• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5

دستگاه ذهن خوان و کمک به پلیس چین برای تشخیص سریع محتواهای غیرقانونی

  • کد خبر : 2574
  • ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
دستگاه ذهن خوان و کمک به پلیس چین برای تشخیص سریع محتواهای غیرقانونی
یک تیم تحقیقاتی در پکن دستگاهی تولید کرده‌اند که از طریق خوانش ذهنی، می‌تواند تماشا و مشاهده مطالب مستهجن را تشخیص دهد. این دستگاه می‌تواند کار مسئولین ممیزی و سانسور که در تلاش برای شناسایی تصاویر ناپسند در اینترنت چین هستند را سرعت ببخشد و از طریق دریافت امواج مغزی محتوای مد نظر را تشخیص می‌دهد.

در برخی کشورها، از جمله چین، تماشای فیلم‌های مستهجن جرم است و مقامات و شرکت‌های چینی از هوش مصنوعی برای علامت‌گذاری و تشخیص محتوای مشکوک استفاده کرده‌اند. آن‌ها همچنین از تعداد زیادی سانسورچی حرفه‌ای برای نظارت بر فیلم‌ها و عکس‌های ارسال شده در اینترنت یا پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. با این حال، هوش مصنوعی گاهی اوقات به دلیل محدودیت‌های الگوریتم‌های تشخیص تصویر اشتباه می‌کند، نیروی انسانی نیز به سرعت خسته می‌شود. دستگاه جدید تلاشی برای استفاده از نیروی ترکیبی انسان و ماشین برای دستیابی به‌دقت و کارایی بیشتر است.

به گفته محققان، علیرغم توسعه سریع هوش مصنوعی در سال‌های اخیر، چشم و مغز انسان در تشخیص محتوای مستهجن، به ویژه برای تصاویر حاوی پس‌زمینه پیچیده، هنوز عملکرد بهتری از ماشین‌ها دارند.

با استفاده از کلاه مخصوص این دستگاه، یک سانسورچی فقط باید جلوی صفحه بنشیند و دستگاه قادر است تعداد زیادی عکس را بدون وقفه نمایش دهد تا زمانی که حسگر دستگاه چشمک بزند. دستگاه جدید می‌تواند به‌طور خودکار با امواج مغزی انسان سازگار شود و صداهای سیگنال مغز ناشی از احساسات، خستگی یا افکار دیگر را فیلتر کند. اما هنوز جای پیشرفت در این فناوری باقی مانده است و اگرچه دستگاه تقریباً تمام محتواهای مستهجن را شناسایی می‌کند اما گاهی اوقات نیز به اشتباه هشدار صادر می‌کند. هنوز آموزش‌های بیشتری برای بهبود عملکرد دستگاه لازم است و تاکنون دقت ۸۰ درصدی را به ثبت رسانده است.

البته نگرانی‌هایی در زمینه نقض حریم خصوصی برای استفاده از این دستگاه وجود دارد. هنوز قانونی برای تنظیم مقررات استفاده از چنین دستگاه‌ها یا محافظت از داده‌های جمع‌آوری‌شده آن‌ها وجود ندارد.

ارتش آزادی‌بخش خلق چین بودجه ساخت کلاه ایمنی مخصوص خوانش ذهن سربازان برای برقراری ارتباط با سلاح‌های هوشمند تأمین کرده است.

برخی از کارخانه‌ها در چین از دستگاه‌های نظارت مغزی برای جلوگیری از حوادث ناشی از کار با تمرکز بر توجه و احساسات کارگران استفاده می‌کنند. مطالعه دیگری که اخیراً توسط دانشمندان چینی انجام شد نشان داد که یک ربات ذهن خوان می‌تواند در کنار انسان‌ها کار کند تا بهره‌وری خط مونتاژ در کارخانه را افزایش دهد.

منبع: scmp

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2574

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.