• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6

پیشرفت چین در زمینه ارتباط امواج رادیویی و مغز انسان

  • کد خبر : 2608
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۱۱
پیشرفت چین در زمینه ارتباط امواج رادیویی و مغز انسان
محققان چینی این امکان را برای انسان فراهم کرده‌اند که امواج رادیویی را با مغز خود بتاباند و از این پیشرفت و دستاورد می‌توان از نظارت بر سلامت گرفته تا رادار نظامی کنترل شده توسط ذهن استفاده کرد.

محققین یک آزمایشگاه نیروی هوایی نشان دادند که امواج مغزی می‌توانند امواج الکترومغناطیسی را از راه دور کنترل و با آن‌ها تعامل داشته باشند. طراحی آن‌ها راهی جهانی برای دست‌کاری امواج الکترومغناطیسی با استفاده از امواج مغزی در اختیار کاربران قرار می‌دهد و کاربران مختلف می‌توانند از این فناوری جدید در روش‌های نوآورانه استفاده کنند. به عنوان مثال، خلبانان جت‌های جنگنده می‌توانند پرتوهای رادار را به دلخواه از طریق دستگاه‌های نظارت مغزی در کلاه خود هدایت کنند. این فناوری همچنین می‌تواند با نظارت بر خستگی رانندگان از طریق یک گیرنده رادیویی هوشمند که می‌تواند تغییرات امواج مغزی را تشخیص دهد، برای جلوگیری از تصادفات رانندگی استفاده شود.

بیش از یک قرن بود که سیگنال‌های الکترومغناطیسی مفید فقط با ضربه زدن به کد مورس یا نوشتن دستورات بر روی یک کامپیوتر تولید می‌شد. این فرآیند کند و ناکارآمد بود زیرا به حرکت فیزیکی زیادی توسط اپراتورها نیاز داشت.

محققین در این فناوری از ظهور فراماده که یک ماده قابل برنامه‌ریزی که می‌تواند امواج رادیویی را تولید یا دست‌کاری کند، الهام گرفتند. فرامواد بسیار نازک می‌توانند یک فرا سطح بر روی یک جسم ایجاد کنند و تقریباً هر چیزی را به یک فرستنده رادیویی تبدیل کنند. محققان در این آزمایش از یک دستگاه پوشیدنی برای تشخیص امواج مغزی از طریق فناوری تجاری موجود به نام تعامل مغز و رایانه استفاده کردند و سپس سیگنال مغز را از طریق فناوری بلوتوث بی‌سیم به فرا سطح منتقل کردند.

با این حال، امواج رادیویی و مغزی مانند زبان‌های متفاوت هستند، بنابراین تیم محققین، فراسطح را طوری برنامه‌ریزی کردند که امواج مغزی را تقریباً بلافاصله به سیگنال‌های رادیویی تبدیل کند. مطالعات گذشته بر روی فراسطح از یک اتصال سیمی به منبع سیگنال استفاده می‌کردند. در این آزمایش برای نخستین بار، یک فراسطح مستقیماً توسط امواج مغزی کاربر کنترل شد. این فناوری را می‌توان به سایر فراسطح های کنترل شده توسط ذهن گسترش داد و در نظارت بر سلامت، ارتباطات ۵G و ۶G حسگرهای هوشمند استفاده کرد.

منبع: scmp

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2608

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.