• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
9

افزایش نظارت ماهواره‌ای چین بر جزایر و آب‌های مورد مناقشه

  • کد خبر : 3998
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۰۲
افزایش نظارت ماهواره‌ای چین بر جزایر و آب‌های مورد مناقشه
نظارت ماهواره‌ای چینی بر جزایر و آب‌های مورد مناقشه در دریاهای جنوبی و شرقی چین در سال 2022 افزایش یافت.

بر اساس گزارش سالانه فعالیت‌های شرکت علوم و فناوری هوافضای چین (CASC)، سنجش از راه دور جزایر دیائویو در دریای چین شرقی و همچنین دریای چین جنوبی، جزیره مکلسفیلد، جزیره پاراسل و جزایر اسپراتلی و آبهای اطراف آن افزایش یافته است.

چین توانایی سنجش از راه دور همه دریاها و جزایر تحت مدیریت را ایجاد کرده است.

در این گزارش آمده برنامه ماهواره‌ای پیشرفته داده‌های مهمی را برای مدیریت آب‌ها و جزایر و همچنین جزایر با اهداف ویژه – که چین به‌عنوان پایگاه‌های دریایی سرزمینی از آن استفاده می‌کند – فراهم می‌سازد.

مجموعه ماهواره‌های شرکت علوم و فناوری هوافضای چین اکنون قابلیت رصد مداوم با فرکانس بالا با پوشش جهانی را دارند. این امر به طور موثر در مدیریت دریا و جزایر و همچنین بررسی و نظارت بر منابع طبیعی دریایی اعمال شده است.

ماهواره‌های چینی همچنین برای مشاهده دینامیک اقیانوس، رنگ‌ها و فعالیت‌های در حال تغییر آن، نظارت و پیش‌بینی محیط زیست دریایی و اکولوژی استفاده می‌شوند.

در سال‌های اخیر، پکن کنترل خود بر دریای چین جنوبی را که موضوع اختلافات ارضی متعددی در میان کشورهای منطقه است، افزایش داده است.

ادعاهای چین – بیشتر آبراه استراتژیک را در بر می‌گیرد – این منطقه را به یک کانون بالقوه تبدیل کرده، به طوری که ایالات متحده به طور مکرر کشتی‌های جنگی را در تمرینات “آزادی ناوبری” اعزام می‌کند تا آنها را به چالش بکشد.

جزایر خالی از سکنه دیائویو در شمال شرقی تایوان توسط ژاپن – که آنها را سنکاکو می نامد – اداره می‌شود و مورد ادعای چین نیز هست و در دهه گذشته منبع تنش بین پکن و توکیو بوده است.

سد ساحلی اسکاربرو – دو صخره احاطه شده توسط مرجان – مرود ادعای چین و فیلیپین است. پس از درگیری دریایی بین این دو در سال ۲۰۱۲، چین کنترل زیرزمینی را به دست گرفت.

پاراسل مجموعه‌ای از جزایر طبیعی در قسمت غربی دریای چین جنوبی است. در سال ۱۹۷۴، چین ویتنام جنوبی را در یک جنگ کوتاه شکست داد تا جزایر شیشا را اشغال کند و از آن زمان تاکنون تحت کنترل بوده است. هانوی هنوز مدعی آنهاست.

اسپراتلی پیچیده‌ترین مناقشه در دریای چین جنوبی را نشان می‌دهند، با ادعاهای متداخل چین، ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان که هر کدام برخی از جزایر و صخره‌های آن را اشغال کرده‌اند.

مناقشات مکرری – بر سر تعیین حدود قلمروها و حقوق ماهیگیری، و همچنین توسعه نفت و گاز – وجود داشته است که گاهی اوقات به نزاع های دیپلماتیک و حتی درگیری نظامی تبدیل می‌شود.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3998

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.