کرد. اعطای وام های تولیدی به ویژه در بخش‌های سبز و فناوری پیشرفته همچنان در حال رشد است.

چه مقدار از انرژی چین قابل تجدید است؟

بر اساس داده‌های رسمی، علیرغم پیشروی جهانی چین در انرژی‌های تجدیدپذیر، این کشور هنوز حدود ۷۰ درصد از برق خود را از سوخت‌های فسیلی، عمدتاً زغال‌سنگ، تولید می‌کند و نیروگاه‌های حرارتی ساعت‌های بیشتری نسبت به نیروگاه‌های تجدیدپذیر کار می‌کنند.

در مقایسه، ایالات متحده – دومین مصرف کننده بزرگ انرژی در جهان – حدود ۶۰ درصد از برق خود را از سوخت‌های فسیلی در سال ۲۰۲۲ تولید کرد.

انرژی خورشیدی در مقیاس کاربردی در غرب چین متمرکز شده، جایی که فضای فراوان و انرژی ارزان باعث توسعه پایگاه‌های عظیم انرژی پاک شده است. استفاده واقعی از انرژی‌های تجدیدپذیر از پتانسیل گسترده نیروگاه‌های خورشیدی و بادی چین کمتر است که تا حدی به دلیل چالش‌های فنی مربوط به ارسال نیرو در فواصل طولانی به مراکز جمعیتی شرق است. همچنین مانند مناطق دیگر، مشکلاتی در ادغام انرژی تجدیدپذیر در حین مدیریت عرضه و تقاضا وجود داشته است.

اهمیت چین به عنوان یک تولید کننده انرژی‌های تجدیدپذیر چقدر است؟

چین همچنین بزرگترین تامین کننده فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان است و طبق پیش بینی‌ها، بیش از ۸۰ درصد ظرفیت تولید خورشیدی جهان تا سال ۲۰۲۶ را در اختیار خواهد داشت.

این کشور بر زنجیره تامین پنل‌های خورشیدی تسلط کامل دارد و می‌تواند هر سال ۱۰۰۰ گیگاوات ماژول خورشیدی تولید کند که بیش از دو برابر تقاضای جهانی است. این تولید انبوه قیمت قطعات خورشیدی را به پایین‌ترین حد خود می‌رساند.

تحلیلگران می‌گویند در حالی که کاهش قیمت‌ها انتقال انرژی را تسریع می‌کند، اما ایالات متحده و سایر کشورهایی که تلاش می‌کنند تولید داخلی خود را گسترش دهند را نگران می‌سازد که تولیدکنندگان آنها نتوانند با چین رقابت کنند.

چه چیزی در پیش است؟

رونق چین در ساخت قطعات تجدیدپذیر می‌تواند به “یک جنگ قیمتی بزرگ” و تقویت این صنعت در چند سال آینده منجر شود. انتشار گازهای گلخانه‌ای چین ممکن است از اوایل سال ۲۰۲۵ شروع به کاهش ساختاری کند. تولید برق از سوخت‌های فسیلی نیز کاهش خواهد یافت.

منبع: reuters

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6682

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.