• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
10

برنامه شنجن برای ایجاد نوآوری در فناوری در بحبوحه رقابت آمریکا و چین

  • کد خبر : 1371
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۶
برنامه شنجن برای ایجاد نوآوری در فناوری در بحبوحه رقابت آمریکا و چین
ر اساس این طرح، تولید ناخالص داخلی سرانه شنجن در سال 2025 به 215،000 یوان یا 33،629 دلار آمریکا می‌رسد تا اختلاف ثروت این شهر را با هنگ کنگ که سرانه تولید ناخالص داخلی 45،176 دلار در سال گذشته داشت، کاهش دهد.

شنجن، دره سیلیکون چین و ثروتمندترین شهر در جنوب استان گوانگدونگ، انتظار دارد تا طی یک برنامه پنج ساله جدید به توسعه مداوم اقتصادی تا سال ۲۰۲۵ دست یابد که این امر به تقویت نقش کلانشهرها به عنوان “موتور اصلی” منطقه خلیج بزرگ (GBA) کمک می‌کند.

برنامه پنج ساله چهاردهم این شهر از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ که توسط دولت شنجن منتشر شد، پیش بینی می‌کند که اقتصاد این شهر تا پایان آن دوره به ۴ تریلیون یوان (۶۲۶ میلیارد دلار آمریکا) برسد، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۲٫۸ تریلیون یوان رسیده بود.

بر اساس این طرح، تولید ناخالص داخلی سرانه شنجن در سال ۲۰۲۵ به ۲۱۵،۰۰۰ یوان یا ۳۳،۶۲۹ دلار آمریکا می‌رسد تا اختلاف ثروت این شهر را با هنگ کنگ که سرانه تولید ناخالص داخلی ۴۵،۱۷۶ دلار در سال گذشته داشت، کاهش دهد.

در طرح اقتصادی ۱۳۰ صفحه‌ای آمده است که شنجن برای کمک به استراتژی “خودکفایی فناوری” چین و تبدیل شدن به “کشور پیشتاز در توسعه مبتنی بر نوآوری” نقشی اساسی ایفا خواهد کرد. طبق این برنامه، این شهر تمرکز خود را در زمینه نیمه هادی‌ها، پزشکی زیستی، وسایل نقلیه جدید، انرژی و اقتصاد دیجیتال افزایش خواهد داد.

بنا به گفته گوا واندا، معاون اجرایی موسسه توسعه چین مستقر در شنجن، این شهر در چارچوب وسیعتری نقش ایفا خواهد کرد، زیرا شدت رقابت بین فناوری‌های برتر بین ایالات متحده و چین افزایش می‌یابد.

گوا در این باره گفت: “آنچه شنجن را از سایر مراکز فناوری در چین متمایز می‌کند، اکوسیستم نیرومند شرکت‌های فناوری است که انتظار می‌رود این شهر نقش مهمی در پیشبرد نوآوری داشته باشد. برخلاف تحقیقات علمی سنتی به رهبری دولت و دانشگاه‌ها، ابتکارات تحقیق و توسعه شنجن الزامات صنایع و بازار عمومی را هدف قرار می‌دهد.”

شنجن در برنامه پنج ساله خود بیش از ۷۰۰ میلیارد یوان در تحقیق و توسعه فناوری پیشرفته سرمایه گذاری خواهد کرد تا موقعیت خود را به عنوان پایگاه اصلی نوآوری چین تقویت کند. این نقش پس از تصویب قانون مجلس سنای آمریکا که به منظور تقویت قدرت واشنگتن در افزایش رقابت ژئوپلتیک و اقتصادی با چین انجام شد، برای جاه طلبی‌های فناوری پیشرفته چین اهمیت بیشتری پیدا کرد.

شنجن که مساحت آن تقریباً دو برابر مساحت هنگ کنگ است، طبق برنامه پنج ساله خود ۱۰۰ کیلومتر مربع از پارک‌های صنعتی را به روز کرده و ۱۰۰ کیلومتر مربع دیگر از “زمین صنعتی” – کارخانه‌های اضافه شده و توسعه گیاهان پیشرفته با فناوری پیشرفته – را نوسازی می‌کند.

این خطر برای شنجن که میزبان حدود ۱۴۰۰۰ شرکت فناوری پیشرفته است، در میان هدف دولت مرکزی برای تبدیل شدن این موتور به موتور اصلاح فناوری، بسیار زیاد است و به آن آزادی بیشتری در جذب استعدادها از سراسر جهان می‌دهد. شنجن که توسط شی جین پینگ رئیس جمهور چین به عنوان یک شهر “سوسیالیستی” نمونه انتخاب شده است، همچنین بخش اصلی از برنامه‌های پکن برای منطقه خلیج بزرگ است – طرحی برای ارتباط اقتصاد هنگ کنگ و ماکائو با ۹ شهر در گوانگدونگ.

شنجن بعنوان یک میدان آزمایش اصلاحات بازار محور چین، قبلاً به دلیل فرهنگ کپی برداری و فروشگاه‌های شرابش بدنام بود. این روند در طی دو دهه گذشته تغییر کرده است، زیرا ثروت این شهر در کنار توسعه شرکت‌هایی مانند سازندگان تجهیزات ارتباط از راه دور هوآوی و ZTE Corp و همچنین غول اینترنت تنسنت رشد کرد.

در حالی که شنجن در برنامه پنج ساله خود پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی را دنبال خواهد کرد، همچنین تلاش می‌کند تا سال ۲۰۲۵ سهم خدمات مالی را به ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش دهد. هنگ کنگ، حدود یک پنجم تولید ناخالص داخلی خود را از طریق خدمات مالی تولید می‌کند.

انتظار می‌رود فرودگاه اصلی شنجن تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۷۰ میلیون مسافر را جابجا کند، در حالی که ترمینال‌هایی که بندر شنزن را تشکیل می‌دهند، در این مدت ۳۳ میلیون کانتینر را در خود جای می‌دهند.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1371

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.