• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
13

چین چگونه برای پیشبرد برنامه فضایی خود از جوانان بهره می‌برد

  • کد خبر : 1356
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۷:۱۶
چین چگونه برای پیشبرد برنامه فضایی خود از جوانان بهره می‌برد
جوانترین و اولین زن فرمانده فضایی چین جو چنگوی 24 ساله است که سال گذشته به دلیل مسئولیتش در سیستم اتصال راکت در مأموریت Chang’e 5 برای بازگرداندن سنگ‌های ماه به زمین به یک فرد مشهور تبدیل شد.

چین اولین فضانورد خود را در سال ۲۰۰۳ به فضا فرستاد یعنی ۱۰ سال پس از آغاز برنامه فضایی اش و چهار دهه پس از اتحاد جماهیر شوروی سابق و ایالات متحده. و در طی سال‌های گذشته، اداره ملی فضایی چین (CNSA) به یک رقیب جدی در رقابت جهانی فضایی تبدیل شده است.

در سال ۲۰۱۹، چین اولین کشوری بود که یک فضاپیما را در آن طرف ماه فرود آورد. در فوریه امسال، تیانوان ۱ به اولین ماهواره چینی تبدیل شد که دور مدار مریخ چرخید. و فقط در ماه گذشته چین پس از ایالات متحده دومین کشور بود که توانست یک مریخ نورد را روی این سیاره بنشاند و تصاویری را از این سیاره سرخ ارسال کند.

بر اساس اعلام رسانه‌های دولتی، میانگین سنی افراد درگیر در برنامه فضایی چین در حال کاهش است. برخی گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد میانگین سنی بسیاری از تیم‌های درگیر در پروژه‌های فضایی حدود ۳۰ سال است.

روزنامه حزب کمونیست چین در سال ۲۰۰۷ گزارش داد که بین سال‌های ۱۹۹۲ و ۲۰۰۳، میانگین سنی طراحان موشک ۱۸ سال کاهش یافته است. طبق گفته‌ها، در همان سال، میانگین سن مدیران پروژه در مرکز کنترل هوافضای پکن ۳۰ سال بوده است.

جوانترین و اولین زن فرمانده فضایی چین جو چنگوی ۲۴ ساله است که سال گذشته به دلیل مسئولیتش در سیستم اتصال راکت در مأموریت Chang’e 5 برای بازگرداندن سنگ‌های ماه به زمین به یک فرد مشهور تبدیل شد.

الن استوفان دانشمند ارشد سابق ناسا، در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۷ گفت که میانگین سنی نیروی کار آژانس فضایی ایالات متحده بین ۵۲ تا ۵۶ سال است. وی گفت: “بخشی از این امر به این دلیل است که ما افرادی داریم که نمی‌خواهند آنجا را ترک کنند. ما دانشمندانی داریم که هنوز در ۸۰ سالگی مقالات قابل توجهی می‌نویسند.”

گزارش سال ۲۰۱۸ دفتر پاسخگویی دولت ایالات متحده اعلام کرده است که نیمی از نیروی کار ناسا بیش از ۵۰ سال سن دارند. با این حال، برنامه فضایی ناسا بسیار قدیمی‌تر از چین است و از سال ۱۹۵۸ آغاز شده است، در حالی که برنامه فضایی چین در سال ۱۹۹۳ شروع شد.

کارشناسان می‌گویند اگرچه برنامه فضایی چین جوانان زیادی دارد، اما هنوز به رهبران مسن‌تر و باتجربه‌تر احتیاج دارد.

گوسوامی کارشناس امور فضایی گفت: موفقیت یک مأموریت لزوماً به نیازهای افرادی که بر روی آن کار می‌کنند ارتباط ندارد. اما در چین، کسانی که حدود ۳۰ سال در این صنعت بوده‌اند هنوز هم نقشی فعال در این زمینه دارند. با این وجود، یک نیروی کار جوان می‌تواند به چین برای انجام ماموریت‌های آینده خود امتیاز دهد.

وی گفت: در حالی که نسل قدیمی تر در سطح اجرای کار قرار دارد، اما این نیروی کار جوان‌تر است که می‌تواند بر کارآیی کلی در دستیابی به ضرب الاجل‌ها تاثیر بگذارد.

پس از یک سکوت و سکون در سال ۲۰۲۰ به دلیل ویروس کرونا، چین قصد دارد امسال بیش از ۴۰ پرتاب فضایی انجام دهد. چین ۳۹ موشک در سال ۲۰۱۸ و ۳۴ موشک در سال ۲۰۱۹ پرتاب کرد که بیش از هر کشور دیگری است.

اولویت اصلی پکن تکمیل ایستگاه فضایی تا سال ۲۰۲۲ است. پکن همچنین قصد دارد کاوشگر دوم را با هدف بازگرداندن نمونه به زمین تا سال ۲۰۲۸ به مریخ بفرستد، و مأموریت‌ها به مشتری و ناهید برای سال ۲۰۳۰ به صورت مداوم در می‌آیند.

اداره ملی فضایی چین اعلام کرد که هدف آن پرتاب موشک فوق سنگین Long March 9 تا سال ۲۰۳۰ و راکت‌های قابل استفاده مجدد تا سال ۲۰۳۵ است. مأموریت‌های ماه بیشتری در این رابطه برنامه ریزی شده است، و هدف نهایی ساخت یک پایگاه قمری در دهه آینده است.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1356

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.