• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
9

پیشرفت چشمگیر چین در انقلاب صنعتی چهارم

  • کد خبر : 1210
  • ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۵:۵۳
پیشرفت چشمگیر چین در انقلاب صنعتی چهارم
پس از اینکه در برنامه پنج ساله جدید چین، توسعه هفت فناوری "پیشرو" کلیدی به عنوان مهمترین اولویت سیاست‌های کشور ذکر شد، اکنون چین میزبان پیشرفته ترین امکانات تولید است، پیشگام‌تر از اتحادیه اروپا، ایالات متحده و ژاپن.

مجمع جهانی اقتصاد پنج مکان در چین را به فهرست شبکه جهانی پیشرفته‌ترین کارخانه‌های دنیا اضافه کرده است که با موفقیت فناوری‌های جدید خود را ( انقلاب صنعتی چهارم ) به مدل‌های تجاری و زنجیره‌های ارزش تبدیل کرده‌اند.

کارخانه‌های Bosch Automotive Products Suzhou, Foxconn Technology Group’s Chengdu campus, electrical appliance manufacturer Midea Shunde در استان گوانگ دونگ، کارخانه Tsingtao Brewery در چینگ‌دائو و کارخانه Wistron InfoComm Manufacturing در کانشان در بین ۱۵ سایتی هستند که پس از ارزیابی بیش از ۱۰۰۰ شرکت و کارخانه در سراسر جهان از صنایع مختلف از الکترونیک گرفته تا داروسازی و خودروسازی، به این فهرست اضافه شده‌اند.

از ۶۹ کارخانه‌ای که جهان اکنون آنها را به عنوان پیشگامانی می‌داند که از فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم استفاده می‌کنند، چین اکنون میزبان ۲۰ کارخانه است، پس از چین اتحادیه اروپا با ۱۹ کارخانه قرار دارد، ۷ کارخانه نیز در آمریکا و ۵ کارخانه نیز در ژاپن است. در سال ۲۰۲۰ میلادی، چین و اتحادیه اروپا هر یک ۱۵ کارخانه داشتند و آمریکا و ژاپن نیز هر یک ۵ کارخانه داشتند.

انقلاب صنعتی چهارم که به آن صنعت ۴٫۰ نیز گفته می‌شود، اتوماسیون مداوم تولید سنتی و ارتقای شیوه‌های صنعتی و استفاده از فناوری مدرن برای دستیابی به رشد کارآمدتر و سودآورتر است.

ژیوی ژانگ، اقتصاددان ارشد موسسه  Pinpoint Asset Management، در این باره گفت: “چین به مرحله‌ای رسیده است که شرکت‌هایش می‌توانند در بسیاری از بخش‌ها از جمله تلفن‌های هوشمند و اتومبیل‌های برقی، همتایان خود را در کشورهای پیشرفته به چالش بکشند. هر دو [چین و ایالات متحده] می‌دانند که این پیشرفت‌های فناوری می‌تواند منجر به تغییر چشم انداز اقتصاد جهانی شود.”

ژانگ پیش بینی کرده است که رقابت اصلی در فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم بین چین و ایالات متحده خواهد بود زیرا اروپا و ژاپن ممکن است در زمینه‌های خاصی مهارت کسب کنند، اما ممکن است مقیاس رقابت با طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها را نداشته باشند.

در برنامه پنج ساله جدید چین هفت منطقه اصلی توسعه قرار دارند، که به عنوان “فناوری‌های پیشرو” شناخته می‌شوند و به عنوان مهمترین اولویت سیاسی کشور ذکر شده است که هوش مصنوعی، اطلاعات کوانتومی و نیمه هادی‌ها به عنوان سه حوزه برتر قرار گرفته‌اند.

در حالی که مجمع جهانی اقتصاد استدلال می‌کند جامعه جهانی تولید در تصویب فناوری‌های انقلاب چهارم صنعتی عقب مانده است، تولیدکنندگان برتر چین در زمینه‌های مختلف پیشرفت داشته‌اند.

اینها شامل فناوری‌های دیجیتال هوشمند است که در زنجیره‌های ارزش برای کاهش هزینه‌ها و زمان تولید محصول جدید استفاده می‌شود. اتخاذ یک استراتژی تحول دیجیتال با فناوری‌های اتوماسیون انعطاف پذیر؛ تدارکات هوشمند و فروش دیجیتال برای بهبود بهره‌وری و مدیریت تامین کننده؛ و همچنین فناوری‌های هوش مصنوعی و اینترنت از مواردی هستند که برای افزایش بازدهی نیروی کار استفاده می‌شوند.

انفجار قدرت محاسباتی، همراه با اتصال که منجر به تغییر فناوری بی سابقه‌ای شده است، در میان رقابت در حال گسترش بین ایالات متحده و چین در حال وقوع است.

در حالی که جهان توسعه یافته در گذشته در راس زنجیره ارزش جهانی قرار داشته است، انتظار می‌رود چین در سال‌های آینده این کشورها را به چالش بکشد، زیرا تحلیلگران می‌گویند چین به دلیل سیاست‌های برتر صنعتی و انگیزه‌های همراه با جایگاه اصلی خود در اکثر عرضه‌های جهانی، در موقعیت خوبی قرار دارد.

مانو باسکاران، مدیر عامل Centennial Asia Advisors در این باره گفت: “تولید پیشرفته برای چین مرحله اجتناب ناپذیری از رشد است زیرا این کشور به سرعت توسعه یافته و نیاز به حرکت در زنجیره ارزش دارد. هرچه هزینه‌های آن افزایش می‌یابد، باید بر ارزش افزوده بالاتر برای فعالیت‌های کارگری در تولید و خدمات تمرکز کند.”

اما چالش‌هایی برای تلاش ایالات متحده برای احیای بخش صنعت ملی خود و تغییر نیرو یا تنوع بخشیدن به زنجیره‌های فعلی عرضه در چین و همچنین حفظ رهبری اش در عرصه فناوری وجود دارد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در هنگام مبارزات ریاست جمهوری متعهد شد که آسیب پذیری‌های زنجیره عرضه و تامین ایالات متحده را که در طی دوران شیوع ویروس کرونا به وضوح مشهود شده بود، حل و فصل کند و یک برنامه ۱۰۰ روزه برای بررسی آسیب پذیری‌های زنجیره تأمین را در چهار زمینه اصلی اجرا کند: نیمه هادی‌ها، داروها، باتری‌های خودرو و عناصر کمیاب زمین.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1210

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.