• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
11

استانداردهای رانندگی خودران چین معیاری برای توسعه فناوری آینده خودروسازان

  • کد خبر : 1690
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۶
استانداردهای رانندگی خودران چین معیاری برای توسعه فناوری آینده خودروسازان
استانداردهای شش سطحی چین، موسوم به "طبقه بندی رانندگی برای وسایل نقلیه"، تعاریف رسمی برای خودروهای خودران را از سطح صفر (L0)، که تا حد زیادی متکی به رانندگان انسانی است، تا L5 ارائه می‌دهد که به "خودکار بودن کامل رانندگی" می‌رسد.

تور ترکیه
انواع تور ترکیه با بهترین امکانات با توجه به بودجه و سلیقه شما تنها در سایت لحظه اخر!

چین اولین استانداردهای ملی خود را برای رتبه بندی رانندگی خودکار یا خودران منتشر کرده است که از ماه مارس اجرایی می‌شود و معیاری برای خودروسازان برای توسعه فناوری آینده است.

استانداردهای شش سطحی چین، موسوم به “طبقه بندی رانندگی برای وسایل نقلیه”، تعاریف رسمی برای خودروهای خودران را از سطح صفر (L0)، که تا حد زیادی متکی به رانندگان انسانی است، تا L5 ارائه می‌دهد که به “خودکار بودن کامل رانندگی” می‌رسد.

قبل از معرفی، خودروسازان محلی از تعریف انجمن مهندسان خودرو (SAE) مستقر در ایالات متحده استفاده می‌کردند. به گفته کارشناسان، در حالی که این استانداردها شبیه نسخه چینی است، استانداردهای چینی به فناوری نقش کمی پررنگتر می‌بخشد.

سطوح با توجه به درجه رانندگی خودکار که در شرایط خاص، در فرمان، ترمز و شتاب گیری دخیل است تعیین می‌شود. در بالاترین سطح، این فناوری کنترل کامل را در دست گرفته و می‌تواند خودرو را در هر مکانی در هر شرایط جاده‌ای براند.

این طرح توسط ۱۱ خودروساز و تامین کننده اصلی خودرو، از جمله واحدهای فورد، بی‌ام‌و چین و فولکس واگن و همچنین برخی از غول‌های داخلی مانند جیلی و GAC Group تهیه شده است و وزارت صنعت و فناوری اطلاعات (MIIT) بر تصویب آن نظارت خواهد کرد. سال گذشته، MIIT پیش نویس استانداردها را منتشر کرد و شبکه تلویزیونی CCTV گزارش داد که این استاندارد در ژانویه سال جاری اجرایی می‌شود، اما اجرای آن بدون هیچ گونه توضیحی به تأخیر افتاد.

اگرچه اجباری نیست، اما طبقه بندی ارائه شده استانداردی است که مقامات امیدوارند شرکت‌های خودروهای خودران داوطلبانه از آن استفاده کنند.

SAE طبقه بندی خود را در سال ۲۰۱۴ ارائه کرد و از آن زمان چندین بار آن را به روزرسانی کرده است. همچنین این طبقه بندی دارای رتبه شش سطح بر اساس مشارکت رانندگان انسانی و خودران است.

به عنوان مثال، سطوح L0 ، L1 و L2 چین مستلزم این است که راننده و سیستم رانندگی خودکار در تشخیص و واکنش به اشیاء و رویدادها با یکدیگر همکاری کنند در حالی که نسخه SAE فقط رانندگان را ملزم به انجام وظایف این سطوح می‌کند.

چن جیان، متخصص در این زمینه گفت: طبقه بندی چینی تعریفی برای”راننده از راه دور” ارائه می‌دهد که تحت پوشش SAE نیست. بر اساس این سند، راننده از راه دور به هرکسی اطلاق می‌شود که می‌تواند بدون لمس فرمان یا ترمز خودرو را اداره کند، فرقی نمی‌کند داخل یا خارج خودرو باشد.

چن افزود، خودروهای سواری تولید انبوه در حال حاضر “قادر به L2 هستند، اما L3 هنوز در مرحله آزمایش است”.

L3 تحت طبقه بندی چینی به عنوان “اتوماسیون مشروط رانندگی” شناخته می‌شود، زیرا سطوح پایین‌تر از آن نیاز به مشارکت راننده دارد و به عنوان اتوماسیون در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه ویژگی‌های کمکی است.

این روند به عنوان آغاز رانندگی خودکار واقعی تلقی می‌شود زیرا به سیستم خودران نیاز دارد که به طور مداوم اشیاء و رویدادها را تشخیص داده و به آنها واکنش نشان دهد، حرکت جانبی و طولی خودرو را در شرایط کاری از پیش تعیین شده کنترل کرده و به راننده انسانی هشدار دهد که در سیستم نقصی را تشخیص می‌دهد.

L3 معمولاً به عنوان یک ویژگی “خاموش کردن دستی” در نظر گرفته می‌شود در حالی که L4 به رانندگان اجازه می‌دهد “چشم خاموش” باشند. در L5، آنها حتی می‌توانند “رانندگی” خود را از بین ببرند.

با این حال، کارشناسان می‌گویند که تا دستیابی به L3 در جاده‌های عمومی از نظر زمانی فاصله زیادی وجود دارد و هزینه زیادی را به دنبال خواهد داشت.

چن در این باره می‌گوید: “حتی در صورت دستیابی به L3، هزینه به شدت افزایش می‌یابد و تجاری سازی [فناوری] را دشوار می‌کند.”

با این وجود، شرکت‌های خودروهای خودران در تلاش هستند تا L4 و L5 را به واقعیت تبدیل کنند، اما این فناوری هنوز در مرحله آزمایشی است. ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا، در جولای سال گذشته گفت مطمئن است که تسلا “عملکرد اصلی برای رانندگی خودران سطح ۵ را در سال ۲۰۲۰ کامل خواهد کرد”.

در سپتامبر ۲۰۲۰، بیدو غول اینترنتی چینی با همکاری شرکت سازنده اتوبوس کینگ لانگ یک اتوبوس خودران L4 را راه اندازی کرد. همچنین توسعه دهنده ماشین اینتل Mobileye و سازنده خودروهای برقی چینی NIO در سال ۲۰۱۹ برای ساخت خودروهای L4 برای مصرف کنندگان در چین و دیگر مناطق مهم همکاری کردند.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1690

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.