• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
2

چین‌ به‌دنبال احداث اولین تاسیسات تامین انرژی خورشیدی در عربستان

  • کد خبر : 5638
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
چین‌ به‌دنبال احداث اولین تاسیسات تامین انرژی خورشیدی در عربستان
از آنجا که کشورهای نفتی حوزه خلیج فارس قصد دارند روابط خود در حوزه انرژی را فراتر از نفت گسترش دهند، یک شرکت چینی تامین کننده انرژی خورشیدی به نام GCL Technology Holdings Ltd در مراحل پیشرفته‌ای از مذاکرات با عربستان سعودی قرار دارد تا در خصوص افتتاح اولین کارخانه خود در خارج از چین به توافق برسند.

لان تیانشی، مدیر اجرایی GCL Tech، در مصاحبه‌ای عنوان کرد از آنجا که این شرکت دومین شرکت بزرگ تولیدکننده پلی‌سیلیکون- یکی از مواد کلیدی در ساخت پنل‌های خورشیدی- در جهان است، در نظر دارد یک کارخانه‌ با ظرفیت تولید سالانه ۱۲۰۰۰۰ تن در عربستان سعودی احداث کند. او افزود شرکت GCL Tech می‌تواند در اوایل سال ۲۰۲۵، فعالیت‌های خود را در عربستان آغاز کند.

لان در مصاحبه جداگانه‌ای با تلویزیون بلومبرگ گفت: «عربستان سعودی تجربه‌ها و زیرساخت‌های کاملی در حوزه تولید صنعتی دارد. نور فراوان خورشید نیز از تبدیل شدن این کشور نفت‌خیز به تولیدکننده انرژی خورشیدی حمایت می‌کند.»

لان به تازگی در یک گفتگو در هنگ کنگ اظهار کرد شرکت GCL Tech ممکن است در نظر داشته باشد پایگاه‌های دیگری را در سایر کشورها احداث کند، اما پیشرفته‌ترین پایگاه در عربستان سعودی تاسیس خواهد شد. این شرکت در حال حاضر فرآیند ثبت در عربستان را پشت سر گذاشته و تیمی دوازده نفره در این کشور حضور دارند و به مذاکره با مقامات دولتی محلی و کمیسیون سلطنتی مشغول هستند.

جدیدترین نشانه افزایش همکاری در حوزه انرژی بین دو کشور پس از دیدار رئیس جمهور شی جین پینگ از ریاض در ماه دسامبر، علاقه‌مندی این شرکت چینی به افتتاح کارخانه در عربستان است. در نشست ماه گذشته بریکس، چین از عربستان سعودی و سایر صادرکنندگان بزرگ نفت دعوت کرد تا به این گروه بپیوندند.

لان و سایر مدیران شرکت از عربستان سعودی و قطر بازدید کرده‌اند و از نظر آنها، هر دو کشور مکان‌های مناسبی هستند که شرکت چینی مصمم است اجرای پروژه در آنها را تسریع کند. او افزود این شرکت به دنبال توسعه خدمات خود در مکزیک و دستیابی به بازار آمریکای شمالی و همچنین استرالیا نیز هست.

شرکت‌های خورشیدی چینی در حال حاضر با رقابت شدید و کاهش حاشیه‌ سود دست و پنجه نرم می‌کنند و به گفته لان، انتظار می‌رود موجی از ادغام در زنجیره تامین خورشیدی رخ دهد و در نهایت تنها پنج تا ده شرکت در این صنعت باقی بمانند.

لان گفت: «طی دو تا سه سال آینده، رقابت، بسیار تنگاتنگ شده و با تمایز حاصل از استعدادها، قابلیت‌های فنی و  توانمندی تحقیق و توسعه شرکت‌ها، شاهد کاهش تعداد بازیگران در این صنعت خواهیم بود. »

همزمان با افت شدید قیمت پلی‌سیلیکون از ابتدای امسال، چندین شرکت تولیدکننده در ماه ژوئن فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. بر اساس گزارش بلومبرگ NEF، انتظار می‌رود در نیمه دوم سال، با مازاد عرضه بسیار زیاد این ماده روبرو باشیم.

با این وجود، کاهش قیمت‌ها باعث افزایش تقاضا در چین و سایر کشورها شده است. طبق اعلام انجمن صنعت فتوولتائیک چین، قرار است امسال این کشور ظرفیت خود را به بالاترین ظرفیت تولید برق از انرژی خورشیدی یعنی ۱۴۰ گیگاوات برساند.

با راه‌اندازی زیرساخت‌های جدید در عربستان سعودی، شرکت GCL به بازار بالقوه بسیار بزرگ این کشور و قیمت‌های بالاتر پلی‌سیلیکون در خارج از کشور دست خواهد یافت. این مواد از خاورمیانه راحت‌تر و سریع‌تر به بازارهای آفریقا و اروپا خواهد رسید.

منبع:‌ bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5638

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.