• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

پیشنهاد سازندگان باتری خودروی برقی در چین برای افزایش سرعت استخراج لیتیوم

  • کد خبر : 2261
  • ۰۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۹:۲۸
پیشنهاد سازندگان باتری خودروی برقی در چین برای افزایش سرعت استخراج لیتیوم
مدیر بزرگ‌ترین کارخانه ساخت باتری خودروهای برقی در چین (CATL) پیشنهاد کرد که دولت چین توسعه و اکتشاف معادن لیتیوم را در این کشور سرعت بخشند تا در زمانی که گرایش مردم به خودروهای برقی بیشتر شده، امنیت زنجیره تأمین این فلز نایاب حفظ شود.

لیتیوم اصلی‌ترین ماده به کار رفته در باتری خودروهای برقی است و باید در برنامه‌ریزی کلی امنیت ملی چین در نظر گرفته شود. چین با تقاضای زیاد این ماده، با مشکل عرضه روبرو خواهد شد و باید برای تأمین امنیت زنجیره تأمین خود تلاش زیاد کند.

معادن لیتیوم ماده اولیه و خام اصلی برای باتری‌های لیتیومی هستند و اطمینان از عرضه محصولات اولیه برای این باتری‌ها از اهمیت استراتژیک برخوردار است. شرکت CATL به لطف تشویق‌های پکن از صنعت خودرو برقی داخلی چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری خودرو برقی در جهان  است. این شرکت برای غول آمریکایی تسلا در چین نیز باتری تولید می‌کند.

رقابت جهانی بر سر لیتیوم که گاهی از آن به عنوان “نفت جدید” و ” طلای سفید” یاد می‌شود با گرایش اقتصادهای بزرگ دنیا به خودروهای برقی در جهت مقابله با تغییرات آب و هوایی، شدیدتر شده است. آژانس بین‌المللی انرژی برآورد کرده است تقاضای جهانی برای لیتیوم تا سال ۲۰۴۰ افزایش ۴ هزار درصدی خواهد داشت. در چین نیز قیمت لیتیوم افزایش چشم‌گیر داشته و به ۲ میلیون یوان در هر تن رسیده است که چهار برابر قیمت سال گذشته این ماده است.

ایالات‌متحده که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ خودروهای برقی، نیمی از خودروهای فروخته شده آن را تشکیل دهد، بر اهمیت این فلز تأکید کرده است و به دنبال کاهش وابستگی به چین است. واشنگتن تسلط چین در پالایش لیتیوم را یک آسیب‌پذیری حیاتی برای آینده صنعت خودروی داخلی خود می‌داند.

چین دو سوم لیتیوم جهانی را پالایش می‌کند و بزرگ‌ترین خریدار و سرمایه‌گذار در منابع این ماده در جهان است. پکن اخیراً اعلام کرد که معدن بزرگی از لیتیوم در منطقه‌ای در محدوده کوه اورست یافته است.

منبع: ‌scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2261

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.