• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7

کامپیوتر کوانتومی بیدو با امکان دسترسی از طریق رایانه شخصی و تلفن هوشمند

  • کد خبر : 2966
  • ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۱۰
کامپیوتر کوانتومی بیدو با امکان دسترسی از طریق رایانه شخصی و تلفن هوشمند
بیدو غول فناوری چینی کامپیوتر کوانتومی توسعه یافته خود را در پکن راه اندازی کرد و همه می‌توانند با هر دستگاهی، از جمله گوشی هوشمند، به رایانه کوانتومی دسترسی داشته باشند.

این رایانه تنها ۱۰ کیوبیت دارد که در مقایسه با سیستم‌های پیشرفته‌تر ساخته شده توسط دانشگاه‌های برتر چین و شرکت‌های غربی مانند گوگل و آی‌بی‌ام، عدد نسبتاً کمی است. امیدهای زیادی برای سیستم جدید وجود دارد، زیرا این اولین قدم شجاعانه برای بیرون آوردن فناوری آینده از آزمایشگاه است.

پیشرفت‌هایی مانند رایانه‌های کوانتومی قابل برنامه ریزی، به همکاری رهبران صنعت و محققان دانشگاهی نیاز دارد.

این رایانه کوانتومی Qianshi نام دارد و می‌تواند توسط اپلیکیشن بیدو از فروشگاه‌های اپل، هوآوی یا شیائومی به آن دسترسی یافت. کاربران می‌توانند نرم افزار را دانلود کرده و وظایف محاسباتی خود مانند آزمایش مدار کوانتومی را برای آن ارسال کنند.

کامپیوتر کوانتومی بیدو از مواد ابررسانا برای تولید دمای بسیار پایین برای واحد پردازشگر کوانتومی استفاده می‌کند که مشابه CPU در یک کامپیوتر سنتی است. یخچال ابررسانا، QPU را از طریق یک سیستم خنک کننده چند آبشاری تا نزدیک به صفر مطلق خنک می‌کند، بنابراین بیت کوانتومی منسجم تحت تأثیر نویز حرارتی ناشی از دماهای بالا قرار نمی‌گیرد. این اولین راه حل یکپارچه در جهان برای سخت افزار و نرم افزار محاسبات کوانتومی است.

این سیستم از طریق رایانه شخصی، تلفن‌ها و فضای ابری قابل دسترسی است. در حالی که کاربران می‌توانند از راحتی چارچوب نرم افزاری ارائه شده توسط بیدو لذت ببرند، می‌توانند سخت افزار مناسب را برای محاسبه خود انتخاب کنند.

در حال حاضر، به غیر از QPU Qianshi، دو تراشه جداگانه – از مؤسسه فیزیک، آکادمی علوم چین، و آکادمی نوآوری برای علم و فناوری اندازه‌گیری دقیق – نیز به این سیستم متصل هستند.

سیستم جدید تحقیقات اساسی در این زمینه را تسریع می‌بخشد. یکپارچه سازی و اتوماسیون ویژگی‌های فنی اصلی رایانه هستند. پیشرفت در سخت افزار همچنین فرصت‌هایی را برای کاربران تجاری و صنعتی فراهم می‌کند.

محاسبات کوانتومی کاربردهای زیادی دارد. به عنوان مثال، یک کامپیوتر کلاسیک، بیش از صد هزار سال طول می‌کشد تا رمز عبور کلید عمومی RSA را حل کند، اما بر اساس برخی برآوردها، یک کامپیوتر کوانتومی با کارکرد کامل فقط یک ثانیه طول می‌کشد تا رمز عبور را پیدا کند.

مقیاس صنعتی محاسبات کوانتومی جهانی تا سال ۲۰۳۱ به ۸۰۰ میلیارد یوان (۱۱۶ میلیارد دلار آمریکا) خواهد رسید و اکثر شرکت‌های بزرگ جهانی ظرف یک دهه خود را با فناوری محاسبات کوانتومی تطبیق خواهند داد.

در آینده، و با استفاده دانشمندان از ۱۰۰ کیوبیت، مشکلات هوش مصنوعی و بهینه‌سازی پورتفولیو حل خواهد شد، امنیت رمزنگاری و داروسازی شیمیایی امکان پذیر خواهد بود و پیش بینی آب و هوای جهانی و پردازش کلان داده رایج خواهد شد.

منبع: scmp

 

 

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2966

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.