• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
13

تصویر برداری با وضوح بالای ماهواره چینی از شهرهای آمریکا در چند ثانیه

  • کد خبر : 1971
  • ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
تصویر برداری با وضوح بالای ماهواره چینی از شهرهای آمریکا در چند ثانیه
ماهواره‌ای که بر روی پلتفرم جدید ساخته شده است می‌تواند یک ترابایت تصویر و داده‌ها را با سرعت یک گیگابایت در ثانیه به زمین ذخیره کند و از ماهواره‌های رقیب ایالات متحده بهتر عمل کند.

دانشمندانی که در مورد این موفقیت گزارش می‌دهند، می‌گویند که تنها در ۴۲ ثانیه، یک ماهواره کوچک چینی تصاویری از یک منطقه بزرگ در اطراف یک شهر ایالات متحده ثبت کرد که به اندازه کافی واضح است و می‌تواند یک وسیله نقلیه نظامی را در خیابان شناسایی کند و بگوید چه نوع سلاحی ممکن است حمل کند.

به گفته دانشمندان درگیر در این پروژه، پکن-۳، یک ماهواره تجاری کوچک یک تنی که توسط چین در ماه ژوئن پرتاب شد، اسکن عمیقی از ناحیه خلیج سانفرانسیسکو (۳۸۰۰ کیلومتر مربع یا ۱۴۷۰ مایل مربع) انجام داد.

اکثر ماهواره‌های رصد زمین هنگام عکس‌برداری باید پایدار باشند، زیرا مکانیسم‌های کنترل ارتفاع می‌توانند ارتعاشاتی ایجاد کنند که تصاویر را محو می‌کند. اما در این آزمایش که در ۱۶ ژوئن انجام شد، پکن-۳ موفق عمل کرد و حرکت چشمگیر زاویه دید دوربین آن را به زمین در هنگام پرواز بر فراز آمریکای شمالی تغییر داد. این جنبش به آن اجازه می‌دهد تا منطقه بزرگ‌تری از آنچه ماهواره‌ها تاکنون موفق شده‌اند، بگیرد.

این تصویر که از ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری (۳۱۰ مایل) گرفته شده بود، وضوح ۵۰ سانتی متر بر پیکسل داشت. آزمایش عملکرد بر روی آمریکای شمالی و سایر مناطق نشان داد که این ماهواره می‌تواند در حالی که بدنه آن تا ۱۰ درجه در ثانیه می‌پیچد، عکس بگیرد، سرعتی که قبلاً در ماهواره‌ها دیده نشده بود.

یانگ فانگ، دانشمند ارشد این پروژه و همکارانش در شرکت ماهواره‌ای DFH در مقاله‌ای که در نشریه داخلی منتشر شده، می‌گویند: چین نسبتاً دیر شروع به فناوری ماهواره‌ای کرد، اما در مدت زمان کوتاهی به موفقیت‌های زیادی دست یافت. سطح فناوری ما به یک جایگاه پیشرو در جهان رسیده است.

به گفته یانگ، علیرغم اندازه کوچک و هزینه نسبتا کم، پکن-۳ به عنوان چابک‌ترین ماهواره در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند یکی از قدرتمندترین ماهواره‌های رصد زمین باشد که تاکنون ساخته شده است.

یک ماهواره در مدار پایین معمولاً می‌تواند یک نوار مستقیم و باریک از منطقه زیر خود را مشاهده کند. باید چندین بار دور زمین بچرخد یا با ماهواره‌های دیگر کار کند تا منطقه مورد نظر را پوشش دهد.

چابکی بی بدیل پکن-۳ آن را قادر ساخت تا برخی از وظایف رصدی را که قبلاً از نظر فنی غیرممکن تلقی می‌شد، انجام دهد، مانند گرفتن تصاویری از رودخانه پر پیچ و خم یانگ تسه به طول ۶۳۰۰ کیلومتر بین فلات تبت و دریای چین شرقی، تنها در یک پرواز از شمال.

