• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
11

چین فاصله خود با آمریکا در زمینه توان رایانشی را کاهش داده است

  • کد خبر : 880
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱
چین فاصله خود با آمریکا در زمینه توان رایانشی را کاهش داده است
بر اساس گزارشی که با هدف ارزیابی توان رایانشی کشورهای جهان در سال 2020 انجام شده و هفته گذشته توسط اینسپر (Inspur) و آی‌دی‌سی چین (IDC China) در پکن منتشر گردید، چین فاصله خود با آمریکا در این حوزه را کاهش داده است.

آمریکا با کسب امتیاز ۷۵ در رتبه اول قرار دارد و پس از آن چین با ۶۶، ژاپن با ۵۵، آلمان با ۵۲ و انگلیس با ۴۷ امتیاز در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در این گزارش آمده که چین اگرچه هنوز از نظر راندمان رایانشی و سطح کاربرد از آمریکا عقب‌تر است، ولی رشد سریع‌تری دارد و از لحاظ تمام شاخص‌ها در حال کاهش فاصله خود با رقیب است. چین از نظر توان رایانشی هوش مصنوعی (AI) در جایگاه نخست جهان قرار دارد.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که توان رایانشی رابطه نزدیکی با رشد اقتصادی دارد. با یک واحد درصد ارتقای توان رایانشی، اقتصاد دیجیتال و تولید ناخالص داخلی به ترتیب ۳/۳ در هزار و ۸/۱ در هزار بهبود خواهند یافت.

سهم توان رایانشی هوش مصنوعی در کل توان رایانشی هر سال در جهان افزایش یافته، و سهم چین در رشد آن بیش از سایر کشورهای مورد بررسی بوده است. در این گزارش آمده که تقریبا ۵۰ درصد از رشد مبالغ هزینه شده در بازار رایانش AI بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ مربوط به چین بوده است.

جو جن‌گانگ، دستیار معاون مدیر کل آی‌دی‌سی چین می‌گوید که توان رایانشی در حال تبدیل شدن به نیروی محرکه اصلی اقتصاد دیجیتال است. جهان در دوره کنونی با سرعتی فزاینده در حال تحول دیجیتال است. هرچه زودتر متوجه شویم که ظرفیت رایانش تسهیل کننده اقتصاد است و هرچه زودتر برای ایجاد زیرساخت‌های رایانشی اقدام کنیم، احتمال بهره‌مند شدن ما از مزایای آن هم بیشتر خواهد بود.

جانگ دونگ، معاون مدیر کل اینسپر هم می‌گوید در چند سال آینده فناوری‌های نوظهور به مهم‌ترین نیرو برای ارتقای توان رایانشی (و بویژه توان رایانشی AI محور) تبدیل خواهد شد. وی می‌افزاید با افزایش چشمگیر حجم داده‌ها و پیچیده‌تر شدن الگوریتم‌ها، توان رایانشی عامل اصلی تعیین کننده مرزهای هوش مصنوعی خواهد بود.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=880

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.