• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
12

چین قابلیت‌های علمی خود را افزایش می‌دهد

  • کد خبر : 1037
  • ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵
چین قابلیت‌های علمی خود را افزایش می‌دهد
به گفته وانگ جی‌گانگ، وزیر علوم و فناوری چین، هزینه‌های تحقیق و توسعه این کشور برای سال 2020 به حدود 2.4 تریلیون یوان (معادل با 371 میلیارد دلار) رسید که نسبت به بودجه 1.4 تریلیون یوانی سال 2015، افزایش قابل‌توجهی محسوب می‌شود.

وی معتقد است که قابلیت‌های علم و فناوری چین با صعود رتبه‌بندی خود در شاخص نوآوری جهانی از جایگاه ۲۹اُم در سال ۲۰۱۵ به جایگاه ۱۴اُم در سال گذشته، شاهد “تغییرات تاریخی، جامع و ساختاری” بوده است.

وانگ در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که این پیشرفت‌ها در واکنش سریع جامعه علمی چین به بیماری کرونا مشهود هستند که تاکنون به ساخت هفت واکسن در فاز سه آزمایشات بالینی، چهار واکسن تأیید شده جهت استفاده در بازار و یازده دارو و روش درمانی انجامیده است.

او افزود که دانشمندان چینی بینش‌های خود را در این زمینه با کارشناسان کشورهایی در اروپا، آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین، آمریکای شمالی و کشورهای حوزه دریای کارائیب به اشتراک گذاشته‌اند.

با این وجود، شرکت‌های خصوصی همگام با آحاد جامعه جهت حصول توانایی بیشتر در دستیابی به پیشرفت‌های بدیع تلاش می‌کنند.

در این زمینه کمبود استعدادها و گروه‌های پژوهشی در سطح جهانی و خروجی علمی باکیفیت که نیازهای عمده اقتصادی و اجتماعی کشور را برطرف کند نیز وجود دارد و بنابراین، چین منابع بیشتری را به پژوهش‌های اساسی اختصاص خواهد داد، ظرفیت نوآوری شرکت ها را بالاتر خواهد برد، استعدادهای باکیفیت‌تری پرورش خواهد داد و فضای آکادمیک کشور را بهبود خواهد بخشید.

وانگ جی‌گانگ، وزیر علوم و فناوری چین

وانگ جی‌گانگ، وزیر علوم و فناوری چین

به عقیده رئیس گروه پژوهش‌های اساسی وزارت علوم و فناوری چین، این کشور طبق تخمین‌ها، در سال گذشته بیش از ۱۵۰ میلیارد یوان برای انجام پژوهش‌های اساسی هزینه کرده که این میزان حدود دو برابر هزینه‌ها در این زمینه برای سال ۲۰۱۵ بوده است.

وی افزود: “طی پنج سال آینده دولت مرکزی وجوه بیشتری را در پژوهش‌های بنیادی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. ما در عین حال، سیاست تشویقی بیشتری را برای شرکت‌ها و نهادهای مدنی جهت پیوستن آنها به چالش پژوهش‌های اساسی تدوین خواهیم کرد.”

هم چنین، به گفته رئیس بخش مدیریت و تخصیص منابع این وزارت‌خانه، انجام اصلاحات جهت آزادسازی پتانسیل نوآوری در کشور طی سال‌های آتی اولویت خواهد بود و عملی بودن برخی اقدامات در زمان پژوهش برای واکسن کرونا اثبات شده است.

یکی از اصلاحات قابل توجه، تعیین یک هدف کلیدی و اجازه دادن به کلیه گروه‌ها و موسسات پژوهشی لایق و توانمند جهت دستیابی به هدف است، در حالی‌که دولت بر ارائه راهنماها و مشوق‌ها بر اساس پیشرفت پژوهش‌های ایشان تمرکز دارد.

وی معتقد است: “هسته اولیه این اصلاحات، طراحی پروژه‌های پژوهشی متناسب با نیازهای فوری کشور و تقویت توانایی‌مان جهت غلبه بر موانع اصلی پژوهش است.” به گفته این مقام اصلاحات دیگر حول محور توانمندسازی دانشمندان جوان تمرکز دارد.

“اکنون دانشمندان جوان ستون اصلی اقدامات علمی و فناوری ما هستند، اما ما می‌خواهیم در چند سال آینده پلتفرم‌های برتر و بزرگتری برای آنها ساخته و به پژوهشگران توانمند جوان اجازه دهیم تا مسئولیت‌های بزرگتری را بر عهده بگیرند، مأموریت‌های پژوهشی را به‌طور مستقل انجام دهند، پروژه‌های ملی را هدایت کنند و ما نیز فضای بیشتری را برای انجام نوآوری‌های جسورانه در اختیار آنها قرار دهیم.”

رئیس گروه برنامه‌ریزی استراتژیک این وزارت‌خانه نیز معتقد است که مناطق توسعه فناوری‌های پیشرفته ملی، نقش بزرگتری در ارتقای پیشرفت‌ها در مناطق مختلف چین دارند و در آینده، چین خدمات را برای نوآوری بهینه کرده، منابع باکیفیت را جذب خواهد کرد، خوشه‌های صنعتی و شرکت‌ها نوآور و قابل رقابت را پرورش داده و مناطقی با فناوری پیشرفته در سطح جهانی ایجاد خواهد کرد.

سال گذشته، ۱۶۹ منطقه با فناوری پیشرفته در سطح کشور به درآمدی بالغ بر ۴۱٫۸ تریلیون یوان دست یافتند که علی‌رغم اثرات همه‌گیری بیماری کرونا، رشد ۸٫۴ درصدی نسبت به سال قبل دارد.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1037

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.