• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
8

ادعای دانشمندان چینی برای الگوریتم جدید کدشکن کوانتومی

  • کد خبر : 3927
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۰۴
ادعای دانشمندان چینی برای الگوریتم جدید کدشکن کوانتومی
محققان چینی الگوریتم جدیدی برای شکستن کد برای اجرا بر روی یک کامپیوتر کوانتومی کوچک ساخته شده از فناوری اجرا کردند و به این ترتیب ممکن است رمزگذاری رایج که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، در عرض چند سال آسیب‌پذیر شود.

برخی از کارشناسان ارشد امنیتی و کوانتومی در ایالات متحده نگرانی‌ها و همچنین تردیدهایی را در مورد این ادعا که از چین منتشر می‌شود، مطرح کرده‌اند.

رایانه‌های کوانتومی می‌توانند فاکتورسازی اعداد بزرگ را سرعت بخشند که شکستن کدها در یک دوره نسبتاً کوتاه کاری دشوار برای رایانه‌های سنتی است.

اما اعتقاد بر این است که چنین ماشینی برای هک کردن یک حساب بانکی محافظت شده توسط رمزگذاری پیشرفته به میلیون‌ها کیوبیت، واحد پایه اطلاعات کوانتومی نیاز دارد.

Osprey، قدرتمندترین کامپیوتر کوانتومی جهان که توسط IBM در ماه نوامبر راه اندازی شد، با ۴۳۳ کیوبیت کار می‌کند و به شکستن کدها نزدیک نیست.

محققین چینی دانشگاه چینهوا اعلام کردند الگوریتم جدید آن می‌تواند مقیاس یک کامپیوتر کوانتومی عملی را به‌طور چشمگیری به ۳۷۲ کیوبیت کاهش دهد که کمتر از اوسپری است.

به گفته محققان چینی، دستگاه کدشکن کوانتومی می‌تواند داده‌های رمزگذاری شده با RSA-2048 را رمزگشایی کند که یکی از بالاترین استانداردهای صنعتی است که توسط بسیاری از دولت‌ها، مؤسسات مالی و شرکت‌های فناوری برای محافظت از امنیت اطلاعات با استفاده از یک کلید ۲۰۴۸ بیتی اتخاذ شده است.

بر اساس یک الگوریتم بحث‌برانگیز که توسط ریاضی‌دان آلمانی کلاوس شنور در سال ۲۰۱۳ ایجاد شد، تیم چینی الگوریتم جدیدی به نام فاکتورسازی اعداد صحیح کوانتومی با منبع زیرخطی (SQIF) برای بهینه‌سازی فرآیند محاسبه کوانتومی توسعه داد.

برای نشان دادن امکان‌پذیری SQIF، محققان یک کلید رمزگذاری ۴۸ بیتی را با یک کامپیوتر کوانتومی ابررسانا کوچک ۱۰ کیوبیتی در دانشگاه ژجیانگ در هانگژو شکستند.

بر اساس نظر محققین، این الگوریتم فاکتورسازی با بیشترین صرفه جویی در کیوبیت تا به امروز است.

از آنجایی که رایانه‌های کوانتومی با صدها کیوبیت می‌توانند در آینده‌ای نزدیک توسعه یابند، این مطالعه در تسریع استفاده از رایانه‌های کوانتومی پر سر و صدا، نوید بزرگی را نشان می‌دهد و راه را برای فاکتورسازی اعداد صحیح بزرگ با اهمیت رمزنگاری واقعی هموار می‌کند.

بروس اشنایر، رمزنگار و متخصص رایانه آمریکایی که در کنگره ایالات متحده در مورد مسائل امنیت اطلاعات صحبت میکرد، گفت مطالعه چینی «چیزی است که باید جدی گرفته شود».

پیتر شور، استاد ریاضیات کاربردی در MIT که الگوریتم شور را اختراع کرد، در توییتر نوشت: «ظاهراً مشکلات احتمالی در این مقاله وجود دارد». او در حال پاسخ به پست دانشمندی در برنامه کوانتومی گوگل به نام کریگ گیدنی بود که مدعی بود تیم چینی جزئیات فنی مهم را برای حمایت از ادعای خود حذف کرده است.

یک رمزنگار مستقر در پکن که لانگ را شخصاً می‌شناخت، گفت که او باور نمی‌کرد که این مقاله به‌عنوان یک پرده دود برای گمراه کردن ایالات متحده و سایر کشورهای رقیب با ادعاهای نادرست عمدی پرتاب شده باشد.

تا زمانی که این مقاله حاوی جزئیات مهندسی در مورد چگونگی ارتقای قابلیت کدشکن به سطوح عملی نباشد، اشتراک‌گذاری یافته‌های دانشگاهی با جامعه بین‌المللی، امنیت ملی چین را تضعیف نمی‌کند.

احتمال اینکه فناوری رمزگذاری موجود در معرض تهدید فوری قرار گیرد، اندک است. حتی اگر واقعاً اتفاق بیفتد، پایان جهان نخواهد بود.

بسیاری از کشورها، از جمله چین و ایالات متحده، استانداردهای رمزگذاری صنعتی جدیدی را توسعه داده‌اند که می‌تواند در برابر شکستن کد کوانتومی بایستد. آنها می‌توانند در صورت تایید تهدید، به سرعت روش‌های موجود را جایگزین کنند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3927

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.