• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
1

از کبد تا کلیه؛ نقطه عطف دیگری در پیوند اعضای خوک برای انسان توسط دانشمندان چینی

  • کد خبر : 6738
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۰۰
از کبد تا کلیه؛ نقطه عطف دیگری در پیوند اعضای خوک برای انسان توسط دانشمندان چینی
تیمی از دانشمندان تنها چند هفته پس از انجام یک روش مشابه با کبد، اندام کلیه خوک اصلاح شده ژنی را با موفقیت به بیمار مرگ مغزی پیوند زدند. این تکنیک روزی می‌تواند به میلیون‌ها بیمار چینی مبتلا به بیماری کلیوی در مرحله نهایی که ممکن است به پیوند نجات دهنده نیاز داشته باشند، کمک کند.

در این اقدام پزشکان چینی کلیه خوک را با چندین ویرایش ژنی به گیرنده انسان مرگ مغزی پیوند زدند و  این کلیه به مدت ۱۳ روز به طور مداوم کار می‌کند و در بدن گیرنده به خوبی عمل می‌کند و به طور طبیعی ادرار تولید می‌کند و  مواد سمی را دفع می‌کند.

پیوند کلیه تنها راه درمان مرحله نهایی بیماری کلیه است و اگرچه بیش از یک میلیون بیمار در چین از این عارضه رنج می‌برند، اما سالانه تنها ۱۰۰۰۰ پیوند انجام می‌شود.

پیوند بیگانه زا – پیوند یک عضو یا بافت از یک گونه به گونه دیگر – می‌تواند راه حلی ارائه دهد و خوک‌ها برای این عملیات استفاده می‌شوند زیرا متابولیسم و اندازه اندام آنها مشابه انسان است. در حالی که میمون‌ها شبیه‌ترین گونه‌ها به انسان‌ها هستند، سازمان غذا و داروی ایالات متحده استفاده از اندام‌های آن‌ها را به دلیل خطر بالای شیوع بیماری ممنوع کرده است.

تیم‌های پزشکی در چین، پیوند عضو خوک را بر روی بیماران مرگ مغزی که برای زنده ماندن نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی دارند، با رضایت خانواده‌هایشان، قبل از آزمایش این فناوری بر روی سایر بیماران آزمایش کرده‌اند.

اخیرا تحقیق در مورد پیوند اعضای بیگانه زا شتاب گرفته است و چنین پیوندهایی می‌توانند «راه‌حلی بسیار تخیلی» برای کمبود اعضای پیوندی ارائه دهند، حتی فقط با خرید زمان برای بیمارانی که منتظر اندام‌های انسانی هستند.

در این بیمار، در طول پیوند، شریان کلیوی کلیه خوک به شریان ایلیاک خارجی بیمار متصل شد که خون رسانی به پاها را فراهم می‌کند و هنگامی که جریان خون از سر گرفته شد و کلیه شروع به تولید ادرار کرد، کلیه‌های خود بیمار برداشته شد.

دانشمندان می‌گویند استفاده از اندام‌های خوک ممکن است به بیمارانی که منتظر اهداکننده انسان هستند کمک کند ولی یکی از نگرانی‌های اخلاقی عمده در مورد پیوند، خطر رد حاد پیوند و همچنین انتقال بیماری‌های عفونی بین حیوان اهداکننده و انسان است. دانشمندان برای کاهش این خطر، از فناوری ویرایش ژن کریسپر برای اضافه کردن دو ژن انسانی به خوک مورد استفاده در پیوند استفاده کردند و سه ژن خوک را که می‌توانند باعث رد شدید حاد شوند، حذف کردند.

دانشمندان چینی قبلا اعضای خوک را نیز در سال ۲۰۲۰ به میمون‌ها پیوند زده‌اند. دانشمندان چینی بر این باورند که کار تیم پیوند می‌تواند راه را برای پیوندهای آینده هموار کند که می‌تواند به میلیون‌ها نفری که منتظر عملیات نجات هستند کمک کند.

پیوند اندام یا پیوند عضو فرآیندی پزشکی است که طی آن اندام یا عضوی سالم از بدن یک فرد زنده یا مرده یا فرد دچار مرگ مغزی برداشته شده و به بدن فردی بیمار دارای عضو معیوب پیوند زده می‌شود. تا کنون پیوند اعضایی چون کلیه، قلب، کبد، روده، لوزالمعده، رحم، ریه و تیموس در انسان با موفقیت انجام شده ‌است. بیشترین تعداد پیوند عضو در سراسر جهان پیوند کلیه است و پس از آن پیوند کبد و پیوند قلب، بیشترین پیوندها هستند.

بافت‌هایی که تا کنون با موفقیت پیوند زده شده‌اند عبارت اند از: بافت استخوانی، زردپی، قرنیه، پوست، دریچه‌های قلب، عصب‌ها و سیاهرگ‌ها که از این میان بیشترین تعداد پیوندها مربوط به پیوند قرنیه و پیوند استخوان و پیوند تاندون (زردپی) می‌باشد. بافت‌های پیوندی بر خلاف اعضای پیوندی قابل ذخیره و انجماد تا حداکثر پنج سال می‌باشند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6738

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.