تصویر برداری با وضوح بالای ماهواره چینی از شهرهای آمریکا در چند ثانیه

با استفاده از فناوری هوش مصنوعی روی هواپیما، این ماهواره می‌تواند برنامه پرواز خود را به طور مستقل برای نظارت بر ۵۰۰ منطقه مورد نظر در سراسر جهان با نزدیک به ۱۰۰ بازدید مجدد در روز برنامه ریزی کند.

این ماهواره همچنین می‌تواند وجود اهداف خاصی را شناسایی کرده و عکس‌های هدفمند آنها را به کنترل زمینی بفرستد.

به گفته یانگ و همکارانش، زمان پاسخBeijing-3  دو تا سه برابر سریع‌تر از WorldView-4 است، یعنی پیشرفته‌ترین ماهواره رصد زمین که توسط ایالات متحده با فناوری مشابه ساخته شده است.

در مقایسه با WorldView-4، باند اسکن پکن-۳ حدود ۷۷ درصد گسترده‌تر است (۲۳ کیلومتر ماهواره چینی در مقایسه با ماهواره آمریکایی ۱۳ کیلومتر) تنها معادل  نصف وزن آن.

با این حال، ماهواره آمریکایی در منطقه‌ای که برای برخی کاربردهای حساس حیاتی است، برتری نسبی دارد.

تلسکوپ عرض یک متری WorldView-4 می‌تواند تصاویر کمی دقیق‌تر با وضوح ۳۰ سانتی متر بر پیکسل تولید کند. اگرچه این وضوح برای خواندن پلاک خودرو به اندازه کافی واضح نیست، اما می‌تواند مدل و مدل خودروی نظامی را برای تخمین عملکرد آن، مانند برد شلیک، نشان دهد.

هنگام تنظیم موقعیت خود، WorldView-4 می‌تواند لرزش‌هایی را تجربه کند و کیفیت تصویر را در بهترین سطح کاهش دهد.

این تیم چینی گفت که آنها از فناوری جدیدی برای کاهش ارتعاشات به اندازه‌ای استفاده کرده‌اند، حتی زمانی که ماهواره با سرعتی بی‌سابقه در حال چرخش بود.

ماهواره WorldView-4 توسط لاکهید مارتین با قیمت بیش از ۸۰۰ میلیون دلار ساخته شده است. این ماهواره که در سال ۲۰۱۶ پرتاب شد، انتظار می‌رفت که برای ۱۰ تا ۱۲ سال کار کند تا بهترین تصاویر را از فضا ارائه دهد. اما در سال ۲۰۱۹ به دلیل نقص در ژیروسکوپ کنترل ارتفاع به طور غیرمنتظره‌ای شکست خورد.

پلتفرم جدید پنل‌های خورشیدی با ساختاری منحصر به فرد را حمل می‌کرد تا از لرزش آن‌ها با چرخش سریع و شدید ماهواره جلوگیری کند. یک سیستم خنک کننده پیشرفته می‌تواند از گرم شدن بیش از حد اجزایی که به طور ناگهانی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند جلوگیری کند.

اجزای حیاتی مانند تلسکوپ‌ها و آنتن‌ها نیز با استفاده از فناوری‌های جدید مانند کنترل هوش مصنوعی طراحی شده‌اند تا از ماهواره در برابر آسیب‌های فیزیکی ناشی از حرکت سریع محافظت کنند.

ماهواره‌ای که بر روی پلتفرم جدید ساخته شده است می‌تواند یک ترابایت تصویر و داده‌ها را با سرعت یک گیگابایت در ثانیه به زمین ذخیره کند و از ماهواره‌های رقیب ایالات متحده بهتر عمل کند.

Qi در مقاله جداگانه‌ای که در همین ماه منتشر شد، گفت: در چین، بیش از ۸۵ درصد از محصولات تصویربرداری ماهواره‌ای با وضوح بالا و تقریباً همه محصولات با وضوح پایین تا متوسط توسط ماهواره‌های چینی تولید می‌شوند.

این تصاویر توسط بیش از ۲۰ هزار شرکت چینی مورد استفاده قرار گرفت و بیش از ۲۶۰ میلیارد یوان (۴۱ میلیارد دلار) درآمد سالانه داشت.

اکثر محصولات تصویربرداری ماهواره‌ای چینی به کاربران دولتی یا نظامی خدمات ارائه می‌کنند.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1971

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.