• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6

اسفنجی ارزان قیمت که آب را از هوا جذب می‌کند

  • کد خبر : 2729
  • ۰۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۱۰
اسفنجی ارزان قیمت که آب را از هوا جذب می‌کند
دانشمندان چینی ماده‌ای ساده، کم هزینه و با کارایی بالا با ظرفیت بی پایان آب آشامیدنی ساخته‌اند. این مواد اسفنجی را می‌توان برای برداشت آب اتمسفر تقریباً در هر نقطه و در هر زمان استفاده کرد.

با استفاده از یک ظرف ساده خانگی، کاربران می‌توانند حدود ۲٫۵۶ کیلوگرم (۵٫۶ پوند) آب آشامیدنی با ۱ کیلوگرم از مواد پیشرفته در یک روز تولید کنند که حداقل نیاز روزانه یک بزرگسال به آب را برآورده می‌کند. طبق برآورد محققان، ۱ کیلوگرم هیدروژل LCP، که دارای بافت اسفنجی با سطح درشت متخلخل است، فقط ۲٫۸۰ دلار آمریکا قیمت دارد.

به گفته محققین پروژه این کشف به صورت تصادفی انجام شده است و بعدها ثابت شد که ساختارهای متخلخل در جذب آب کارآمد هستند.

ساختار ماکرو متخلخل اجازه تماس کافی بین هوا و لایه داخلی را می‌دهد که منجر به عملکرد بالاتر در جذب آب می‌شود. هیدروژل می‌تواند حدود ۲۰۰ درصد وزن خود را در یک شب در رطوبت نسبی حدود ۹۰ درصد جذب کند. اگر هیدروژل در آب قرار گیرد، ۴۳۳ درصد وزن خود را جذب می‌کند. هر دو درصد بسیار بالاتر از تحقیقات روی سایر محصولات هستند.

فناوری جدید روشی ساده و مقرون به صرفه برای برداشت آب در مناطق خشک فراهم می‌کند.

کاربران می‌توانند هیدروژل را در شب در بیرون قرار دهند و در طول روز آن را به یک ظرف در بسته شده منتقل کنند. آب محبوس شده در این ماده با رسیدن دما به ۵۰ درجه سانتیگراد زیر نور خورشید و با کمک عدسی به سرعت تبخیر می‌شود. بخارات روی دیواره ظرف متراکم شده و به سمت پایین جریان می‌یابد.

قرار دادن اسفنج روی اجاق گاز باعث تسریع روند کار می‌شود.

ساختار این دستگاه ساده است و از آنجایی که آب جمع‌آوری‌شده شبیه آب مقطر است، نوشیدن آن بی‌خطر است.

این مواد نوآورانه مورد استقبال کوهنوردان مسافت‌های طولانی قرار خواهد گرفت و به طور معمول، کوهنوردان باید منابع آبی را در طول مسیر بیابند و این دستگاه گزینه جدیدی را برای آنها ارائه می‌دهد.

به غیر از استفاده در مناطق سخت و دورافتاده، این هیدروژل همچنین فرصت‌های امیدوارکننده‌ای برای مواد کاربردی، الکترونیک انعطاف‌پذیر، مهندسی بافت و کاربردهای زیست‌پزشکی ارائه می‌دهد.

این هیدروژل در طیف وسیعی از رطوبت‌ها، از رطوبت نسبی ۱۰۰ درصد تا کمتر از ۲۰ درصد، کار می‌کند و بیشتر شرایط روی زمین را پوشش می‌دهد – از صبح بارانی در لندن در نوامبر تا بعد از ظهر آفتابی لاس وگاس در ژوئن.

ساختار متخلخل همچنین به خواص فیزیکی پایدار هیدروژل کمک می‌کند و می‌توان آن را فشرده یا کشیده کرد بدون اینکه به عملکرد آن آسیب رساند.

منبع:‌ scmp

 

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2729

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.